|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Med den här monterings ringen ifrån HK högtalarna så ska det fungera att installera 160 mm högtalare men jag är lite osäker på djupet. Läs igenom länkarna ovan och kolla måtten på de högtalare som de har använt. Länk Ja det räcker med ett 4-kanals och ett mono slutsteg. Det finns ju även ett 5-kanals JL Audio slutsteg men det ger nog för lite effekt beroende på vilken sub-woofer du väljer. Om du väljer JL Audio så kan du ju testa utan någon signal adapter. Men jag skulle nog ändå använda en Audio Control EQS/DQS bara för att vara säker samt att få equalizer och de andra funktionerna samt utgången för sub-woofern. Det räcker oftast med ett bra 2-vägs system fram och dessutom finns det inte plats i dörrarna. Det är ju också en fördel att inte göra alltför stor åverkan på dörrarna att det inte syns samt att man kan återställa allt. Lycka till! /RS2 |
|
|
Tack så jätte mycket för att du orkat svara på alla mina frågor! Beställer allt imon och börjar bygget nästa lördag :) Tack igen! Mvh, Robban |
|
|
Det är lugnt. Jag har ju själv planerat att göra motsvarande så det är bara kul. Men mest hjälp har man ju fått av alla andra som redan gjort detta. Hör av dig om du stöter på problem. Beställer du utomlands eller köper du här i Sverige? Du måste ju berätta vad du har bestämt dig för produkter! :-) /RS2 |
|
|
Ja Williams DIY är suverän! Det kan du lita på ;) Det lutar åt Sverige faktiskt. Steg, JL 300/4 och 250/1 eller 500/1 beroende på bas. Högtalare, JL XR650CSi och XR650Xi Mvh, Robban |
|
|
Låter som ett bra val! Spännande. Kommer du att göra jobbet själv? /RS2 |
|
|
Japp! Kommer du beställa i Sverige eller utomlands? Mvh, Robban |
|
|
Jag vet faktiskt inte ännu. Det beror lite på när det blir någon tjänsteresa till USA. Jag har några andra projekt som måste bli klara först. Men jag är lite intresserad av ZR högtalarna. /RS2 |
|
|
Kan höra av mig när jag är klar om du vill? Mvh, Robban |
|
|
Ja du måste ju berätta om installationen och hur ljudet blir efteråt. Lycka till med skruvandet! /RS2 |
|
|
Car Audio i England vill inte leverera till Sverige. Har mailat lite olika svenska ÅF. /Robban |
|
|
Har fått hem stegen och högtalarna nu. Här kan man köpa Audio Control Länk |
|
|
Nu så är allt hemma! :) Blev även en JL 10W7 bas. Men jag är inte med på hur jag ska koppla in singnal till basen i EQSen? Det finns RCA bas/rear/front in och ut. Men det finns bara rear och front in med "vanlig kabel"? /Robban |
|
|
RTFM :-) Länk Ingångarna för vanlig kabel är endast avsedd för "speaker level" signaler så du måste alltså använda de vanliga RCA ingångarna för "balanced differential" signaler på EQSen. Dock så behöver du en "RCA to speaker wire" adapter som t ex denna ifrån JL Audio Länk för att få en bra och snygg installation. Sen är EQSen så smart att den känner av antalet ingångar och equalizer justeringarna för subwoofern påverkar rear om du bara har front och rear in och ut. Så kablarna som tidigare gick in i HK slutsteget (front och rear) kopplar du in i EQSen via en RCA adapter och sedan RCA kablar front direkt till JL Audio slutsteget men rear kopplas via JL Audio subwoofer slutsteget och filtreras och sedan vidare till rear på det andra slutsteget. På detta sätt så har du full kontroll på alla signaler för front, rear och subwoofer. /RS2 |
|
|
Ok, då är jag med. :) Måste säga att 10w7 basen är en gryyym pjäs! Tack! /Robban som skäms lite |
|
|
Ska du bygga en låda själv till 10W7 eller köpte du någon av de färdiga? /RS2 |
|
|
Bygga själv... /Robban |
|
Robsarve |
w7 är trevliga saker. Men räkna med groft material (följ manualens anvisningar, minst!) i lådan för att du skall få ut allt av den. tycker Erik |
|
Definera grovt... /Robban |
|
Robsarve |
Minst dubbla 16 mm MDF. tycker Erik |
|
Har tillgång till 22 mm så vi får se om det räcker. /Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.