|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 528i -84 som går ojämt, nästan som om den inte går på alla cylindrar. Den bluddrar och svarar emot lite på gas. Men detta händer bara under 2500rpm och framför allt när man ligger på jämn gas eller accelerarar försiktigt. Om man trycker gasen i botten så går den bra. Över 2500rpm går den också bra, både på jämn gas och under acceleration. Tacksam för ideér om vad jag skall börja med att kolla. Mvh Fredrik | |
|
Tjuvluft är min gissning..... /// Gunnar E. |
|
rsarits |
Kolla om oljestickan sitter ordentligt nertryckt, det råkade jag ut för på min. |
|
Inga mer förslag på vad det kan va? ja har samma problem :( /Richard |
|
|
Har just fått till det skapligt på min bil. En sak var att vacuumslangarna från fördelare till avgasreningsventilen (tusan glömt vad den heter) satt fel. de 2 små "burkarna" på innerskärman var förbikopplade. dessutom var tändningen feljusterad. Jag hade superdålig tomgång, dåligt bottendrag och hög bränsleförbrukning. Hoppas det kan hjälpa. |
|
| hur ställer man tändningen?? | |
fjamsetramsa |
stift o tändkablar ligger också bra till.. |
|
Stort tack till alla som tagit sig tid att svara. Jag har inte gjort något med bilen pga att det är för kallt. (Har inget garage) Bilen är ju trots allt körbar. Jag har hört något om en "förpump" som kan krångla på äldre BMW. Skulle det kunna vara felet i detta fallet eller stämmer inte symptomen alls? Anledningen till att jag frågar är att sist jag körde med bilen så hade jag mer bensin i tanken och då gick den märkbart bättre. Bilen har stått avställd ett par månader innan jag köpte den så det kanske löser sig själv när man börjar använda den mer. Sedan har jag en fråga till. Ser att en del skriver om att ställa tändningen. Menar Ni alltså att jag inte har brytarlöst i denna bilen (-84) ?? Vilket år kom det isf? Mvh Fredrik |
|
|
Har hittat felet nu. Det var generator-kolen som sjöng på sista versen, vilket fick till följd att generatorn inte började ladda för än vid 2000-2500rpm. Batteriet klarade då tydligen inte av att hålla uppe spänningen ensamt. Därav gick bilen ojämt på låga varv, förmodligen pga att antingen tändningen eller soppapumpen inte fick tillräckligt med ström. Mvh Fredrik |
|
|
Vad bra att det fixade sig. Men syntes det inte på laddningslampan på låga varv?? Jag kan berätta om ett annat intressant laddningsfenomen som kan inträffa. Om generatorn inte laddar trots att kol och relä år ok. Hade på en folkabuss (ok, vet att det är låångt från BMW) Det var oxid på kolhållarens (reläets) kontaktbleck som går in i generatorn och jordar. Relä och kol ser ok ut men ingen laddning. Lurigt att komma på. *When you need Power and Comfort, get a Beamer man* |
|
|
Batsman: Nej, laddningslampan lyste inte, ente ens när laddningen la av helt i Lördags kväll. Troligtvis har man alltså batterispänining ut på D+ på generatorn även när kolen är slut. (Jag vet inte om Du vet hur laddningslampan funkar på en bil men om Du inte vet det så skit i den sista meningen, svaret är iaf NEJ, laddningslampan lyste inte) Låter inte som ett helt lätt fel där med Folkabussen, oxid är inte roligt. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.