AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
933

Fläktkopplingens Funktion?

Le
2
Leif i Mossarp
735iA-88
518i-88
323iA 81
Hej alla
Har ni reflekterat över hur fläktkopplingen fungerar i gentligen?
Jag har råkat ut för några märkliga fenomen, mina bilar har kokat vid stadskörning vid några tillfällen, och då har jag kunnat stanna fläkten med fingrarna. Jag kann till och med snurra fläkten åt fel håll när motorn går. Även en ny fläkt fungerar på samma sätt, jag har frågat flera mekaniker som har uppmärksammat samma fenomen men har inget svar.

Kan du stanna den med fingrarna när det är varmt så är den kass.
Det är olja i, ett slags viscokoppling.
Paap Reeder
... skall "slå till" över 90- grader C .... sätter du då dit fingrarna blir det operation.
"slår av" under 60- grader C ... då kan man nämligen lätt snurra den för hand åt andra hållet.

Är den kass .... d v s helt enkelt slut som viscokoppling eller förvarats med utsidan ner på en skrot ... eller i BMW´s eller Mekonomens resdelshyllor ..... så blir den som vid under 60.

Börjar bilen bli för varm "slår den till" och när du varvar till skall du klart kunna höra det välkända volvo 240-soundet när den drar.

MVH /// Paap R
Stanna med fingrarna, modigt!
Låter som sagt som att du har en kass visco-koppling...råkade ut för liknande symptom på gamla BMW:n och det är bara att byta...observera att kopplingen är vänstergängad, lite osäkert minne, rätta mig om jag har fel...:)
rsarits
Den är vänstergängad.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Den får alltså inte förvaras liggande med gängan uppåt? Låter som en ovanligt knepig konstruktion med tanke på att den ska handhas av vanliga människor och bilmekaniker... Är förpackningen försedd med varningstexter om detta?

//Magnus

Paap Reeder
Min var det...

Står dessutom i microfichen.
MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Eller åtminstone att den inte bör läggas med "magen" neråt, för då kan bimetallfjädern skadas.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fläktkopplingen på min nuvarande e30 är kass och man stannar fläkten med handen utan problem vid varm motor...inte direkt bra, men å andra sidan så länge som motorn inte går varm så funkar det ju! synd att en ny är så dyr, en beggad är ju inte lönt att köpa...

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.