|
|
|
|---|---|
|
Bränsletrycks-regulator hur fungerar den på en bmw 528 -86 ? Den håller stängt längre ju mindre vakum/undertryck de blir va ? Hur har ni gjort som inte har köpt någon annan regulator när ni har turbo-konverterat?? Vet någon om mina spridare är höga eller låg ohmiga ? Är de L-jetronic eller Mototronic`? Frågar man inget får man inget veta :) /Jeppe | |
|
Den kompenserar för tryckförhållanden i insuget så att tryckskillnaden mellan bränsleröret och insuget alltiod är konstant. Det insprutninen reglerar är ju hur länge spridarna står öppna, alltså måste tryckskillnaden vara konstant om man ska veta hur mycket bränsle som tillsätts. Däremot förstår den sig inte på övertryck så bra, så ska du ha turbo finns det justerbara progressiva regulatorer att köpa. Exakt vilken du ska ha till din bil finns det säkert andra här som har erfarenhet av. |
|
|
LE-jetronic vill jag minnas att det är. L-jetronic var på -84 och äldre BMW. Motronic började dyka upp när det blev kat-rening, dvs. 87/88 nån gång. |
|
| ja tror jag förstår lite grann. men jag menar om man startar och provkör kommer de att funka överhuvudtaget kommer den att starta ????? i o m att de blir övertryck istället för undertryck ? | |
|
Det blir ju inget övertryck om du bara startar, går fint till du belastar och får laddtryck. Ge dig inte ut och provkör utan att ha ordning på bränslet. Har du bara en riktig regulator så är bränslet klart om du inte ska ladda på så väldans mkt. Luftmängdmätaren måste sitta på sugsidan, men det vet du väl hoppas jag. Tändningen måste backas också, finns lösningar på det med. Hör med dessa: Länk |
|
|
jo jo jag kan allt annat jag ville bara veta lite om bränsle grejerna !!! resten har jag skruvat med innan.. Men just regulator och de där skiten är jag kass på. Vad menar du med en riktig ?? Proggresiv ? de ska väl inte behövas !! ? ska bara ladda 0,5-0,6 /Jeppe |
|
| har snackat med Bäckis på bmw turbo club och de funkar kanon med den som sitter där är membran i dom så de är inga problem hade varit bra med en ställbar men de kostar inte så mycket.. | |
|
Det är möjligt att det går att använda originalet till låga laddtryck. Risken är väl att membranet bottnar, den är ju inte gjord för övertryck. Men om det finns folk som provat så känns det ju säkrare. En progressiv regulator reagerar mer för laddtryck än undertryck, dvs. den funkar som vanligt när du kör utan laddtryck, men vid laddtryck reagerar den med att ge t.ex 50% mer bränsletryck vid 25% ökat laddtryck, alltså inte linjärt i förhållande till laddtrycket. En justerbar sådan är bästa sättet att få LE-jetronicen att ge mer bränsle i proportion till luftvolymen. |
|
|
Har också snackat med Bäckis å BMW-Andreas å de säger att oeginal räcker till långt över baret i ladd Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk |
|
| Då så är det ju lugnt. | |
|
Jajamen visst är de lugnt! Föressten har jag tomgångsmotor eller de andra vad fanken de nu heter ? isåfall ska jag koppla in den som orginal ??? tål den övertryck har sökt som fanken men inte något speciellt har jag funnit tänke om ni visste något ? någon som prövat me nått sätt ?? Vet att jag kan ställa de på spjället men vill se om de går på annat sätt först!! /Jeppe |
|
|
Utan att vara helt säker så tror jag att du har en vattenstyrd tomgångsregulator, utan elanslutningar. Den sitter i så fall under insuget, med två vattenanslutningar och två luftanslutningar. Den styrs av vattentempen helt enkelt. |
|
|
nja! jag fick reda på att jag inte hade tomgångsmotor utan en luft slid eller vad dom heter!! och där sitter en kontakt !! De är ju en -86 dom säger att de sitter LE-jetronic !! jag har faktiskt inte en j*vla aning om jag ska vara ärlig tänkte bara om nån visste något om hur den blir när man tillsätter laddtryck ? i o m att de är undertryck på tomgång så bör den ju funka men men jag prövar istället =) kan inte gå mer än åt helvet* .. /Jeppe |
|
|
Antagligen har du den modellen som får ström så snart motorn startat, den innehåller en bimetall som sakta drar igen flödet när den värms upp av strömmen genom den. Rätt skum lösning egentligen, men laddtryck har den inte ont av iaf. Däremot brukar de kärva ihop. |
|
| ja just de! läste lite om de när jag sökte innan. tack för svaren Marcus!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.