|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är Peripheral Vendetta 4 det enda alternativet för att omvandla balanced differential? Någon som vet om den finns att köpa i sverige för omgående leverans? Mvh, Robban | |
|
Vad ska du göra? Komplett nytt ljud system eller bara en ny sub-woofer? /RS2 |
|
|
Har ändå rivtner allt så ja tänkte byta orginal steget när jag ändå är där o grejar :) Kommer väll bli en ny sub-woofer lite längre fram och räcker inte det byter jag allt. Mvh, Robban |
|
|
Ska du byta högtalare samtidigt? Har du HK systemet idag? Du vet att HK slutsteget har inbyggda aktiva delningsfilter. /RS2 |
|
|
Nej inte nu men ev. senare. Ja, det har jag. Det ska bort, är alldeles för dåligt. Blir såhär Länk fast högtalar bytet får vänta. Mvh, Robban |
|
|
Ingen? Fan det är brådis! ;) Andra tpis, trix o synpunkter är också välkommna :) Mvh, Robban |
|
|
Sorry, men det är nästan nödvändigt att byta högtalarna samtidigt med slutsteget på grund av de inbyggda aktiva delningsfilterna. Jag skulle använda t ex en Audio Control EQS för att hantera signalerna plus att du får en equalizer på köpet. Länk Ett annat alternativ är att använda ett slutsteg som har balanserade ingångar som t ex JL Audio men signal nivån ligger på gränsen. /RS2 |
|
|
Ja har bestämt mig för att göra det med nu när jag ändå är i farten. Sitter det delningsfilter i högtalarna? Den såg ju bra ut men som sagt inget i sverige? Får väll vänta i värsta fall annars... Jo det är JL jag har tänkt mig men vill inte ligga på gränsen så tar det säkra före det osäkra. Inget annat jag bör tänka på? Mvh, Robban |
|
|
Delningsfiltren är inbyggda i HK slutsteget därav problemet. Sedan är HK högtalarna på 3 ohm och 21 Watt. Så problemet ligger både i slutsteget och högtalarna. Jag hade tänkt använda nya digitala Audio Control DQS i mitt projekt men det ligger längre fram i tiden pga att högtalarna jag vill använda inte finns för leverans ännu. Länk Länk Angående JL Audio Slash slutsteget så tar det 8 V men signalnivån kan vara upp till 10 V ifrån huvudenheten i E46 enligt de som faktiskt mätt signalerna. Det konstiga är att det verkar fungera bra för vissa medans andra har stora problem med att signalerna klipps pga nivån. Men det kanske beror mer på olika inställningar. Sen skulle jag undvika att klippa kablarna utan försöka tillverka en adapter eller ta ur stiften ur kontakten till HK slutsteget och hitta en motsvarande AMP kontakt. Länk BMW har andra AMP kontakter som använder samma stift men jag har tyvärr inget artikel nummer ännu för dessa. För att montera nya högtalare i dörrarna fram så finns det en Blaupunkt 165 mm monterings adapter som man kan använda. 7 606 500 143 Blaupunkt 165 mm speaker adapter Och vill man tillverka egna så kan man köpa dels HK högtalar adaptern ifrån BMW samt en monterings platta för tweetern som man kan modifiera själv. 51 41 8 257 287 Loadspeaker cover 51 41 8 254 213 Tweeter blind plate Behöver du fler tips? :-) /RS2 |
|
|
BMW högtalar adaptrarna som man eventuellt kan använda och modifiera (till vissa 160 mm högtalare) är nummer 10 och 14 på nedanstående bild. Länk /RS2 |
|
|
Är inte med på detta riktigt, HK steget åker ju ut så vad spelar filtret i det för roll? Verkar inte som deras webbshopp funkar någe vidare så det blir o maila antar jag. Hmm... det är klart att ta ur stiften kanske vore bättre ja. Ja har tänkt och köra ett 4-kanals och ett 2-kanalssteg. Vad tror du om det? Lite händig är jag så o få allt att passa o sitta snyggt blir nog inga problem. ;) Tippsa på bara ;) Mvh, Robban |
|
|
