AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.049

Sänka min E39 ...?

Ett par frågor... Funderar på att köpa 17" fälgar till min E39 sedan. Lutar åt M5 look eller något liknande. Såg tipset med Mollways sida. Det var mycket bra. Där fanns mycket godsaker!!

fråga 1: Hur är Molways att handla från?
fråga 2: Kan jag/skall jag sänka min E39 med 17" fälgarna. Nu bara plåtfälgar på, kommer det att se konstigt ut om jag inte gör det?
fråga 3: Om ja på fråga 2, hur sänker jag den?

T
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Molways har jeg ikke peiling på.

Ja, du bør absolutt senke din E39! I original høyde synes jeg det blir for mye luft mellom skjerm og hjul, og dette endrer seg jo ikke ved evt. økt felgdimensjon. Enkleste måten å senke på er å kjøpe et sett med senkefjærer og bytte ut de originale fjærene. På vår E39 sitter det et APEX-sett som i Norge kostet ca 1400,-. Dette skal senke ca 30mm, men i virkeligheten tror jeg det senker litt mer. Dette var akkurat det som skulle til for å gi bilen et mye bedre utseende. Kjøreegenskapene bedret seg også. En ting som bør være med i vurderingen er hva slags kjøreforhold bilen skal brukes under, og da mener jeg hele året. Hjemme ble det faktisk for drøyt med 30mm (++?) senking når vinteren slo til for fullt og det ble sporete vei. Første turen på vintervei, og ene plastikkdekslet under ble revet av :( Men det er vel ikke slike snøproblemer overalt i Sverige.

Har ikke så mye mere å komme med av tips, men ha det i hverfall kult med din BMW!

Mvh SindreØ
Allmän körning året runt. Får inte vara för låg, då tar de i om det lite högra någonstans. Tack för hjälpen Sindre...

T
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hejsan! Jag tycker att E39 är låg redan i original.Farsgubbens har fått en hel del smällar i trösklarna efter närkontakt med mark.Jag tror det långa axelavståndet är en nackdel när du skall tex ner för ett parkeringshus med oftast kraftiga nedförslut.Dvs från plan mark direkt till en nedförsbacke med störtloppsprofil..Han har en 523i-97.Men det blir naturligtvis snyggare med en liten sänkning.mvh Janne.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Min är sänkt av föregående ägare, vet dock inte hur mycket, ser dock ut att vara mer än 3 cm. Tar man det nätt vid fartgupp är det inga problem, de värsta är inte de vanliga bulorna utan de som är formade /-\ (peta upp mittstrecket till nivå med slasharna så vet ni hur de ser ut :) ) Normala ojämnheter är aldrig några problem. Jag har iofs standard 16" 540-fälgar, kan tänka mig att större dimensioner kan stöta i hjulhuset vid vårdslös körning.
Min e39 touring är riktigt tight i hjulhusen med originalfjädrar. Ofta ser touringvagnarna lägre ut än dito sedanmodeller. Vet inte om det är en synvilla eller att den verkligen är lägre. Ett problem med sänkta e39:or är att de har betydligt större överhäng framför framhjulen jämfört med treserien. Det gör att de även med moderat sänkning vill släpa nosen i gatan vid minsta förändring i lutning. Dessutom har sedanmodellen en komplicerad bakaxel som gör det svårt att byta fjädrar/stötdämpare.
Håller med om att Touringen ser lägre ut. Polare köpte en touring samtidigt som jag köpte min sedan. Hans ser lägre ut. Verkar allt mer som om det INTE blir någon sänkning. Är dock lite rädd att det kommer se konstigt ut om jag låter bli att sänka den men ändå köper någon snygg 17 tummare.

T
Hej

Vet någon adressen till Mollways?
www.molway.com har jag för mig att det var..

T
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag tror att "orginal" sk M-chassie sänker ca 20 mm
det räcker bra. Går ej att åka ned från en typ normal trottoarkant utan att gummiläppen i fronten skrapar i.
Har lite "dålig" väg med gräs i mitten till sommarstugan så där är det krypkörning som gäller.17 tums hjul inga problem eftersom det är en av standarddimensionerna

MVH
Hasso
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Jag har Motor Nords 30/15 sats som funkar perfekt, aldrig några skrapproblem. Jag kör på 17" Schnitzerkopior som jag handlat från Molways.
Inga problem där heller, snabbt och rätt!
Men det är bökigt att byta fjädrar bak. Se tidigare inlägg. Sök på min signatur!

OO=00=OO
Har snänkt min 30mm runt om med Eibach (kvalité) fjädrar. Har 17" orginal=inga problem.
Utan sänkning ser E39orna något feldimensionerade ut.

En seriös firma tar mellan 5-6tkr för jobbet inkl. justering runt om.
tackar och bockar för inläggen...

T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.