|
|
|
|---|---|
|
ZKE - 129 Servotronic servoventil kortslutning står det i BMWs Diagnos, någon som vet hur man byter denna ventil, finns det flera ? Symtomen är att servotronicen går som den ska i början sen verkar den gå in nån form av reservprogram som gör att servoverkan är lika oavsett hastighet. Skulle uppskatta några uppslag/tips hur jag åtgärdar ventilen. Mvh// Uffe | |
|
Ingen som har meckat med sin servo ? Mvh// Uffe |
|
|
Lyfter denna tråd då jag har exakt samma problem. BMW bytte ventilen i fråga idag, men problemet kvarstår! Min mekaniker skulle ta en titt i morgon för att se vart problemet finns. Micke |
|
|
Bmw Uffe: Det låter inte roligt. Hoppas det löser sig. Lite OT: Jag har en 540, som jag är osäker på om jag har servotronic eller ej. Upplever ibland att den känns lättare i lägre farter resp trögare i högre. Ni som har servotronic på era bilar, hur kan man avgöra om man har det? Hur lätt skall det vara att vrida på ratten när bilen står stilla resp. hur trög skall den vara vid fart. Vid vilken fart märker man att den blir trögare? Kanske är ngt fel på min med tänkte jag. Enligt säkringarna så skall säkring nr 11 (7,5A) i handskfacket, styra servotronic funktionen. Jag har denna säkring så jag provade att lossa den. Jag upplevde dock ingen som helst skillnad i styrningen, det ända som hände var att rattminnet inte fungerade........ Vh/Kermit |
|
|
Undrar om det finns något nytt om detta problem... Jag har nämligen samma. Felkoden är: ZKE - 129 servotrnic, servoventil kortslutning Servotronic fungerar litegrann efter radering av felminnet för att efter några dagar gå över till att vara jämntrög igen. Någon som har nån ide om vad det kan vara??? Mvh /Tommy Tommy |
|
|
Hej alla entusiaster. Jag är själv fortfarande ovetande om jag har servotronic på min bil eller ej. Har upplevt att styrningen blivit mer jämntrög. Detta är en oerhört svår fråga att svara på, antar jag:), men hur kan man känna om man har servotronic eller ej? Har inte hittat ngn kod för det i min utrustningslista men jag har å andra sidan farthållare som inte heller fanns med i listan från Bmw...... Ska styrningen vara fingerlätt vid nästan stillastående trots 235/45 däck fram? Så känns inte min ialla fall nu, men jag upplever att den varit mer lättstyrd vid lägre farter tidigare. Är det ett Bmw Dis test som gäller för mig med tro....... Tacksam för synpunkter:) Vh/ Kermit. (att ha servotronic eller inte.....det är frågan:) Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Finns det olika ZKE felkoder? Jag körde diagnos idag med mitt nya interface och Carsoft 6.5 och jag fick fel på ZKE hela tiden trots nollställning av felet och nytt test. Jag tycker min är lättstyrd vid låga hastigheter och trögare vid motorvägskörning eller i tex långa svepande kurvor i hög hastighet. |
|
|
Grodan kermit; Det där har vi ju kommit fram till eller? Farth är standard på 540i E39 medan Serovtronic inte är det = du har inte servotronic. Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Jo, det är riktigt:) Läste ett av mina tidigare inlägg angående just farthållaren. Det som är lite lustigt i kråksången är att min styrning har gått från trög till lätt och tillbaka till trög igen.......däcken är detsamma och fälgarna likaså. Nåväl, troligt är väl att jag inte har servotronic men borde inte option 215 (servo) stå ibland mina utrustningskoder? Ravve: Har du optionen 216 i dina utrustningskoder? Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Grodan kermit; Servo var standard allt som modellerna innehöll per kontinent saknas i utrustningslistan, på dom två av mina som servotronic så står det med, på min tredje samt fars E39 nämns inte servo i listan. Mvh Stephan |
|
|
Stephen: Har hamnat i sjuksäng med lunginflammation så mitt svar kommer först nu. Ville bara kolla om jag fattat rätt om det du skrev ovan:) Servo är standard och anges alltså ej i utrustningskoderna. På de två bilar som du hade/har med servotronic, så har detta angivits i utrustningskoderna. Däremot på din fars och din tredje E39 så anges servo ej i utrustningslistan eller menade du att servotronic anges ej i utrustningslistan? Hur är det med E60, är servotronic standard i dem eller är det extra option där också? Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
grodan kermit; Nu är jag sjuk hur trist som helst. Servotronic kostar extra på E60 åtminstone 2003 (€230 i Tyskland) så det ska stå med annars saknas det. Servo står inte med eftersom det varit standard länge (525i-84 hade det) Mvh Stephan |
|
|
Stephan735i: Usch, ja det är inget roligt att vara sjuk. Tack för din info om servotronic. Jag tittade lite på realoem.com och försökte räkna ut lite vad det skulle kunna kosta att konvertera min bil från vanlig servo till servotronic. Servon känns ju annorlunda på min bil nu mot förut så ngt är knas. Får se vad jag kommer fram till. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.