AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
761

Att tänka på vid morgondagens köp av 528iAT?

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Att tänka på vid morgondagens köp av 528iAT?

Jag skall antagligen bli en bmw 528iat -98 ägare imorgon.

Finns det något speciellt man skall se upp med på just denna modellen?
Automat växellådan, tiptronicen, servotronicen eller nåt annat?
Bilen har gått ca 14000 mil och är svensksåld.
Borde fjädrar, stötdämpare, bromsskivor eller något annat vara bytt eller åtgärdat?

Tips och råd mottages hjärtligt!

M.v.h. Magnat

"It's furious to be fast!"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bromsskivorna bör vara bytta, iallfall fram och det borde nog vara dags bak om dom inte är bytta tidigare.
Stötdämpare, lite beroende på var och hur bilen är körd, man kanske inte dags ännu om det är en landsvägsbil.
Men märker ju inte av den successiva försämringen på dämparna, skillnaden märks när man får på nya.
Och gasdämpare håller ju i allmänhet hyfsat ganska många mil.
Det bör också var dags att byta oljan i automaten om det inte är gjort, även om det kallas liftetimeolja , som "inte finns" egenligen. Kostar en slant oljan är ganska dyr.

Kika efter krackeleringar under klarlacken noggrant på bakluckans neder o och innerkant, samt i nedre kanten i hörnen vid det, öppningsbara fönstret. Innanför tankluckan är det badbalja, minsta krackelering där ROST.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som Hasso säger så byt automatoljan + filtret, och automaten är väl den dyraste delen förutom motorn så kolla att den växlar någotsånär mjukt när den är kall och distinkt när den blivit varm (~20-30 minuter), om det är GM-lådan som också finns på 530d så är den DYR att reparera när/om den går sönder.

Vattenpumpen kan paja när som helst, köp en (i metall om det finns?) och ha hemma/i bilen.

Kommer inte ihåg om det var E34 eller E39 som hade/har problemet med avskavda ledningar i bakluckan...

Mvh
Måsen
Det finns en hel del "småsaker" som tillsammans kan bli en tung post om det ska/måste åtgärdas. Använd den eminenta sökfunktionen.

Ett annat tips är att titta och prova många bilar innan man slår till. Då får man en bättre känsla för hur mycket bil för pengarna, just det exemplaret är.

Man kommer snabbt upp i summor runt 10-20000:- på små "defekter" och det kan vara idé att titta vidare eller pruta.

/Mattias /// Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mja
Lådan växlar hårdare när den är kall och håller i växlarna längre
pga kallstartsprogram, för att få upp tempen på kattarna så fort som möjligt.(är egentligen sportläget som används)
Men efter ca 5- minuters körning så ska den växla mjukt och fint
5Hp-18/A5s310Z ZF låda. finns 3 olika lådfabrikat, med lika programstyrning (steptronic)
GM låda finns BARA på dieslar och USA exporterade BMW.
Anledningen till att dieslarnas lådor inte har lika hög hållbarhet är att vridmomentet på motorn är högre (410nm) än vad lådorna är specade för(360/390NM), och det är ju inte ovanligt att man får får sig att chippa långmilade dieslar och höjer då vridet och hkr rejält och kör som en biltjyv, lådorna havererar då ganska snart speciellt om man inte skött oljebyten i lådan.
Detta med avskavda ledningar gäller nog båda modellerna.

///MVH Hasso
Länk
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Tack för era tips! Lite närvös för man vill ju inte åka på en massa reparationer med en gång.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hasso:

Jag pratade inte i första hand om kallstartsprogrammet även om det helt klart är värt att nämna, det intressanta är ju hur lådan blir när den är genomvarm.

Måste säga att jag aldrig kommer köpa 530d med automat när den bara håller ihop nätt o jämnt...

Mvh
ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Tack för era tips!

Jag köpte bilen! Vet inte hur jag skall uttrycka mig men....den är alldeles, alldeles underbar. Helt fantastikt att köra och med nybilskänslan kvar!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.