|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Varför kan man inte sätta likhetstecken mellan modelljahr och årsmodell? Min ena 540:is "factory sticker" säger Modelljahr 96, tyvärr har jag inte lappen från den första som klassas som 1996 årsmodell eller den sista 95:an, då hade vi kunnat se om BMW ser någon skillnad mellan modellår och årsmodell. Om vi skulle återinföra årsmodell som krav igen i Sverige, vad skulle myndigheterna gå efter om inte modellår? Den största anledning att årsmodellkravet togs bort var, i min menig, den allt tidigare brytpunkten, från början var det augusti/september dom nya årsmodellerna kom, sedan blev det under sommaren, VW/Audi började med brytning i maj, då började många tycka att det gått överstyr, vilket jag kan hålla med om, men det vi har nu i Sverige är sämre, lika rörigt som i Tyskland, en upplyst konsument behöver hålla reda på tillverkningsdatum, modellår och uttagsdatum även registreringsdatum kan vara intressant. Mercedes säljer redan bilar av 2006 årsmodell i USA, någon tillverkare skulle visst börja med 2007:or till hösten! Men inget av det är något nytt det finns 1991 års M5:or som är tillverkade 1989 i Nordamerika, det är märkligt! Mvh Stephan |
|
andha45 |
Modellår är eg. bara en omskrivning av årsmodell, då ju defintionen av årsmodell glidit över till att närmast betyda tillvekrningsår (jfr bilannonser med 01:or tillverkade 09/00 och uttagna i 11/00 som säljs under etiketten "Årsmodell 00"). Genom att skriva modellår i en annons kan en bil-åf komma ifrån kritiken att man sätter "fel" år på bilen. PH |
|
Precis som andha45 säger! Det här handlar om hur ord definieras. Är ett ord definierat på ett sätt, så kan man inte komma och säga att det betyder det och det. Jfr. en redovisning, t ex vinst före skatt är helt definierat vad det är. Kostnad och utgift är inte heller samma sak, t ex, osv. Hur skall man göra vid tvister om inte ord är definierade? Då definierar man dem helt enkelt i domstol. En säljare vill få en bil att framstå som så värdefull som möjligt (Det vill jagockså när jag säljer min bil!), samtidigt som en inbytesbil har alla upptänkliga fel. T ex, så tolkar jag "svensksåld" som mera rost (av mera salt), även om jag förstår vad som menas. Andra tolkar ordet helt annorlunda. Man kan ju undra vad det är för skillnad om en bil säljs till en svensk som bor i Tyskland, eller om svensken bor i Sverige, eller om bilen sålts till en tysk bosatt i Sverige. Jag köpte en gång en bil som ägts av en man född 1911. Jag behöver väl inte säga att den var lite körd... Leif L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.