AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
684

Underliga ABS-bromsar E24 635 CSiA -83...

Är förbryllad över mina ABS-bromsar. Bromspedalen känns "rätt", är aldrig helt stum, sjunker inte vid konstant tryck, känns helt normal i alla lägen`, d.v.s. "bromsbomben" verkar vara OK.
ABS-säkringen är hel. ABS-lampan lyser aldrig. Skall den lysa med nyckeln i tändningsläge?
Fräscha bromsbelägg runt om, har inga vibrationer i hjulen vid bromsning, den drar inte snett. Nybes. med bra bromsverkan.

Torr asfalt: Jag får hjulen att låsa sig helt vid "panikbroms", d.v.s. ingen "ABS-ning" sker. Är detta som det ska? Fr.o.m. ca 10 km/h upp till ca 50-60 km/h hörs ett surrande ljud (ABS-hydrauliken?) och vid normal inbromsning (stadskörning) känns "lite ABS-ning" i pedalen? Detta försvinner över ca 60 km/h.

Halt underlag (snö/is): ABS-ning sker precis som det ska, boromsen "duttar" istället för att låsa hjulen. Men nu är det surrande ljudet lite högre, och ABS-ningen känns "mer" i pedalen än vid torrt väglag?

Nån som känner igen sig med dessa symptom? Hjälp?
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag hade ungefär samma fenomen, pumpen surrade lite tyst ibland och strax innan jag stannade så rasslade det i pedalen.
Det troliga enl. verkstaden är en givare för när kransarna blir kassa brukar lampan tändas.
Jag kopplade ur ABS:en på min eftersom jag inte orkar trassla med det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.