AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
918

vattenpumpen vad mer?

su
198
surre77
523-00 M
ska byta min vattenpump då jag tror att den är trasig. Är det något mer man ska byta samtidigt när man ändå river ner skiten? 520-91
Inte nödvändigtvis, men du kan ju kolla läget på remmen och termostaten+dess o-ring.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spännrulle och alla remmarna skulle jag byta i alla fall, när man ändå är där och rotar. Likaså termostaten.

Materialkostnaden för ovanstående komponenter är inte många kronor, men är lätta att byta när man ändå byter pumpen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B

...och när man ändå tar rullen så tar man dämparen..?
instämmer med Johan B!

MVH
Johan K
Liten fråga:
Smörjs spännrullen av motorolja, eller något annat?
Jag hade en massa geggamojja vid spännrullen och fann den där stora bultsaken till den (den med 20mm insex, typ =)) lös och efter att jag dragit fast den så var det slut med geggat.
su
198
surre77
523-00 M
Är jag ute och seglar men om det är kamkedja så har väl inte motorn spännrulle? är väl bara om det är kamrem??
surre77

Du är ute och seglar!
Det är väl andra grejjer än kammen som ska snurra, såsom generator, servopump, vattenpump?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Du fattar när du kollar på din motor att du har minst en spännrulle, har du AC = 2 rullar, de är mycket bra att byta!

Länk
FD-Ormen

Är du säker på AC = 2 remmar?
Jag har inte direkt fotografiskt minne, men jag kan inte minnas att jag har någon spännrulle till AC:n...
Som menat, jag är inte säker.
su
198
surre77
523-00 M
hihi...ja du vet jag är inte så bra på motorer camata tur att forumet finns :p
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
nej, jag menar att generatorn har sin spännare och AC:n har sin, därmed 2st. rullar om AC finns, annars bara 1 rulle som spänner gen. remmen.

Jag har nyss bytt bägge på min, bara rullarna alltså, men de har varsin spännare...

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
FD-Ormen

Sorry!
I mitt förra inlägg ska ju "remmar" vara "spännare", såklart!! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.