AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
849

Strul me skyltar :(...

Tu
40
Tunisino
520i E60 Sedan -03
Körde häromdan med min importerade 525:a..
bilen har röda importskyltar med giltigt datum,
blir sedan stoppad av kling och klang som börjar klaga på att dessa plåtar e ogiltiga, svara då att man ska få köra med dom(förklarade i detalj) och den ena polisen blev då lite osäker men den ledande sa att de inte var giltiga ..bla..bla...bla....
och sen till sist gjorde han en rapport och skulle ta den vidare och se vad som var rätt ang. detta.
Är det inte dom gula exportskyltarna som inte gäller här men dom röda eller är det jag som är ute och cyklar???:S

annars om jag har fel vad är det för slags bot man får pga detta och isåfall hur mycket??
Gn
24
Gnille
528i Touring-98
2002 turbo
Har du kört med röda skyltar och gällande datum,kan du vara lugn,dom är gilltiga,skandal av polisen att inte veta bättre.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om du varit ute och "nöjesåkt" har polisen rätt, läs importguiden: Länk

I Sverige gäller de röda tyska exportskyltarna i Sverige i två veckor efter det datum som de utfärdats. Observera att detta ENDAST gäller de röda exportskyltarna, och inte den gula varianten. Har du gul skylt kan du räkna med böter, så den lilla besparingen i Tyskland blir ofta dyrare på hemmaplan! VIDARE GÄLLER DE RÖDA SKYLTARNA ENDAST FÖR BEGRÄNSAD TRAFIK SOM TILL OCH FRÅN VERKSTAD, PROVKÖRNING ELLER TILL OCH FRÅN BILPROVNINGEN.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
En reflektion lite vid sidan av själva sakfrågan i den här tråden. De två svaren ovan är ett - tycker jag - tyvärr ganska vanligt exempel på att jag lika gärna kan få ett JA som ett NEJ som svar på en direkt fråga. Det gäller alltså att invänta ett antal svar och sedan försöka inse vem som verkligen har rätt.

Här kommer först ett tvärsäkert JA (plåtarna giltiga), förtydligat med att polisens agerande är skandal.

Sedan kommer ett mycket sakligt NEJ med detaljer om vilka regler som gäller.

I detta fallet verkar det inte så svårt att avgöra vem man ska tro på. Men många "fort-men-fel-svar" utan eftertanke är lite jobbiga.

Janne M
Det är ju bara att säga att man ska till en verkstad eller provkör!
Gn
24
Gnille
528i Touring-98
2002 turbo
Frågan gällde väl om gula eller röda skyltar är giltiga i Sverige eller

Tu
40
Tunisino
520i E60 Sedan -03
AA exakt det var de ja gjorde ja hade hållt på mekkat me bilen i min polares garage som ligger typ ett kvarter bort skulle sen köra hem den när vi var klara då detta inträffade...
saken var att jag lackat fronten på den och hade inte skylten på fram därför vände dom och stopppade mig men ja visade dom att lacken var färsk och vissa andra detaljer jag bytt men de envisades trots det konstigt nog.....detta var alltså definitivt ingen rallyharryrunda!
Ja
55
Janne M
520d -11 F10
Nu handlar det ju plötsligt om något helt annat!! Ingen reg.skylt alls fram på bilen! Ett alldeles för vanligt fenomen numera. Du ber ju om att bli stoppad när du kör så. Och inte tog dom hänsyn till att det var nylackat. Va tråkigt.........
ni
11
nikgru
750iL, -95
528i Touring, -97
Ett litet tips som jag brukar använda mig av vid import.

Om du inte har möjlighet att reg.besiktiga bilen omedelbart efter hemkomsten kan du göra en "Tillfällig registrering".

Detta innebär, att bilen får köras i tre månader utan begränsning (obs ej yrkesmässig trafik) i Sverige.

Gör så här.
1. Beställ trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering hos ditt bolag (600:-)
2. Skicka in med ansökan till Vägverket (finns på vv.se som pdf)
3. Bifoga kvitto på köp samt originalreg.bevis
4. Tre arbetsdagar senare kommer svenska "röda skyltar" på posten (300:-)
5. Kör i tre månader för sammanlagt 900 kronor - billigt och bra!

Nackdelar? Ja, du kan bara teckna trafikförsäkring - så kör försiktigt och parkera tryggt.

NG
In
355
Inot
745iA -02
Janne M:

Nej det handlar inte om något annat, de stoppade honom för att en skylt saknades, han fiok uppenbarligen ingen anmärkning på det utan på att han hade exp-skyltar.

Varför sitta å försöka trigga folk i en tråd, när de ställer en enkel fråga?

Han man inget relevant att säga så kanske man skall vara tyst?
Gn
24
Gnille
528i Touring-98
2002 turbo
Inot
Instämmer helt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.