AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.363

Värdering 3.0 CSA -75

Vad bör en 3.0 CSA -75 med 11000 mil på mätaren betinga för pris?
Karossen är mycket fin, likaså lacken.
Jag fann ingen rost öht vid inspektion.
Lacken är beige och likaså inredningen i plysch.
Avgassystemet är nyligen bytt.
AC samt elhissar är det som jag kan tänka mig är något utöver standard.
3 ägare är det på bilen.

/Anton
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Verkar ju såklart som om denna bil är en av de finare...Räkna minst med en slutsumma kring 60-65' i Sverige(förmodar att det är här du sett den?)
Om den är så fin som du menar i din beskrivning och milen stämmer..
Synd att den var lackerad i beige+avsaknad av skinn...sänker något enligt mitt sätt att se iaf.

Blir hur som helst mest troligt dyrare än så ju längre mot vårkanten vi kommer...

Mvh Janne.
Scheckheft
Hej
De här bilarna är svåra att värdera. Om bilen är i ett rostfritt originalskick kan jag tänka mig ett slutpris runt 70tkr. 3,0 CSa byggdes sammanlagt i 3667 exemplar. 1975 byggdes 408 ex. Kanske lite värdelöst vetande i det här sammanhanget.

Mvh
Scheckheft

Inte alls värdelöst vetande.

Tack för tankar och funderingar.

Bilen är till salu i Sverige, närmare bestämt på Mercedes i Västerås.
Jag saknar helt ungefärlig värdering av en liknande bil. Handlaren som säljer verkar dock lite smått förhoppningsfull. Bilen är utannonserad till modiga 123 000 kronor.

Jag tyckte det lät som ett högt pris, men bilen är väldigt fin. Det enda som var slitet var alufälgarna som hade ärgat en hel del, ingaskrapmärken vad jag kommer ihåg.

/Anton
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Här kommer en länk till bilen: Länk

Själv så tror jag att du bör kunna få den för under 100.000:-, med slipad förhandlingsteknik. Egentligen så kanske den är värd mer än så, men det finns så få som kan tänka sig att lägga dessa pengar på äldre BMWs i Sverige och därför är den knappast lättsåld. Hur länge har den stått hos handlaren?

/markus
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade det varit en CSL hade det nog varit lite annorlunda...

En 3.0 CSA är ingen vanlig bil längre, men den är inte helt unik!

Tror nog att det blir svårt att få ut mer än 100´ för den.
Börjar man komma upp i de pengarna kan man börja snegla på mer unika och samlarvärda bilar...lägg till en del och man kan köpa en 2002turbo t ex.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Scheckheft
anton: du har mail.

Mvh
Scheckheft

Nej det kan inte vara helt ovanligt med en 3.0 CSA men som sagt dom växer ju inte på träd för den delen.
Just automaten gör mig samtidigt lite tveksam. Är det kul med en automat i en sådan bil? Det måste ha varit något av en sportbil på sin tid?

Priset känns dock väldigt högt trots skicket.

Schekheft: Tackar för mail. Det är en kanonfin bil du har!

/Anton
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Skulle tro att automaten gör den mer svårsåld, inte direkt några skojiga lådor...

Priset är högt, för att vara i Sverige, i Tyskland är däremot gamla BMW och Mercor betydligt dyrare.

I alla fall en mycket vacker bil!

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Den ser ju fantastisk fin ut på bilderna.

Automat eller inte är ju upp till köparen att acceptera. Den gamla treväxlade lådan gör dock bilen lite surrig i motorvägsfart, men en sån pärla skall man ju bara glida i.

En snabb titt i bilregistret ger att den är reggad på en privatperson och har haft 7 ägare.

Min erfarenhet av bilhandlare som annonserar ut gammelbilar är att dom sätter fantasipriser, sen står bilarna oftast mycket länge innan de blir sålda om de överhuvudtaget blir sålda.

Bilen är sannolikt ett mycket bra objekt att köpa, men tänk på att du kanske tröttnar en dag, då känns det inte kul att ha betalt ett rejält överpris för den.

Om man tror att man investerar sina pengar i en bil för värdetillväxten så är man fel ute, en gammelbil har man för att det är kul att glida omkring i, en hobby, och hobby:ar kostar mer eller mindre pengar.

Mats
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ojdå...123000spänn.

Såg ju kanonfin ut på bilderna,men priset var ju "uppe i det blå"..

Därmed inte sagt att någon entusiast inte köper den ändå vad det lider :)

Mvh Janne.
Vi får hoppas den hamnar i goda händer.

Jag hade aldrig för avsikt att bli ägare till en dylik bil, men när jag såg den så började tankarna flyga i väg.
En dag kommer det finnas plats och tid för en oldtimer, men inte nu.

Automaten gör det som ni är inne på lite kallare dessutom.

Nåväl grundtanken med tråden var att få se om min uppfattning om priset var korrekt. Jag tyckte att det var ett ganska högt överpris redan från början men hade ignetligen ingen aning.

/Anton
haimaul
Hudfärgad E9 med automat... Nej, inte för 123 000 kr. Och att köpa den för att konvertera till manuell och lacka om den... Nej, den ser ut att vara i för fint skick för det.

__
When in this charming car,
this charming man...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.