|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla glada BMW åkare..*** Fundrar på att investera i en 540:a, antingen sedan eller touring. Min undran är vad som man ska kolla på när man tittar på en sådan åå vad som kan vara i riskzonen att ge sig när dom gått runt 10000 - 15000 mil..?? Undrar osså om det är större risk om man köper en importare jämfört med en svensksåld..?? Är det någon som har en hum om försäkringspremierna för en dylik pjäs..???? Orsaken till att jag tittar på en 540:a är att jag behöver en duktig husvagns dragare, 520:an orkar inte pga. att vridmomentkurvan ligger för högt. ..............................MVH:// HaSa, Medåker. There is no substitute to cubic inches. | |
|
Vilken kaross tänker du dig E34 eller E39? Det du ska se upp med M60/M62 (V8 motorerna) är: * Oljepumpsbultarna blir lösa med tiden och behöver dras åt, ramlar bultarna ner så lossnar pumpen och motorn går åt pipan. * Insugsmembranet (en packning i insugskanalen) går sönder med tiden, ger hög förbrukning och vibrationer vid tomgång. * Ventilkåpspackningen börjar läcka ibland vilket ses genom att det finns olja i tändstiftshålen. Utöver det så är motorerna näst intill skottsäkra, ska man slita ner en V8 får man jobba! Just 540iA har en låda som heter ZFHP30 och det är så att plastkulorna i lådan slitsner med tiden vilket resulterar i att lådan börjar växla konstigt. Ska vara ganska smådyrt att laga, har dock inga siffror på det. 530iA har ZFHP18 låda och är besparad från plastkuleproblemet. Annars är det de sedvanliga karossproblemen, framvagn och bakvagn. Försäkring är INTE billigt... för mig skulle en 540 gå på ca: Trafik: 3500 kr / år Halv: 15 000 kr / år Hel: 20 000 kr / år hos länsförsäkringar, men jag är ung och bor i centrala malmö och bilen på parkerad på gatan. 540 har 400 Nm som max-vrid och 90% av maxvridet finns redan vid 1800 rpm. så bra dragare! När du har kört V8 ett tag så kommer du inte vilja köra 6:a igen. Förbrukning för mig med min 530 ligger runt 1.2 liter milen blandad körning (50% motorväg). Import eller ej... jadu... se efter skick och dokumentation och antal ägare och sådant istället... bra skött bil håller, dåligt skött bil håller inte... oavsett var den e såld. Men visst Sv-sålda bilar är alltid att föredra! V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Hej Igen..=)) Ber om ursäkt för min otydlighet, givetvis är det E39:an som är intressant för min del......har redan en E34 som sköter sig hyffsat men som börjar bli till åren kommen..hehehe..=)))) Så E39 540/540 Touring är det som gäller....** Tips emottages tacksamt....=)) .................................MVH:// HaSa, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
Det jag skrev om motorerna stämmer in på både E34 och E39, M60 i både E34 och E39, nyare E39 har M62. Samma motor, i princip.. M62 har 4.4 liters volym istället för M60ns 4.0 liter. Vad gäller växellådan så ska E39 ha en annan låda som är besparad från plastkuleproblemet, är ej säker hur det ligger till där... så kolla upp det. E39 är billigare i försäkring än vad E34, det är rätt stor skillnad... 523ans premie är 1/3 av 530ins.... Även förbrukningen kommer att vara lägre på E39. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Det ända jag kan tillägga vid dit köp är att Touringen kan ha rost på bakluckan, ganska vanligt tyvär. Och att om bilen går lite ojämt på tomgången har den förmodligen gått mer än 20.000 och är backad, då blir d till att byta kamkedja. Det vill du inte göra om du inte är gjord av pengar. Men annars är som sagt motorn en pärla! KÖP! Gör nåt få nåt bra, alltså en BMW! |
|
|
Hej Igen Alla Glada BMW:are..=)) Tackar för tipsen, fler önskas om det finns....vill vara säker på att man inte gör en tok affär när man köper en så pass dyr driven bil. ...........................................MVH:// HaSa, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
Jag tror att många upplever V8orna som dyrare än vad de egentligen är.... Iaf tills man köper en... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.