|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hur upplever ni som har ettan komforten på långa turer ? Funderar lite på en 116/120 men då får det bli med sportstolar, är den duglig på transporter på upp mot 70 mil på en dag ? | |
|
Jag kan nog tycka att ettan skulle vara lite för bullrig att köra 70 mil om dagen med. Speciellt om man väljer en 116. |
|
| Nu pratar jag om enstaka dagar, bor i stockholm, har släkten i skåne. Åker inte och hälsar på varje dag ;-) Uttryckte mig lite otydligt. | |
|
bmw320i: Beror på vad man har som referens sedan tidigare. 1an upplevedes som tystare än en MINI, dock betydligt bullrigare än en 3-serie (kan bero på däcken?). Jag tror säkert du överlever en tur till skåne någon gång om året :o) Ska bli intressant att provköra i högre fart och med sommardäck, även om runflat-däcken som sitter på är skräp. |
|
| Referens är främst 3-serie och S60. Klass-skillnad lär det va, rätt stor dessutom iaf vs S60. Men eftersom ettan säkerligen är roligare i stadskörning (om inte annat ekonomiskt sett) så kan man ju leva med en viss skillnad under de få långturerna man gör under året. Korta turer vs långa är av fördelningen 90/10 för min del därav funderingen på en mindre och därmed också mindre komfortabel bil. | |
|
Hej! Jag har en ny 120i sedan januari. Sportpaket och komfortpaket + Xeon + x-tra högtalare. Jag är väldigt nöjd med bilen. En njutning på kurviga vägar!!! Tycker att det är bra tryck i motorn. Har kört drygt 500 mil och det märks att den "släpper" allt mer. Skön sång vid 6500 varv! De "problem" jag haft med bilen är gnisslande frambromsar. De (Åf) bytte till nya belägg men det blev inte bättre. Nu inväntar de instruktioner från Tyskland. Vidare fick jag byta till dubbfria vinterhjul då bilen betedde sig som en "orm" på vägen med Good years dubbade vinterhjul. Synd, för jag anser att dubbat är bäst vid vinterväglag. Tycker också att vindbruset är något högt när man åker fortare än 110. Ibland också mystiska "suckanden" från kliman och vid kallstart är tomgången ojämn ibland. |
|
|
Sköll12, jag har samma erfarenheter som du beträffande Goodyear UG500 (dubbade Run Flat-däck). Min 120d var hopplös med dom däcken. Fick dom ubytta till Nokian Hakkapeliitta, det blev som en ny bil! (Inte punkteringssäkra visserligen, men jag har skaffat ett 'M Mobility System II' - samma som används i Z8, Z4, M3 och M5). /// Gunnar E. |
|
|
bmw320i, jag har kört min 120d snart 2000 mil vid det här laget, mest på långkörningar (veckopendlar 47 mil). Jag har valt standardstolarna, mest för att mina tidigare erfarenheter av sportstolar (E28, E34, E36 och E39) är att dom blir tröttande på långturer pga att man 'sitter som i ett skruvstäd' - det är svårt att ändra ställning för att få lite variation. Jag måste säga att jag är ganska imponerad av långfärdskomforten (nåja, baksätet är väl ingen hit för 70-milaturer...). Ljudnivån är lägre än i min förra bil (325Ci E46), och fjädringskomforten är i alla fall inte sämre (jag har standardchassi). Stolarna är riktigt bra för min överviktiga kropp, även om jag ibland önskar att jag valt till ställbart svankstöd. Så nej, ettan är inte någon komfortkatastrof om man har E46 som referens (E60, E39 och E90 är självklart bättre) - snarare tycker jag man åker vilsammare i 1-serien, åtminstone i framsätet! /// Gunnar E. |
|
|
Jag ville också ha Hakkapelitta 4 på min BMW, (Har goda erfarenheter från dom.Sitter på min V40) men åF kunde inte få fram däck som passade. Så det fick bli Good Years Ultra Eagle dubbfria istället, är inte helt nöjd med denna lösning. Jag har sportstolar inkl sportfjädring (Sportpaket) på min bil. Bra komfort på långturer, men på mindre bra vägar blir den ibland lite väl studsig och hård. Jag är 191 cm lång, men har lätt att hitta en mycket bra körställning. Har även suttit i baksätet under en 25 milafärd utan att stanna och komforten var klart godkänd. Tycker att man sitter ombonat med den högt uppdragna fönster-sidan på dörrarna. David:) |
|
|
Äntligen lite bilder: Länk Länk Länk --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
CRY: den var riktigt snygg. Micke K. Länk |
|
|
Tackar! --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
Fredrik Johansson |
CRY: Mkt läcker. Vad är det för däck och fälg på bilen? FJ |
|
Det är fälg B14 från Svenska Fälg/Specialfälgar, 8,5 x 18". Däcken är GY F1 GSD3 225/40-18. Jag tycker dock att framfälgen kom lite för långt ut, så 8 i bredd skulle nog vara perfekt. Har varit svårt att hitta en bra fälg till ettan då det inte finns så många bilar ute på vägarna med 18" att gämföra med. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
| cry väldigt snygg bil...precis rätt fälgar och färg | |
|
Christian, har du redan tröttnat på din etta? Såg att du annonserat ut den på börsen.... /// Gunnar E. |
|
|
Tänkte precis fråga detsamma. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Ett lite klargörande angående min till salu annons på autopower: Mina bilar anser jag i princip alltid vara till salu, dock är anledningen till dagens annons att jag och min sambo ska flytta till ett nytt gemensamt boende inom kort, vilket leder till en mer gemensam ekonomi. Då hon använder bilen (som ägs och betalas till 100% av mig) lika mycket som jag så har vi diskuterat att köpa en bil gemensamt och dela på alla kostnader. Då hon inte är lika biltokig som jag och dessutom är ekonom så anser hon att vi i så fall skall köpa en bil "som går att växa i", därför finns det bytes alternativ i annonsen, typ kombi. Hoppas det förklarar en del. För övrigt så är jag väldigt nöjd med själva bilen, det som är problemet är servicen och bemötandet hos BMW, som går att läsa om här ovan. Lite seg motor, men det visste jag när jag köpte så jag skall inte klaga. På min egna önskelista så står en 130i högt i kurs, för en riktig BMW skall ju ha en 6:a. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Det var ett utförligt svar, du behöver absolut inte förklara dig för någon här. Det var bara intressant att veta varför du tänkte byta ut en sådan pass ny bil. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Jag gillar att köra med öppna kort, så det är helt OK. --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.