|
|
|
|---|---|
|
Hej. Inför sommarens långdistansåkning med tajkonvagn bakefter har jag börjat fundera lite på att kanske ta o byta oljan i växellådan (steptronic, 18300 mil). Det är ju "lifetimeolja" men det känns bäst att få i en ny fräsh olja! Kan man göra detta själv eller ska man lämna in den till Bmw? Och hur mycket kostar det ungefär? Någon som har några erfarenheter? Mvh | |
stefannorr |
Givetvis ska du byta oljan i lådan,ja böt redan vid 8500 mil på min. Går utmärkt att göra själv och inte speciellt dyrt att lämna in. Gå på sök inlägg ovan skriv in automatlåda and oljebyte eller liknande så finns de massor av trådar. |
|
är det lifetime oljor även i E34 automat? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Veåtta: Köp iallafall oljan från BMW så blir det garanterat rätt typ, men själva bytet kan du göra vart som helst. Mvh |
|
| Ok. Ska ringa till BMW, och höra hur mycket dom vill ha. Är dom på tok för dyra så gör jag det själv! Men hur gör man? Det sitter väl ett filter i som ska bytas med? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Länk Plockar ned tråget byter filter, fyller på lika mycket olja som du tappade ut, ca 3,3 liter, eller se pdfer. därefter kör du en vecka och byter engång till och yttererligare en gång, så har du "praktiskt"sett bytt alla olja, den mesta olja ligger i konvertern och går inte att tappa ur. 540-96 har två lådtyper beroende när den är tillverkad 5HP-30 el. 5HP-24. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar Hasso! Det är en 5HP-30 låda tror jag. Mvh |
|
| Plockar du ned tråget och byter filter går det i ca 5.5 liter i 5HP30. | |
|
Om det finns filter så köp nytt + ny trågpackning, signaturen E21-racing har gjort totalbyten på nåt sätt Länk "Det bästa du kan göra till att börja med är att byta växellådsolja och oljesilen, tappar du ur tråget och demonterar ner tråg och byter oljesilen får du ur c:a 3 liter, men hela lådan rymmer 7,5 liter så bäst är att pumpa ur oljan också genom röret till oljekylaren samtidigt som man fyller på ny genom oljesticksröret!" "Tillsatsen som Omega har med Nr:917 har en förbättrande egenskap på gummi o plast, den avkristalliserar packningar o tätningar så dom mjuknar och återtätar bättre, den brukar jag hälla i när automatlådor krånglar, och alltid med ett positivt resultat, ibland helt bra och ibland något bättre men alltid positivt! Mekonomen säljer Omega och ska ha den till försäljning, den är ganska dyr: 177ml för 350 kr nånting men också väldigt bra!" Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oljesticksrör på E39 ???. intressant har någon sett nått sånt ??? :) Kan man önska det ??- Div hokus pokus tillsatser i en fungerande lådor med liftimeolja avrådes med bestämdhet. Stämmer som Kane säger med 5,5 liter på 5Hp-30 men det framgick av tabellen i länken 13,1 totalt blir 3 byten i allafall- men ha 100 koll vilken lådtyp du har innan du handlar filter olja mm. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Var har du fått tag på PDF-filerna. Var in och kikade på www.bentleypublishers.com, men hittar inte. Krävs ett abbonemang hos dem eller? // Ulf |
|
|
Ska kolla upp mer exakt när bilen är tillverkad så jag är 100 på vilken låda jag har! Jag bad min Bmw verkstad om en prisuppgift idag, han skulle höra av sig via mail när han tittat på det! Tackar för alla svar!! Mvh |
|
|
Det är bara att ta ur pluggen till växellådan och låta det rinna ut. sen får du trycka in den ny oljan med en spruta typ. Gör det 2-3 gånger med den nya oljan. |
|
|
Mugge, Ja det stämmer, även i E34... bytte min när jag köpte bilen i våras. |
|
|
hasso: Va fan jag länkade bara rakt av, ge dig. Johan B har använt Omega´s packningsuppfräschare 917 med bra resultat. |
|
|
M5_lillen: Jo så långt är det inga problem! Men tanken är ju att jag ska byta filtret eller silen eller vad det heter när jag ändå håller på! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.