|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Vad är forumets åsikter om dubblar rutor på E32? Nått att sträva efter, eller bör man undvika pga nått problem? //Magnus | |
|
Jag ser bara fördelar med det. det blir tystare inne i bilen och så blir det svårare för ligisterna att slå in rutorna om skulle misslyckas med att skilja sin egen och andras egendom. Nackdelarna är väl det blir dyrare att byta den dagen rutan skulle behöva bytas. Eventuellt kan det bli svårare för ambulans / brandkår att krossa rutorna om de skulle behöva gör det i samband med en olycka. Vet dock inte, eftersom jag själv inte provat att slå sönder en ruta. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
andha45 |
Antar att e39-problemet (som f ö finns på t ex volvo) med läckande lister blir mindre med dubbla rutor. De kanske väger 20 kg extra, det är väl enda nackdelen. |
Scheckheft |
Hej Detta fanns på E38.info om dubbla rutor: Syftet med dubbla rutor var dels ljuddämpande, dels skulle det hjälpa till att hålla kyla borta vintertid och snabbt värma upp kupén. Konstruktionen är enligt följande: två rutor är ihoplimmade med ett medel som ska hålla rutorna fuktfria. Enligt ETK ökar vikten med ca 12,5 kg jämfört med enkla rutor. Dubbla rutor kom med 750 L modellen (E32). Tyvärr är det inte bara att byta enkelruta mot dubbla rutor. Dubbla rutor går i andra skenor än enkelruta. Sedan är jag lite osäker på hur det bli med dörrarnas sidoklädsel. Mvh Scheckheft |
|
Åkte med i en 740 med dubbla rutor. Blev mycket tystare. Kan vara kul att ha, alltid mer utrustning. Kan i alla fall rekommendera till den som vill ha så tyst som möjligt. //Schnitzer |
|
andha45 |
På nuvarande modeller (e60-61-65) erbjuder BMW inte dubbla rutor. Kanske beror på att ljudisoleringen anses tillräckligt bra ändå? |
|
Det är möjligt. E60:in måste vara otroligt tyst. //Schnitzer |
|
andha45 |
Ja, 525 har de lägsta bullervärdena någonsin uppmätta av tyska ams, alltså tystare än RR, Mercedes S-klass och Phaton. 520 är tvåa och även 530 ligger mkt bra till. |
|
Kanske är anledningen varför det inte finns dubbla glas då? Bra gjort från första början. //Schnitzer |
|
andha45 |
Ja, det låter rimligt. Förmodligen är rutorna tillräckligt tjocka från början. På 93 Volvo 850 infördes tjockare rutor (3 mm istf 2,5 har jag för mig) för att minska bullret och är rutorna tillräckligt tjocka och bilen tillräckligt tyst finns nog ingen anledning att erbjuda dubbla rutor!? Många e60 förses ju med breda däck så dubbla rutor kanske inte ger så mycket tystare kupé. |
|
Nej, det är sant! BMW verkar ändå tänkt efter innan de släppte E60:in. Verkligen bra att komma bland de som har de lägre bullernivåerna. Måste åka en E60 M5 nu när den kommer för att verkligen känna hur den är jämfört med t.ex. 525. Nog hör man mer av M5:an, men det ska man också göra. //Schnitzer |
|
andha45 |
Ja, absolut. 520 o 525 är knäpptysta, 530 låter lite mer, 545 mullrar och M5 mer så, men tysta är de allihop! Coolt med BMW att de lyckas kombinera komfort med prestanda! |
|
Dessutom så blir det mindre risk för imma när man har dubbla rutor. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Ja, just det! Men E60:in borde ha anpassade rutor när det gäller imma, eller? //Schnitzer |
|
| låter det mer med dubbla rutor när man kör med dubbdäck?? varför isåfall? | |
andha45 |
hazzard; jag tror alltid det låter mindre med dubbla rutor (utom när fönstret slår emot fönsterkarmen kanske...). Relativt sett blir ju väg- och motorljud högre eftersom vindljudet blir lägre så det är möjligt att dubbdäck uppfattas som bullrigare på en bil med dubbla rutor, men även däckljud kommer via fönstren så det verkar ändå ganska orimligt. |
|
Man får tacka för svaren! //Magnus |
|
|
Tycker inte imponansfaktorn har framhävts tillräckligt hittills! När jag visade farsan 750:ns alla finesser var han allmännt impad, men när jag körde ned fönstret och han såg tjockleken på dubbelglaset blev han helt såld :-) Även svärfar, som har en Jagga XJR, var klart mest imponerad av fönstren... Jag har dock grubblat lite på om den breda dubbelglaskarmen kanske lättare fryser fast än ett enkelglas vid minusgrader, men det har ju knappt varit någon vinter alls i Göteborg i år, så jag har inget märkt ännu. Är det nån som märkt något sådant tidigare vintrar? Kan det vara vettigt att smeta in glaskarmen med siliconfett? Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell: Dubbelrutorna fryser inte fast mer än en vanliga rutor. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Hej,inga problem med fast frysning med dubbel rutor. Länk |
|
|
På BMW funkar dubbla rutor utmärkt. Hade en Audi A8 tidigare - dubbla rutor. Där har man lagt något speciellt skikt mellan rutorna som försämrar mobilens mottagning extremt. Nästan omöjligt att ringa ibland! Som tur var, så fanns det även fast monterad telefon med extern antenn. NG |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.