AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
761

Kärvande knapp på handbromsen på E36

Själva knappen på handbromsen på min 316 E36 har börjat haka upp sig. Detta innebär att spaken inte fasnar i sitt läge utan blir som på en rallybil! Skakar man på spaken så pluppar knappen ut igen men använder man hanbromsen så fasnar knappen inne i spaken igen. Är det någon annan här som har blivit drabbad av detta? Måste man byta hela spaken och vad säger bilprovningen?
Ingen? :(
hmm enligt ETK sitter det bakom den knappen först en fjäder och sedan ngn sorts "base" som etk benämner det, ser ut som en bricka, sen går det hela på den gängade stången som går in i spaken och vidare ut till vajrarna...kanske din fjäder är lite trött??

SBP gillar nog inte det, handbromsen skall ju gå att spärra när den är dragen och det får inte gå att lossa den genom att t.ex. röra spaken i sidled eller liknande.

MVH
Johan K
tillägger lite ETK nummer:

tryckknappen: 34 41 1 152 393
fjädern: 34 41 1 155 210
"brickan": 34 41 1 158 013

MVH
Johan K
Har min bil inlämnad för bl a detta i skrivande stund. Enligt meken så får man byta hela spak-kitet. Jag lyckades ibland trycka in knappen på plats igen så att broms-funktionen fungerade hyfsat. Dock ingen vidare bromsverkan... vi får väl se vad det landar på.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Olof: återkom med resultatet.
OK!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Ajaj, inte roligt att vänta på notan... =( Men medans vi väntar: Vad står "ETK" för? Verkar innehålla vettig information...

Bättre mer piss i Nilen, än massa barnkiss i Bilen...
ETK står för Elektronisch Teil Katalog. BMWs reservdels katalog som du tex kan hitta här Länk.
Länken blev fel! Nytt försök Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.