AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
628

Hjälp: bromssystemslampa!

Hej,

bromssystemslampan (den med bromsbackar och utropstecken) lyser rött. Bromsarna tar som de ska. Om man trycker hårt så tar det stopp som det ska, ingen luft. Bromsstyrkan är god. Är det så enkelt att bromsbeläggen är slut? Lampan lyser rött även om motorn är avslagen. Ibland så slutar den lysa också, mycket märkligt.

/Kim

Utown
Det kan vara bromsbeläggen som är slut eller också så kan det vara ännu enklare t.e.x en krånglande slitagevarnare.
Är vanligt att slitagevarnaren går sönder eller att det blir glapp, den sitter höger fram och vänster bak tror jag, dock svårt att se då den sitter på insidan. OM beläggen är slut kan du ju också undersöka genom att se hur tjocka de är. OM metallkanten är nära = dags at byta, uppskattar att nya belägg har en tjocklek av kanske 10-15mm slityta och det skall väl vara flera mm kvar när man byter.
varför tar du inte bara och sticker under ditt huvud och tar dig en titt? eller varför inte bara skruva loss däcket? brosarna kan ju tyckas ta bra, trots att klossarna är slitna. när lampan börjar lysa så är ju inte klossarna HELT slut. dessutom så "följer man ju med" förslitningen. man känner ju inte att de helt plötsligt börjar ta dåligt om det inte är någon markant skillnad. men stick under huvudet och kolla, eller ta bort däcket/däcken
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Du kan ju börja med att kolla om bromsvätskenivån är för låg.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
När min lampa började lysa presis innan InspI så frågade jag dom på BMW om jag behövde byta belägg men då sa dom att det skulle klara sig tills nästa service om jag inte körde som en biltjuv, så dom skall tydligen börja varna väldigt tidigt
Hej,

jag är verkligen tacksam före era svar, tack.

/Kim

Utown
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.