|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilens felsymptom på tomgång är att det känns som om den snetänder, eller helt enkelt missar helt ibland. Så känns det, det tycker alla som känner på den, men om det är det är ju svårt att säga. Bilen rycker/gungar i sidled, ungefär som att sitta i en perfekt fungerande Volvo 240/940. Tomgången är dock helt jämn! Om man höjer varvtalet lite så kommer ganska kraftiga vibrationer (lite här och var upp till kanske 2500/3000vpm, det varierar!). F ö har jag vibrationer som kommer och går vid körning (oberoende av hur man kör, på alla sätt!) från 60km/h upp till 110-120km/h (vilket motsvarar upp till 3000vpm, dvs samma som för tomgången ovan!!), dessa känns i hela karossen och är omöjliga att säga var de kommer ifrån (ingen har hittills våga sätta sitt liv på det :) Roger skriver i ett inlägg: "Kan vara fukt eller membranet i insugskammaren, dom brukar spricka och då får man ojämn tomgång mm, eller någon av tändspolarna, Roger." Även <Nilsson> och <bmwe28> har i liknande trådar beskrivit att de bytt membran till insugningskammaren. Jag ringde till BMW och fick prata med en av de mest kunniga där, de har aldrig hört talas om något membran, möjligtvis en packning som ev kan vara otät. Ni pratar om membran, är det ett membran och isf kan man köpa ett dylikt hos BMW? Eller heter det inte membran utan kanske något annat? Idag hade jag bilen på elektrisk diagnos (hos BOSH, mkt kunniga!), men de hittade inget fel alls. Tändspolar mm är perfekta, likaså tändstift. De hällde i en flaska ejector för att avlägsna ev "skräp" i spridare och kanaler. Så jag får fortsätta med det några tankar framåt och se vad som händer. Men som sagt membranet, kan någon utveckla det lite? Vad gör det och hur fungerar det? BMW kände som sagt inte till det.. Tack på förhand.. Jag ska försöka spruta startgas vid packningarna och se om varvtalet ökar, det är väl det jag kan göra själv.. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. | |
|
Hej ! Sitter med det sk. kitet framför mig. Det består av en kåpa med en backventil 11 61 7 501 562, en gummi bussning 11 61 1 747 085 samt en skumplast kåpa (antagligen tillhörande motor akustik)11 61 1 742 324 samt en konturpackning 11 611 729 728. Skumplast kåpan sa BWM att den skulle bytas för att det nya "membranet" var modifierat och därmed skulle inte den gamla passa. Funktionen på skulle väl kunna vara som detalj namnet antyder en sorts backventil till vevhusventilationen. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag byter min pga. ngt. oljiga tändstift på bakre cyl. samt lite ryckig tomgång. Detta skall tydligen vara medicinen enl. några på forumet. Allt detta sitter monterat på insugskammarens bak gavel. |
|
| Har du bytt casterstagen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.