AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.221

12/2001 blir det en 02á ?

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men i bilhandlarens ögon och i registreringsbeviset är det likväl inte en 01:a!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I regbeviset står det inget alls vid "Årsmodell" numera, däremot står det tillverkningstidpunkt.
På svensksålda BMW står det som modellbetckning MJ01 i regbeviset, för att indikera att det är en 01:a enligt BMW:s sett att se det.

Även Volvo PV har årsmodellen i modellbeteckningen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det är ju som Johan B säger, årsmodell finns inte mera, inte som vi känner det från tidigare i alla fall.
Modelljahr måste väl betyda modellår, eller kunna tolkas som modellår?

Nuförtiden är modellår och årsmodell två "helt" olika saker! Tillverkningen av BMW-bilar tillhörande det "nya" modellåret startar alltså 1/9.
Detta är väl inget problem? När man köper en ny bil så gäller det bara att se till att den INTE är registrerad före årskiftet. Problemet är när bilen köps in till ett företag, då är det bra att köpa in den före årskiftet för att kunna dra nytta av avskrivningsmöjligheterna.

För att inte behöva ljuga när man säljer bilen privat, talar man bara om modellår...
Problemet är när man skall byta in den hos en bilhandlare. Bilhandlarna vill ju försöka hitta alla möjliga sätt att få ner inköpspriset, och då kan de gömma sig bakom den "gröna boken" och säga att: "Ja, det står att det skall tolkas såhär i den här boken."
Det har kommit upp några fall, om det var i ViBilägare, nu under hösten. Det visar sig att det inte hjälper fastän försäljaren skriver, t ex årsmodell -01, i köpebrevet.

Det är mycket med det världsliga...

Leif L
andha45
Uttagsdatum och tillverkningsdatum kan skilja upp till tre år, även om det är mkt ovanligt.

328:an är alltså en 00 eller möjligen äldre.

jag kollade på en 528 9/99 en gång, och det var en 97:a.

En detalj som alla bör beakta! BMW byter inte årsmodell 1/9 eller 1/8 eller vad nu några har fått för sig, utan när bytet sker är olika för olika modeller och årsmodellskiften, det kan även skilja i vilket utförande/land bilen ska till, så någon generell gräns går aldrig att säga.

Det man gör i enskilda fall är att fråga BMW på yngre bilar och på äldre går det även att höra med Vägverket/Bilprovningen, det kanske går även på yngre om nu BMW har lämnat sådana uppgifter till VV/SBP, i vissa fall har inte BMW lämnat några uppgifter som på 540iA E34 Touring-96, då kan det bli lite hipp som happ GK01602 är en 96:a medan GK01610 är en 95:a enligt VV/SBP, båda är tillverkade okt-95.

Som exempel kan jag nämna 540 årsmodell 1996, skiftet på dom olika versionerna är följande enligt dom uppgifter som jag fått från SBP, som dom i sin tur fått dom av BMW.

540i E34 6vxl Sedan, BJ12772 tillverkad 30 juni 1995, det exakta datumet vet jag på grund av att jag har utrustninslistan till den bilen.

540iA E34 Sedan, GF08338 tillverkad juni 1995.

540i E34 6vxl Touring, GB45391 tillverkad juli 1995.

540iA E39 Sedan, BU80001 tillverkad maj 1995, detta är helt klart en förseriebil, den och BU80002 är tillverkade i maj, sedan fortsätter förseriebilarna under hösten-95 och tidigt 1996.

540i E39 6vxl Sedan BR90001 tillverkad april 1995, BR90002 tillverkades juni 1995, sedan är det hopp till hösten-95, även här handlar det om förseriebilar.

E39:orna är inte typiska för när årsmodellbytet sker, men bra att ta med som exempel på att Svenska myndigheter och BMW anser/godkänner att en bil tillverkad i april kan bli nästa årsmodell.

BMW sätter årsmodell på alla sina fordon oavsett om det landet fordonet hamnar använder sig av årsmodell eller ej, i Sverige är det upp till generalagent/importör om det blir årsmodell på fordonet, när det handlar om personbilar.

Denna text står under tilläggsinformation om WOD546 en Porsche 997 Carrera registerad 2004; T13H ÅRSMODELLBETECKNINGEN ÄR ÅSATT AV FORDONSTILLVERKAREN.

