AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.583

525i 24v vs 535i vilken ska man välja?

Sida 1 av 2
Hej
Nu har jag fått beslutsångest, Och rådfrågar er.
Jag har varit inne på att skaffa en 525 24v, Men har börjat snegla åt 535i 91 - 92 pga mkt utr.
Är 535:an snordyr i bensin + försäkring jämfört med 525:an.
Jag vore tacksam om ni ville ge mig lite för o nackdelar om bilarna
mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!Ett bra sätt att ta reda på om frågan har varit uppe tidigare är att se på sök inlägg (överst på sidan).
Frågan har varit uppe tidigare vet jag.mvh Janne.

Precis som Janne skriver så har ämnet varit uppe. Jag har själv ägt en 530i 93:a med V8 som är ett gott alternativ till 535, ofta välutrustade samt en modernare och snålare motor med likande effekt och vridmoment. Ofta inte dyrare heller. 525 är inget dåligt val heller....hyfsat snabb och snål.

Vill önska dig lycka till.

Simon
bm
151
bmw525
525im 24v
tycker att du ska välja 525i helre än en 535i har en själv tycker inte det skiljer så mycket när det kommer till kritan drar inte jämt med en 535 men det är inte så mycket som skiljer samt lägra bensin förbrukning och att de gamla 12ventils motorerna ofta låter som diesel motorer när toppen börjar bli sliten detta gör det inte på 24v mycket tillförlitligare och ljudet är rent utan ventilslammer tycker att ljudet från en bmw motor utan sånt missljud är värt mycket. köp en 24v så kan du lägga bensin pengarna du får över på annat.

bmw 24v
323E21terror
Fördelar med 535i

*ofta mer utrustade
*50 extra NM
*toppfart minst 5km/h mer
*betydligt tystare motorgång inifrån kupe'n
*0.9 sekunder snabbare upp till 100km/h
*Omkörningar under landsvägskörning på högsta växeln går snabbare
*Högre status :-)
*mindre ny teknik vilket kan ge bättre hållbarhet
*mindre tekniskt advancerad bil vilket gör att det är lättare att meka själv
*Mer bil för pengarna om man ser till prestanda

Fördelar med 525 24v

*drar drygt 1 dl mindre bensin vid blandad körning
*Låter sportigare (om man gillar det)
*nyare teknik vilket ger en kanske säkrare bil?
*kostar något mindre i försäkring
*smidigare att köra i stan
*kanske billigare reservdelar
*kanske något billigare service
*finns fler exemplar att välja mellan som gör att man kan välja och vraka mer
*Får en nyare bil för likvärdiga pengar som 3.5an

farten är min drog
323E21terror
Mitt val blir skulle onekligen bli en ultra fin maxutrustad svart 535-92b manuell med så låga mil på mätaren som möjligt samt med komplett servicebok. Jag anser att man inte kan få mer bil för samma pengar om man tar hänsyn till alla aspekter.

farten är min drog
wa
34
wallin
535iM-92
Äger själv en 535i-92 och kan bara säga att den drar mycket soppa. Blandad körning ca.1.3 liter/mil men motorn är grym. Drar från 1100 varv på trean hur enkelt som helst, helnöjd med bilen faaktiskt. Sen gör det ju inget att den är nära fullutrustad med skinn, acc, asc och en massa annat.

Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Hej!
Jag kan inte mycket om dessa bilar, men jag kollade i alla fall upp försäkringen, för jag var först inne på en 535:a och sedan en 525:a. Blev ju inget av det, men försäkringen (för MIG i LF) skulle kosta 3000:- nästan exakt för en 535:a och 1800:- för en 525 24v i halvåret. En viss skillnad. Det skiljer ju "bara" 19 hk, så en 525:a var det tänkt att jag skulle köpa, men så dök det upp en 530 isället. Den kostar ca 600:- mindre än en äldre (läs: 91-92) 535:a i försäkring.
Jag hittade några riktigt välutrustade exemplar för vettiga pengar, så visst finns dessa med mycket utrustning också.
/Kidde

Nybliven BMW-ägare!
bm
151
bmw525
525im 24v
javisst är det finna bilar båda två och 535 är snabbare men tycker det är försummbart vid jämförelser bättre att ha en motor som man inte behöver oroa sig över jag stor inför detta valet om man inte skulle ha en 535 -90 med skinn och det mesta i utr eller en 525 -91 med m-technic sportstolar m-chassie elhissar m-ratt m-knopp och en massa mera tycker ändå att 525an är bättre låter bättre och är smidigare och märkte en rejäl skilnad i hur lättkörd och smidig denna är jämfört med 535 men det kan varit en dålig 535 vad vet jag men de gamla har en vana att låta taskit i motorerna främst i toppen och det knackandet blir man snabbt trött på samt bensin förbrukningen hade en 750 -92 innan och den var världens bästa bil tyckte jag men bensin förbrukningen tog knäcken på mig inte för att det tog död på ekonomin men det kändes som man bara tankade hela tiden fast jag körde mest som en miljövän med ett ägg under gaspedalen. i längden är det roligare att komma längre på en tank och detta är en bil som är lättare att sälja än en 12ventils motor den käns inte lika ball längre köp då helre en 530 v8 säger inte att 535 är en dålig bil men detta är bara vad jag tycker.

