|
|
|
|---|---|
|
Denna fråga riktar sig väl kanske främst till Jesperado, men det finns säkert fler som har koll... Sitter och tittar på ett besiktningsprotokoll med texten "KONTROLLBESIKTNING B (inkl. 96/96/EG)". Av någon anledning finns bara CO- och HC-halt noterade under "Miljökontrollvärden", d v s ingen förhöjd CO-halt eller något LAMBDA-värde. Är "KONTROLLBESIKTNING B (inkl. 96/96/EG)" en lättare variant med färre kontrollpunkter eller är det något annat mysko i görningen? Kanske bör tilläggas att bilen har inställelseperiod t o m maj och denna besiktning gjordes i augusti - kan detta påverka besiktningens typ? | |
|
"B" är en vanlig kontrollbesiktning. Varför endast två avgasvärden är noterade kan jag inte svara på sådär rakt av, vad gäller det för bil? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Hade samma på min gamla Peugeot 205 -88. Frågade också varför det bara var två värden fast jag hade katalysator och lambda och det dom sa till mig var för att den bedömdes som katalysatorfri bil - antagligen p.g.a. åldern. | |
|
På bilar före 1989 års modell mäts endast koloxidhalten vid tomgång, alltså ett värde... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Bilen i fråga är en E34 -89:a med katalysator och på alla besiktningar innan 2004 har alla fyra avgasvärden testats och noterats. Det är också bara på 2004-års protokoll som det står "KONTROLLBESIKTNING B (inkl. 96/96/EG)", på övriga står bara "KONTROLLBESIKTNING". | |
|
Som sagt, jag har inget bra svar på det, teknikern måste på något vis missat att knappa in värdena på förhöjt varvtal. Texten som anger vilken förrättning protokollet gäller ändrades i samband med införandet av nya EU-normer, dessa kräver att man anger på protokollet enligt vilka normer besiktningen är utförd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| OK, jag nöjer mig med det svaret, Jesper. Tackar! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.