Detta gör Porsche med alla sina bilar och ytterligare några märken, vilket innebär om övriga fabrikanter vill kan alla personbilar få en årsmodell även på pappret, det är säkert möjligt att kräva det vid köp av ny bil som inte är inregisterad vid köpet.

Mvh Stephan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bmw320cab: 328:an är ju hur som helst senast tillverkad under -00 och om du har chassinummer så gå till Länk och mata in de sista 7 tecknen så får du uppgifter om när bilen är tillverkad.

___
//Ulf
andha45
Det skrevs tidigare i denna länk att "Med risk för att bli tjatig. BMW påbörjar tillverkning av kommande års modell 1/9 varje år."...

Nåväl,
min farbror har en V70 Årsmod. 04, uttagen i mars 03 (eller var det 2 april?):

Förvärvsdatum: 2005-02-23
Försäkringsdatum: 2005-02-23
Fordonsstatus: I trafik (2003-04-02)
Datum för första reg.: 2003-03-14
I trafik första gång: 2003-04-02
Fordonet tillverkat: 2003-03

Lite förvirrande, eller hur?
andha45
Man kan faktiskt notera att bilhandlare inte är riktigt så ohederliga.

Det finns rätt många faceliftade e39 och för den delen e46 med "nya" motorerna 20/25/30 på årsmodell 00 (som alltså är årsmodell 01) på bytbil.

Vad som är dummast/bäst av årsmodell och uttagsdatum tycker jag är svårt att säga. Båda informationerna är av värde. Med det nya systemet har det istället uppstått diskussioner om bilar som stått i t ex 11 månader. Man kan också se när nya färdigspecade bilar utannonseras, att en del är säkert minst ett år gamla, t ex när bilarna heter WBX, WBA så dyker en UCE upp...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
skriv "reg. månad: xx xx" och "modellår: xx" så är allt klar och tydligt.

/M

Min bil:
Länk
andha45:
Och hur kan du BEVISA att det är en -04??
Bilen är uttagen 2 april -03 av någon tidigare ägare. Han har ju inte ens köpt bilen ny.... 100% omöjligt att en bil som är tillverkar mars -03 kan vara en årsmodell -04.
Förstår inte hur du kan vara så säker på att det är en -04 när Volvo inte anger årsmodellerna på regbevisen.... Inte heller uppdaterades något på bilen till årsmodell -04 så man kan ej se årsmodell på någon eventuell facelift heller....
Rolex; Jag svarar på denna eftersom jag har två arbetskamrater som har tidiga 04:ors V70, det finns ett mycket enkelt sätt att se skillnad på V70 årsmodell 03 och 04, nya backspeglar på 04:an, finns fler skillnader också, men speglarna är enklast.

Volvo har till skillnad från BMW och MB, en mycket smidig sätt att se vilken årsmodell bilen har, det tionde tecknet i chassinumret som ändras vid årsmodellbyten, för att visa skillnaden; chassinummer från min arbetskamrats V70 tillverkad 200303, YV1SW65S241355789, chassinummer från en 2003:a tillverkad 200301 regnr TYK680, YV1JV32P231323311, enkelt och effektivt, BMW och MB har detta på sina bilar av Nordamerikamodell eftersom det krävs där.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stephan735i: Om detta stämmer så måste V70's modellår -03 ha varit väldigt kort. Har själv en -02 som är tillverkad 200208 och även chassinumrets 10:e pos är en 2:a

___
//Ulf
Programmer; Det stämmer bra det, kikade på TRT701 en 2,5T AWD tillverkad 200209 chassinummer YV1SW59G331294064 årsmodell 2003, vilket självklart samtidigt innebär att det finns ytterst få 2003:or tillverkade 2003, bara två månader!

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stephan: Lite OT om chassinr...Har en kompis som jag inte träffar så ofta men visste att han har en V70 som han köpt ny och när vi var över hos dom strax efter jag köpt min V70 så ser jag att hans regnr är väldigt nära mitt, samma bokstäver men siffrorna skiljde något 10-tal. Kollar sen för skojs skull på VV's sajt och det visar sig att våra chassinr bara har en bil emellan och att dom är registrerade och i trafik samma dag. Med tanke på hur många V70 som säljs så var det ett lustigt sammanträffande... Behöver väl inte tillägga att min är finare ;-)

___
//Ulf
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Kära vänner, blanda inte ihop orden årsmodell och modellår! De är inte samma sak!

