|
|
|
|---|---|
|
Symptom: Vid kallstart vid minusgrader (även efter ca 1 tim motorvärmare) går motorn "fett" känns det som, nuddar jag gasen efter start (även efter gått någramin på tomgång) bluddrar den och går ryckigt. Upplever inte detta vid plusgrader eller sommartid, inte vad jag minns nu iallafall. Sen vattentempen stigit förbi blåa fältet går den fint. Tycker även att bränsleförbrukningen ökat med ca 0,1-0,15 l/mil. Är detta lämplig åtgärdslista billigaste-dyraste?: 1. Byte relä (är det till förbränslepump?) 2. Byte vattentempgivare 3. Bte lamdasond | |
| Nr. 1 på listan förstår jag inte vad det ska vara bra för, men nr. 2 tror jag kan vara boven. | |
|
Klart billigast är ju att kolla gummibälgen mellan luftmängdmätare och insug. En spricka på undersidan av den har på två-tre av mina bilar gett ungefär dom symptomen. Enklast är att spreja startgas runtikring där, ökar varvtalet tillfälligt har du en läcka. M5:an gick ryckigt på låga varv när den var kall, det problemet försvann plus att bränsleförbrukningen sjönk med 0,2 l/mil på landsväg när jag bytt bälgen. Mvh /Janne |
|
|
Ja det där med bälgen kan jag hålla med om. Temp. givare är ändå hyfsat stabila grejer. |
|
|
Har nu bytt gummibälgen, det fanns en spricka i den på undersidan till en av vakuumanlsutningarna. Men problemet kvarstår, den drar lite mindre bensin (har inte kört så mycket att jag kan kolla exsakt). Kan det vara lamdasonden ändå? |
|
| Byt temp. givaren, den är ju inte värst dyr. | |
| Skulle också kunna vara som så att luftmassemätaren är kass, så att styrboxen inte kan få ordning på bränslet förrän lambdasonden värmt upp och kommit igång? | |
| Hur kan man kolla luftmassemätaren? | |
|
Det du kan göra är väl att låta BMW läsa ut felkoder. De tar nog runt 500:- för det, gör klart för dem att du vill ha en lista med de koder som ev. finns och deras betydelse. LMM går att prova, den ger en spänninssignal (0-5V tror jag) ut som man kan mäta upp, men det är nog lättare att försöka låna en annan mätare från en bil som går fint och provköra ett tag. |
|
| Nu går den dåligt hela tiden, ovasett hur varm den är. Jättedåligt gassvar, stannar nästan när jag gasar. Startar dock alltid. Känns som den "motar" hela tiden. | |
|
tomlin: En nödgrej är att ta bort kontakten till LMM, då går motorn på fasta parametrar - lite fetare bränsleblandning men hellre det än inte alls tills den är reparerad. Mvh |
|
| har samma problem med ryckig gång vid kallstart | |
| Kommer just från en Bosch-verkstad, de har kollat felkoder, hittat att den sa felkod: lambda, och bytt lamda dock satte de dit en pirat, ej Bosch? Undrar hur länge den håller... De sa att kattarna "inte såg bra ut" invändigt, men att avgasvärdena nu är okej. Tyvärr är det runt -3 grader ute nu, och bilen gick fint vid kallstart imorse, och hela vägen (3 mil) till verkstan. Kan först uttala mig när det blivit kallare ute. Har tankat fullt och ska hålla koll på bränsleförbrukningen också. | |
|
När lambdasonden var trasig så gick motorn säkerligen för fett, därför kan katalysatorn sota igen. Det är säkert inget fel på katten. /Per |
|
| Har nu kört 40 mil sen jag bytte lambda och den går mycket bättre. Drar (nästan) soppa enl instr.boken. Går jämt och fint även vid -18 grader och vandrar inte på tomgång vid kallstart och luktar inte bensin från avgaserna. Men har dock kvar lite ryck vid kall motor (innan blåa fältet på tempmätaren har passerats) och lite vandrande tomgång vid kallstart. Har hört talas om "tomgångsmotor" kan spöka, vad får man då för symptom? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.