AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.008

Dags för topprenovering?

Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Hej

Ett komp-prov (325 -92 19000 mil) visar följande (1-2-3-4-5-6):
13,5 - 12,5 - 13,5 - 11,5 - 13,5 - 10

Är det då dags för topprenovering? Bilen drar inte speciellt mycket olja – runt 1-2 dl / 100 mil har heller inte observerat någon rök (möjligtvis något när motorn är kall).

Tycker dock att den inte vill varva ut ordentligt. Speciellt på femman (automat).

Hälsningar Magnus
Skulle väl vara 10 på sista cyl. som är lite illa då, det kan gå att kolla om det är toppen eller ringarna genom att hälla i en LITEN skvätt olja i cylindern före komp-provet.
Hjälper det så är det i cylindern det finns problem, hjälper det inte så är det för modligen nån ventil som inte tätar.
Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Gott!
Skall testa det.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det bör inte skilja mer än 1kg mellan cylindrarna.
Nej just det.
Tänk på att motorn helst ska vara driftsvarm vid kompprov.
Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Okay.
Tre cylindrar ligger lika men de andra tre blir sämre och sämre. Väldigt dum fråga: siffrorna är i Bar -- så, om de skall hålla sig inom 1 kg skillnad så kan 12,5 vara godkänt?

Skall man satsa på en färdigrenoverad utbytestopp (tips på var man kan hitta det mottages gärna), eller renovera själv (jag anlitar en bilmekaniker).

Vad tror ni om en vassare kam (när man ändå är där och rotar)? Kan det bli för stor påverkan på övriga delar? Den har ändå gott 19000 mil...

Hälsningar
Magnus
12,5 är ju godkänt, men om du ändå ska renovera så se över alla ventiler.
Trimkammar kostar nog mer än det smakar i detta fallet, om originalkammarna är fina.
Utbytestopp är inte dumt, hör med dessa:
Länk
Du får ju kolla vad som hänt med motorn först. givetvis.
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
apropå trimkammar så tror jag inte dom är nå dyrare än orginal.

köpte en schrick till min alpina. klart gick ju ändå på 6000 tusen.. var ju tvungen med hårdare fjädrar och sånt... samt oljerören känns som ett måste när du har lös med toppen...

men vad vet jag, är ju bara en dum norrläning:=)

Alpina Power!
Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Jag väntar med att bestämma mig för kambyte eller inte tills toppen är öppnad. Behöver kammen bytas lutar det mot en vassare modell.

Det blir i så fall också annat luftfilter och avgassystem (när det är dags för byte).

Borde väl ge lite mer krut...

Hälsningar
Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.