AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.239

Bilen låste upp sig själv!

53
24
535IA -90
535IA -90
Jag har redan sökt på forumet efter svar men inte hittat något som verkar stämma överens med mitt fel..

Jo nu är det så att min bil låser upp sig själv med olika intervaller.. Jag låser alltid bilen med larmdosan och när jag kommit ut på morgonen så har bilen varit upplåst, fenomenet har kommit för bara en vecka sedan, har inte varit så mån gång i sommras eller så bara nu på senare tid.. För ca en vecka sedan så låste bilen upp sig efter ett antal timmer, inte två eller tre utan kanske 5, men nu för bara någon dag sen så har det räckt med 1½ timme kanske mindre.. Jag kopplat ur själva larmet och kollat om det är det men så var inte fallt, den låser upp sig ändå..
Är det någon som vet varför bilen låser upp sig efter så pass lång tid ändå?
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Jag hade en Alfa 33:a för evigheter sedan som gjorde precis likadant när det blev minusgrader. Lyckades aldrig hitta eller lösa felet.

Den bilen var iofs väldigt skum mot slutet. Fönsterhissar som åkte ned i biltvätten (inte skoj), instrumentering som dog när helljuset sattes på, halvljus som dog när ratten justerades, tuta som fungerade 1 ggr av 10 samt färddator som krånglade så fort man ens tänkte tanken att trycka på en knapp. Karossen såg ut som en schweizerost när bilen var 10 år. Men motorn spann som en kattunge... alltid något att glädjas över. :D

Nåväl, åter till ditt problem. Troligen har du något skumt elfel. En kortis som stör ut centrallås/larm. Jag är rädd för att felsökning och åtgärd kan bli dyrbart om du inte lyckas fixa det själv. Börja med att kolla batteriet. Se över kablar och annat så att det inte finns någon/några som blottat tråden inuti och på så sätt orsakar kortis. Jag är allt annat än kunnig på området så jag spekulerar bara hej vilt.

Hoppas någon annan har något vettigt att säga. Lycka till!

///M som i M52TUB25!
Hej

En lite långsökt anledning kan vara.

Har du den här funktionen på din bil som gör att det inte går att trycka ner lås knappen när dörren är öppen? Den hoppar upp direkt igen. Funktionen som skall göra det omöjligt att låsa in nycklarna i bilen.

Det kan tänkas vara så att du har ett glapp i någon av dörrkontakterna så att bilen tror att dörren är öppen när den i själva verket är stängd och då låser den ju upp dörren för att förhindra att man låser in nycklarna.

Låt oss säga att du stänger dörren och låser bilen. Dörren rör sig litegrann pga tepmeraturskillnader mellan varm och kall bil, dörrkontakten är sliten och ger budskapet att dörren är öppen. Bilen låser upp sig.

Bara en teori men det är ingen som har sagt att det inte skulle kunna vara så ännu, så peppar peppar

Hör av dig om du får till det eller behöver fråga mera.

Mvh Jimmy Carlsson
53
24
535IA -90
535IA -90
Mycket möjligt att det kan vara så att det är en dörrkontakt, men jag har sett lite löst på forumet att det kan vara bakluckelåskolven som inte är riktigt ute, min har kärvat nu under vintern så jag ska kolla det, men det med dörrkontakterna lät ganska troligt och jag har ju så att den inte går att låsa om man har dörren öppen.. Ska hem och pilla lite med det..
Är dock väldigt tacksamm för alla tips och råd för det är inte roligt att komma ut och märka att min dyra bil står olåst..
53
24
535IA -90
535IA -90
Ingen som har något mer förslag??
fjamsetramsa
Har du kollat c låset till tankluckan??
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ofta har äldre "lyxbilar" funktionen att låsa upp om batteriet sjunker under en viss spänning, hade en Au*i 100 -88 som var upplåst och med varningsblinkersen på UTAN att varningsblinkersknappen var intryckt...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla även kablaget till bakluckan, vid vänster gångjärn.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fr
14
Frisk
520i -93
Hej hade samma på min, bytte kontakterna i "dörrnäsan" sen har det funkat
Hade sammaproblem i min M5:a... Bilen låste upp sig efter en liten stund när man använde dosan för att låsa...