bmw 24v
WALLIN!! drar dom verkligen 1,3 l milen blandad körning, oj oj min M5 drar ca 1,3 vid blandad och den har ju oxå en rätt grym motor=)
323E21terror
Det är inte normalt att en normalskött 535a skulle hinka i sig 1.3 liter mil vid blandad körning. Ok jag kan lätt komma upp mot 2 liter milen om jag kör med den som jag gör med 323an, men vanlig blandad körning skall den dra i sig 1.13 enligt BMW siffror.
Jag mäter just nu vinterkörning som innehåller ständiga kallstarter samt många korta sträckor i stan, ligger strax under 1.1l/milen på några hundra mils uppmätt körning, men har studtals varit uppe på dryga 1.2l/milen när bilen stod massor på tomgång.

Sommarkörningen ganska precis litern milen..ibland några tiondelar under den. Ok vinterkörningen går lagligt med kanske +10 över begränsningen dvs laglig fart pga felvisning..och sommartid så håller jag mig inom körkortsgränsen dvs ca +30.

farten är min drog
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
min ligger ungefär som 323E21terrors...ca 1,1 nu på vintern och då pratar vi blandad körning...korta körningar med kallstarter i veckorna...motorvägskörning och stadskörning på helgerna.............på sommaren ligger den på ca 1,05 (rekordnoteringen 1,01!!)....maxförbrukningen har varit 1,5...men det var med fullpackad bil + tjej+ två barn + husvagn + inkopplad farthållare...
Förbrukningen brukar jag kolla genom att alltid tanka fullt och nollställa trippmätaren...
OBS!..kanske ska tillägga att jag har automatlåda på min och brukar oxå ligga på ca +30..
323E21terror
Mycket bra för en automatare, jag kostar på mig lite lek nu på vintern också..bakvagnen
slänger ut då och då :-) Jag tror att det beror väldigt mycket på hur bilen är skött, tex min bla är jag andra ägaren på och den har idag gått 19900mil..motorn låter frisk och
ventilslammer existerar i princip inte. (dock reservation för när den är riktigt kall).

Jag vet att i sommras när jag låg och körde mellan 160-200+ km/h så drog den omkring 1.3 liter milen och det är ju trevliga siffror. Men så är det ju generellt, är en bil vanvårdad så kan den dra ruskigt massa mer bensin..jag vet en MB 450SLC som drog 4 liter milen..men som sedan kom ner till ca 1.5-2 liter milen. (efter renovering)

farten är min drog
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vid köp av 525i 24V (även 520i 24V) så försök kolla med föregående ägare om vattenpumpen någon gång pajat och motorn till följd av detta kanske kokat.
Vad jag vet är vattenpumparna ganska sköra (plastskovel) på dessa bilar och en kokning kan ge väldigt otrevliga följder = sprickor i toppen.
Då jag själv har råkat ut för en spricka i toppen på min bil tycker jag att det bör nämnas att man aldrig kan vara nog så försiktig vid ett bilköp. "Tyvärr" köpte jag en importerad bil och kollade därför aldrig med föregående ägare om hur bilen levt sitt liv. Troligtvis har den någon gång kokat, kanske till följd av en pajad vattenpump?

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag hade en 535-90. Det är den bästa bil jag haft. Fedeutrustad och snabb. Förbrukning i stan kan nog komma upp i 1,3. Som exempel på andra hållet körde jag på 0,95 i 130 knyck på E6 med farthållare och 0,82 i 100-110. Annars låg snittet på 1,1.

Jag tycker 525 saknar tryck i motorn. Den låter mer än den levererar... 50Nm gör en hel del. Dessutom är 535 välbyggd som få bilar.
Jag brukar serva 2st Omega 2,5 diesel Taxi bilar, och dom har BMW´S Diesel sexa och den motorn har oxå "plast skovel vatten pump" men jag blev förvånad över att dom inte gick sönder förräns 35 resp 40k mil på dessa bilar och det tycker jag är otroligt bra kvalité, om man jämför med opel som brukar haverera vid 3-6000mil.
bm
151
bmw525
525im 24v
tänk sedan på att 535 har kamrem (suger) och inte kamkedja. det är kanske bara jag men jag litar inte på en gummi rem när det kommer till kritan om min rem går av händer inget får stanna och åtgärda ev bogsering och ett byte sen är bilen som innan om remmen går på en 535 så kan du kasta den bilen på skroten.

bmw 24v
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Mig veterligen har båda kamkedja
Gemini__
bmw525:

Ville bara säga det att en 535 har kamkedja, icke kamrem!

//Tompa

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

535:an har kamkedja...såklart!
mvh Janne.
bm
151
bmw525
525im 24v
ok trodde det var rem hade för mig detta då de flesta bmw motorer som härstammar från 80 talet har detta

bmw 24v
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.