AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
837

Momentnyckel från Biltema=?

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
halloj, visste inte var på forumet jag skulle ställa frågan, fick bli "hemma"-tråden.

Har funderat på att införskaffa en momentnyckel. Kan vara praktiskt ibland. Ska inte ha några proffsgrejerr utan vettiga prylar för hobbybruk.

Funderade lite på Biltemas nycklar. Deras 10år garantiserie är ju ganska schysst. Dom har en nyckel som ser ut som deras 10åring fast för 198:-. Någon som provat denna? har ju samma avvikelse som deras "proffs"-modell för 498:-.

//Linus
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!
198:- duger gott om du kalibrerar den. Lätt fixat. Kläm fast fyrkantstappen i ett skruvstäd,se till att nyckel är halt vågrätt mät längden till ändan, häng på vikter i ändan ändra inställningen på nyckeln kolla när det "klickar" kör med olika vikter, rita ett diagram verkligt moment - nyckelns moment. Kolla då och då att diagramet stämmer. Min Biltema 198:- avviker som mest ca 10%.
Gör du så här har du en profsnyckel till fattigmanspris.
MVH

BLJ
Jag har den lite dyrare modellen från Biltema, fick med ett protokoll där det framgick att en kines kalibrerat nyckeln, det var i fyllt med bläckpenna hur mkt den avvek, såg förtroendeingivande ut och jag har inte haft några problem, har använt den till ett par topplocksdragningar bl.a.
Alla momentnycklar bör ändå kalibreras då och då, så det funkar bra med en billig om man kollar den ibland.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tror inte dom säljer den för 198kr längre. Var tydligen för dålig kvalité även för Biltema.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.