Problemet var att C-låset till bakluckan ej låstes ordentligt (hade fastnat).. då låser den upp alla dörar av någon anledning...

Fettade upp låset så blev jag av med problemet...

/Jimmy
Länk
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Hade problem med min 540 när jag köpte den. Fick alltid trycka 2 ggr på låsknappen för att den låste upp sig emellan. Felet var kabelstammen från bagageluckan. Där vecket blir i stammen hade 2 kablar gått av och 3 kablar hade öppna koppartrådar. Bytte kablarna och det har funkat ok sedan dess.
53
24
535IA -90
535IA -90
Oj oj oj, villken härlig respons.. Mycket att testa här.. tror oxå att det kan vara något med kolven till bakluckan, den har kärvat en hel del för mig, ska ut och pumpa i lite smörj och se om det löser sig. men ang kabelstammen, har kollat lite lätt på den men inte hittat något brott, vart brukar brotten vara, är det lite längre in i luckan eller kan man se det tydligt??
53
24
535IA -90
535IA -90
Just förresten.. Vart sitter dörrkontakterna, jag måste vara helt dum men jag hittar verkligen inte en ända =).
Dörrkontakterna sitter i låssnäckan....

Vet inte exakt hur det ser ut.

Tror att du måste lös med låsnäckan från B-stolpen men var försiktig i sådan fall för det sitter sådana där klips på baksidan som kan trilla ner i b-stolpen och då har du det du gör.

Har hört ett tips att man kan skruva ut ena skruven och sätt dit en mindre som håller klipsen på plats men det är möjligt att plocka bort kistan. Ja och så natuligtvis gör du likadant på de andra skruvarna.

Det där lät lite förvirrande är det någon annan som kan beskriva det på ett bättre sätt ???

Mvh Jimmy Carlsson
53
24
535IA -90
535IA -90
Jahaja, det var det jävligaste.. det blir säkert några långa minuters pill, först för att hitta dem och sen byta.. Hm verkar kanske inte allt för svårt..
Nej har man bara lite tid och tålamod så brukar det mesta lösa sig

Lycka till
Zy
19
Zyrenen
523iA -96
Hej, jag lånar denna tråden lite.

Min E39 -96 har också massa lustigheter för sig. Idag när solen låg på började den att låsa upp sig och låsa sig. Den höll på så i kanske 15 minuter.

Larmet gick igång två gånger an sig själv också!

Sen åkte jag en sväng, i början när jag körde fortsatte den att låsa upp å låsa sig.

Sedan parkerade jag i skuggan och där stod den kanske 30 minuter utan att hålla på?!?

Åkte sedan hem och när jag åkt en stund började den igen.

Nu när jag låser med nyckeln åker inte vänster framlås ner och inte höger bak!!

Kan det vara så att batteriet är dåligt?!? Plus att det inte går att öppna bakluckan!

Jag blir tokig snälla hjälp!!
Det kan ju vara så att det är ett dåligt batteri....

Men tror mer på skadade kabelstammar till bakluckan.

Det framkommer inte om du har en Touring eller en sedan men oavsett vilken så kan det vara skadade kabelstammar till bakluckan.

Symtomen är vanligare på touring men förekommer även på sedaner.

Zy
19
Zyrenen
523iA -96
Det är en sedan. Får kolla över kabelstammarna..
Butscher skrev:
"Hade problem med min 540 när jag köpte den. Fick alltid trycka 2 ggr på låsknappen för att den låste upp sig emellan. Felet var kabelstammen från bagageluckan. Där vecket blir i stammen hade 2 kablar gått av och 3 kablar hade öppna koppartrådar. Bytte kablarna och det har funkat ok sedan dess."

Vart dår dessa kablar till bakluckan ????????

Billy B10 , Alpina CS
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.