De inbyggda delningsfiltren i slutsteget är anpassade för HK högtalarna. Så om man byter ut slutsteget så måste man ju även installera nya delningsfilter (eller ett slutsteg med inbyggda aktiva delningsfilter). Men man har ju ingen aning om vad delningen ska vara för HK högtalarna plus att de inte tål någon högre effekt. HK systemet fram är dessutom tre-vägs och bak vet jag inte hur delningen är mellan högtalarna i hatthyllan och i sidorna av baksätet. Jag skulle nog vänta med att byta ut HK slutsteget tills du ska installera nya högtalare och istället satsa på en bra subwoofer med ett mono slutsteg till att börja med. Om du är intresserad av Audio Control så kan Gumperts i Sthlm ta hem dessa (de säljer även JL Audio) eller kolla med t ex Car Audio Direct i England. Länk /RS2 |
|
|
Ok, nu är jag med. Jag kommer att byta alla högtalare nu med när jag ändå är i farten. Om du orkar/vill tipsa om vilka högtalare jag ska vart så hade det vart toppen! Vill inte beställa fel här nu :/ Om jag nu bara skulle ha satt i en woofer, menar du att ja skulle tagit signalen vid HK baslådan då? Du ska ha ett jätte tack RS2, du borde få betalt av AP för o vara här ;) Mvh, Robban |
|
|
Att föreslå högtalare är nästan omöjligt eftersom det är så otroligt subjektivt. Jag gillar t ex inte alls MB Quart som så många andra tycker är bland de bästa. Jag tycker dock att man bör använda ett par "små" 6,5" två-vägs högtalare med separat tweeter som får plats i dörrarna fram (160 mm) och inte de mindre 5,25". Dock bör man kolla upp djupet nogrannt innan så att de verkligen får plats! Bak skulle jag bara koppla ur ledningarna till högtalarna i sidan på baksätet och låta dem sitta kvar utan att använda dem och alltså inte installera nya högtalare på denna plats. Högtalarna i hatthyllan bak är samma som woofern fram men där går det oftast inte att installera 6,5" om man vill ha kvar korgen den sitter monterad i så ett par 5,25" av samma typ som fram är ganska bra. Många har ju olika åsikter om man ska ha ett baksystem överhuvudtaget men jag tycker det är ganska bra med lite rear fill. Och då är ju frågan om man bara ska installera en woofer eller en koaxial högtalare. Om man bra skulle installerat en ny sub-woofer så hade man tagit signalen innan HK sub-woofer slutsteget som sitter tillsammans med högtalarna under hatthyllan. Men om man nu byter ut både slutsteg och högtalare så använder man med fördel Audio Control EQS/DQS för att ge sub-woofer signalen till ett mono slutsteg. /RS2 |
|
|
Här är några andra bra länkar på olika installationer i E46 M3. Länk Länk Länk /RS2 |
|
|
Här ser du korgen (nummer 2 på bilden) som högtalaren i hatthyllan sitter monterad i. Vissa tycker man ska behålla den annars kan man säkert få plats med ett par 6,5" där också. Länk /RS2 |
|
|
Har titta på JL men även infinty kappa serien men alla dom är 170mm. Vet du vad max djupet är man kan ha? Hur jag gör med hatthyllan har jag inte bestämt riktigt än. Jo ett baksystem ska jag ha men att kopplaur högtalarna i sidan på baksätet låter nog vettigt. Mvh, Robban |
|
|
Satt o skrev när du gjorde dom sista två inläggen... Om du skulle bygga allt på enbart JL prylar, vad skulle du välja då? Mvh, Robban |
|
|
JL Audio högtalarna ska vara 160 mm så jag tror de är OK. Tyvärr kommer inte ZR serien förrän senare i vår. Max djup är ca 62-67 mm lite beroende på hur man kan montera dem mot högtalar gallret. Länk Länk Länk De har ju även färdigbyggda sub-woofers som man kan använda och bygga in på ett snyggt sätt. T ex den med 2 st 10W6v2 ska passa precis i våra bilar... :-) Länk Länk Länk Sen vilka JL Audio slutsteg man ska ha beror nog på vilka högtalare och sub-woofer man väljer men jag skulle nog välja ur Slash serien. Focal är ju ett annat populärt högtalar märke också. Tyvärr har jag inte lyssnat på dem. /RS2 |
|
|
Där ser man :) Stog 170mm på en svensk ÅF sida nämlige. Det blir väll troliger XR serien och ett par koaxialer i hatthyllan. Men då skall jag alltså komma undan med ett 4-kanals och ett monosteg nu då. Att kunna ta ut baslådan är ett måste för mig då jag ofta behöver utrymmet i skuffen. Mvh, Robban |
|
|
Man ska inte ha 3-vägs fram då? Mvh, Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.