|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Hur anger BMW sin effekt? Har hört ryckten om att dom anger drivhjulseffekt, stämmer det? eller är det motoreffekt som alla(?!) andra gör? /Henke | |
|
Det är väl SAE som för alla andra? Dvs på vevaxeln. Flåklypa |
|
|
Det torde väl var DIN hästar ( Deutsche Industri Norme) och inte amerkanska SAE hästar.. Som f.ö. mäts på olika sätt DIN är 100% standard motor medan SAE är mera "glädje hästar" då mät metoden är mera "verklighetesfrämmande"...s.a.s. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Tack | |
|
SAE mäts väl, om jag inte minns helt galet, utanför bilen och alla generatorer och fläktar etc frånkopplade?! M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Finns många olika tyck och tänk om just normer och bromsningar, min erfarenhet från hojsidan är att bromsar du sae-bakhjulshästar så får du ett lägre värde än om du bromsar din-bakhjulshästar. Min bil: Länk |
|
|
Länk :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skillnaden ligger redan på definitionen av en häst kraft: en DIN hk är kraften som krävs för att lyfta 450000kg 1cm på 60 sekunder medan en SAE hästkraft är kraften som krävs för att lyfta 550 pund 1 fot på 1 sekund Detta ger praktiskt att 100 SAE hästkrafter = 101,42 DIN hästkrafter= 74,6 kW ( eller att SAE hästen är 98,629% av en DIN hästkraft) Sen skiljer som sagt även mätmetoderna men i det fallet åt andra hållet att det blir oftast fler SAE hästar är DIN hästar på samma motor ..... Krångligt så det förslår... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Så sammanfattat så är BMWs effektuppgifter är alltså på motorn som hos dom flesta/alla andra tillverkare. DIN/SAE spelar ju mindre roll då det bara skiljer någon % söka först... ja jo visst, men eran sökmotor verar hänga sig på min burk (IE6) ...jag är ny/temporär på forumet och kan inga BMWtermer och ställer en ovanlig fråga, så jag trode det var ok. tack så länge /Henke |
|
|
BMW mäter som sagt effekten på samma sätt som "alla andra" europeiska biltillverkare. Däremot brukar BMW ange effekten väldigt försiktigt, dvs inte överdriva effektsiffrorna som en del andra biltillverkare gärna gör i sina reklamblad. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite intressant att veta: Alla bilar måste europatypgodkännas...Tillverkaren kommer då med sina data till ett speciellt institut som då ska vara godkännt av EU. Detta institut mäter sedan vridmoment resp. maxeffekt. Det får då max skilja 2% från tillverkarens uppgifter.. Problemet(eller vad man nu ska säga)är att denna motor som typgodkänns är ingen serieproducerad maskin utan är i princip "handbyggd",det gör att tillverkningstoleranser gör att det i verkligheten kan skilja mycket mellan detta typgodkännande av institutet och ´"verkliga" serieproducerade maskiner.. Effekten som mäts normalt av det vi ser i databladen/reklamblad o dyl är den s.k. "nettoeffekten" på vevaxeln,utan luftkonditionering,halvljus och UTAN växellåda... Transmissionsförlusterna i t.ex automatlådor(även moderna sådana) är ca 15% enligt ledande testinstitut..M.a.o. sådant som man får "räkna ned" reklambladens effekt med. BMW brukar dock ha bra statistik(låga förluster) när det kommer till att jämföra tillverkarens effektangivelse med drivhjulens verkliga effekt(den som i slutändan är det viktiga) när det blir testtillfällen i div. biltidningar. Mvh Janne. |
|
|
Kan verkligen en växellåda med lock-up (in/utgående axel sammanlåsta) tappa 15%? Möjligen hela transmissionen från utgående axel till bakhjul, men man brukar ju ange runt 10%. Sen hade väl tyskarna nån skattegräns runt 190-195Hk som gör att t.ex E39 2,8 förmodas ligga snarare runt 200 enligt illasinnade rykten? Blir inte klok på GM:s exempel med DIN vs. SAE, de senare uppvisar ju alltid högre siffror på en och samma motor pga att de mäts utan hjälpaggregat osv. Numera använder väl även jänkarna DIN? FP |
|
|
Kan det ha vara så att Alpina mäter drivhjulseffekt? Jag har läst det någon gång men inte fått klarhet i om det verkligen är så. Det kan vara orsaken till att tråden skapades. /Anton |
|
| I regbeviset på min bil står det effektnorm ökänd lite lustigt jag tror att det är mätt i japanska ponnies | |
| då det är en honda diesel | |
|
Menar att en automatlåda tappar i genomsnitt 15% från motor till drivhjul(rätt av dig Folke,förlusten TILL drivhjulen som du sa)...En manuell låda tappar i genomsnitt ca 9%. Det som är den absolut största "effektslukaren" är ju transmissionen. T.ex rakskurna drev ger mindre friktion än snedskurna i en man.vxl.låda och ger mindre förluster...Men dels pga oljudet i rakskurna drev i lådor så vill man ha snedskurna i "vanliga svenssonlådor". Oljans tröghet ger ju också lite förlust av effekt mm.. Veka växellådor ger ju också mera förluster pga större deformationer. Toleranser i produktion är också en faktor att räkna med osv.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.