AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.652

Vad bör jag kolla när jag provkör 523 -99

Jag ska provköra en 523 sedan av årsmodell -99 (svensksåld), är det något man bör kolla extra noga på just den modellen ?

Tack på förhand
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej Tant Grön och välkommen hit!

Länst upp på denna sida finns det möjlighet att söka inlägg. Det har nämligen skrivits en hel del om just det du frågar.
Gå in där och sök på t ex 523, så får du nog svar på din fråga.

Lycka till!

Mvh

/NP
Tack så mycket!
Jo jag har använt sökfunktionen men inte hittat exakt vad jag söker, använder väl troligtvis fel sökord. Du skulle möjligtvis inte kunna hjälpa mig med en länk till någon bra tråd ;-)

Tack på förhand
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Här i denna tråd Länk har jag sumerat det mesta...

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
stefannorr
99 års modell brukar dock ha en tendens att ha fel med styrenheten..kostar cirka 8000 att byta..finns x antal fall här tyvärr..symtom..är typ att man tror att de är abs givare som pajat..man byter o byter men hjälper ej..så på en 99 är de nog bäst att kolla styrenheten först när abs givare börjar strula..
stefannorr
Min fars kusin hade en 99-523..uppträdde som en ljusorgel på instrumentpanelen med ena lampan lysande efter de andra..tyvärr verkar de inte va alla BMW verkstäder som känner till felet med styrenheten,för han ledsnade när dom inte fick till de o köpte en Lexus i stället...ja ha inte tipsa han innan om styrenheten.
Gäller detta ett flertal av 99orna och är det något som uppträder plötsligt när bilen kört ett visst antal mil eller?
Hur märker jag av detta rent praktiskt när jag provkör bilen?
Anser ni att jag bör skippa en 99a och satsa på en 98a stället, för att slippa obehagliga överaskningar?
Jag är ganska okunnig så jag tar tacksamt emot alla tips:-)

Tack på förhand
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
98 är en äldre bil än 99... visst känns det som en liten skillnad, men 99 har dubbelvanos medan 98orna ha enkelvanos... skillnaden visar sig i bättre vridmoment på lågvarv och lägre förbrukning till 99ornas fördel.

Jag hade inte dratt mig för att köpa en 99:a, fast ska man titta på E39 så ska man (om ekonomin tillåter) köpa en en 01 eller nyare.

Att 99an var den första årsmodellen med dubbelvanos, kan det betyda ev. "barnsjukdomar"?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
VANOS är inget som är nytt för BMW... BMW har kört med VANOS i sina standard bilar ända sedan 93, på M-bilar fanns VANOS ännu tidigare.

Att bilen har dubbel VANOS betyder att den har 2 st VANOS enheter istället för en. dvs att man har VANOS på både insugsvetilerna och utblåsventilerna, istället för som 98orna som enbart har VANOS på insugssidan.

På vanliga stanadard bilar (dvs inte M-bilar) så är det mkt ovanligt med VANOS problem... har själv aldrig hört det iaf...

när du startar motorn ska den gå tyst.. hör du att det tickar, rasslar eller låter illa från motorn när du gasar lite så bytbil direkt.

Oroa dig inte för barnsjukdomar... en bil som är från 99 borde ha fått alla eventuella barnsjukdomar åtgärdade....

en annan fördel med nyare E39 (5-serien) är att man har längre service intervall än de första modellerna.

Gu
25
Gunnar-S
528iT -00
Kolla om bromsskivorna är OK (bromsa hårt från hög fart). De är bytta på ganska många E39, liksom ABS-givarna.
Kolla också om det finns tendenser till rost på huven.

Gunnar
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Kolla om ABS-styrenheten är bytt, kostar runt 8-10' att byta den, många 99:or och 00:or som drabbats av haveri på den. För varje ny årsmodell av e39 så bygger BMW in nya barnsjukdomar!

En dum fråga,men har styrenheten något med styrningen att göra? alltså märker man i ratten när man kör om den är dålig?

Man lär sig så länge man lever.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
nej styrenheten styr elektroniken i bilen...

stefannorr
Är ju ingen katastrof om styrenheten pajar,kostar ju typ 8000 kr så ruinerad lär du ju inte bli..de bekymer som kan vara är ju att man byter sensor efter sensor innan de kommer på att de är styrenheten som pajat..men inte ska man väl backa för de...
Nu har jag äntligen provkört, allt kändes jätte bra, inga konstiga ljud i motorn eller så. Den beiga skinninredningen var i jättefint skick ingen rost...MEN....den hade massor med stenskottsmärken på höger sida, på vindrutan, på taket och där bak....motorhuven hade dom lackat om. LM fäljarna som enligt annonsen skulle finnas saknades, enligt säljaren så ingick inte det i standardutrustningen på 99orna, kan det verkligen stämma?
Sommar däcken var slut så jag skulle få med nya.
Detta var hos en auktoriserad Bmw firma.
Jag funderar på att pruta ner den från 129 000 till 100000, utan sommar däck och LM fäljar, alltså som den står. Jag cashar och har inget inbyte. Tycker ni det är ett skambud så att jag riskerar att bli portad från varenda bmw butik på den här sidan ekvatorn för all framtid? :-)

Gu
25
Gunnar-S
528iT -00
Så här mycket kostar en 523 -99, snitt av prutade och klara affärer i hela Sverige:
8.000 mil: 151.000
10.000 mil: 145.000
12.000 mil: 139.000

Men pruta du, det kostar inget att försöka! Dessutom har du ju argument för ett lägre pris.

Gunnar
Gu
25
Gunnar-S
528iT -00
Glömde skriva att priserna gäller hos handlare, inte privatpersoner. Statistik från perioden augusti-oktober 2004.

Gunnar
Att få en e39 -99 för 100.000SEK måste vara väldigt bra pris. Utrustning? Hur långt har bilen gått? Kolla efter rost vid tanklocket och bakluckan, finns inget där så finns nog inget någon annan stans heller (om den inte krockats)

Självklart skall du försöka få den för 100.000, men jag tror runt 120' verkar vara ett rimligt pris, och även det är väl billigt hos en BMW handlare? För 100' får man inte en sådan i bra skick privat ens....

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Att köpa hos en BMW-handlare är lite dyrare men det kan löna sig i längden, då de är mycket seriösa och tar sitt ansvar när något väl inträffar.

Låt M-testa bilen innan köp... det är väl investerade pengar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.