Som "tegel" säger ovan, så blir det tydligt om man anger första regdatum, samt modellår. Modellåret behöver man veta när man skall ha reservdelar till sin bil. I synnerhet om man har en krockskada och tänker reparera det "själv".

Jag har börjat fundera på att "bilda" eget försäkringsbolag, dvs fondera en summa varje månad, dvs betala premierna åt mig själv! Detta blir intressant när man har flera fordon, och inte så dyra, dvs sammanlagt ca 250 kkr.

Sedan är det en helt annan sak, om man vid försäljning vill få sin bil högre värderad (och det vill man ju...). Har bilen nyreggats före årskiftet, så låtsas man inte förstå vad det innebär.

Problemet blir ju mer praktiskt vid en inbytesaffär, dvs bilförsäljaren värderar en bil lägre om den är nyreggad i december än om den är nyreggad i januari året därpå.
Så här skall bilhandlarna göra enligt "reglerna", men en handlare får ju värdera en inbytesbil "fritt". Vem skulle kunna hindra honom från det? Han är ju dock mest intresserad av att få lönsamhet i sina affärer, om han vill överleva som bilhandlare.

Leif L
Nej nej nej!

328ia Touring tillverkad i december 2001 är ingen Nolltvåa. Nolltvåorna slutade tillverkas 1972! Se modellguiden: Länk

Sorry, kunde inte låta bli. Gonatt :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
andha45
Rolex;
jovisst har han köpt bilen ny. Och visst började Volvo med modellår 2004 redan v. 9 2003, det som jag lite slarvigt kallade för årsmodell. Enligt Volvo så är alla V70 fr o m produktion v 9 2003 modellår 2004 men många el kanske t o m de flesta åf säger fortfarande årsmodell. Att bilen förregistreras förklarar varför "i trafik" skiljer några dgr från datum för första registrering.

Stämmer som Stephan735 säger att modellår 2003 var mkt kort. Min S60 är tillverkad i juni 02 och är en 02:a. Tidigare hade jag en S80 tillverkad i maj 00, och den var en 01:a. Skiftet 02/03 kom ovanligt sent (slutet av aug), 03/04 som sagt v 9 vilket var extremt tidigt.

Jag förstår inte riktigt varför tonen måste vara så hård. Vi diskuterar ju relativt oklara saker och att då använda VERSALER, uttryck som "100% omöjligt", "med risk för att verka tjatig" etc. verkar onödigt.

PH
Min gamla är reggad 27 nov 2000, men räknas ju av BMW som årsmodell 01 vilket det ju är eftersom den har 2.2 liters motorn.
Blev lite skraj då jag har läst och hört att bilförsäljarna ska gå efter reg. datum när dom värderar bilen. Men det verkar inte gälla på BMW, både Solna och Västerås värderar den som en -01.

Tycker det är självklart att gå efter modelljahre som BMW gör.
Ofta så brukar det ju vara i sept. som dom byter modellår.
Eftersom det alltid har varit så tills EU kom och bråkade.

mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
Jag tycker att okså att man bör se en ex en produktion 09-01 525 är en 02a efterssom allt som blev nytt för en 02a är ju med på produktion 01.09. Jag har i allafall en 02a uttagen 01-10.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Erikw>
Du kan inte översätta Modelljahr till årsmodell! Modellår och årsmodell är inte samma sak!
Du talar egentligen om modellår, och det är något som finns.

I praktiken betyder modellår att en bil ser ut på ett visst sätt eller har en viss utrustning från och med ett visst modellår, i praktiken från och med ett visst chassienummer.

Det är ju enklare att säga modellår -01, än "chassienr xxxxxxx och högre". Talar man om årsmodell borde man påpeka vad man menar, eftersom ordet inte har någon relevant betydelse idag.

Det som vi kallar årsmodell, dvs vilket år bilen har registrerats första gången, anger ju "bara" hur bilen skall värderas vid inköp. Är bilen svårsåld, så blir det "stor" skillnad på om bilen är reggad i december eller i januari. Egentligen handlar det bara om att övertyga säljaren om att bilen är så mycket mindre värd än vad säljaren egentligen tänkt sig. Det handlar om att kunna avläsa inköpspriset på en rad längre ner i tabellen, om man ser det ur bilhandlarens synvinkel.

Leif L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.