AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.812

Vad ska man rengöra reflektorerna med?

bole
Det immade mer och mer i min högra strålkastare...så jag tänkte byta packning och såg att täckglaset(plasten) var sprucken, köpte nytt glas men det hann komma in smuts o fett efter avfettning och tvättning på reflektorn vilket har gjort att reflektorn avger nu felaktig ljusbild av lampan...det är ränder i ljusbilden...finns det något sätt att rengöra reflektorn med något medel så att fettspåren, vad ska man torka den med?

Tack för svaren

MvH

---
Min:
Länk Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Läs detta: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bole
tackar

---
Min:
Länk Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det bästa är att försöka inte röra reflektorn över hvud taget, jag har med framgång rengjort många med bromsrengörare (Bärkener)

Spruta på och låt torka, upprepa tills det är bra, går bra även på plastreflektorer, dom tål t.o.m thinner om man inte gnuggar.
Bole: Reflektorerna på E46 är VÄLDIGT känsliga.
Jag hade inte använt något annat än en fuktad trasa med vatten för att få bort fläckarna. Bara ett tips. Thinner låter fullkomligt vådligt.

Jag har sett reflektorer på e46 där bara kondensvatten fått chromet att släppa från plasten på något ställe.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Wendtan!

Troligen är den reflektorn körd...

Men du kan prova att använda enbart vattendimma och en mycket mjuk trasa (typ sådan man använder på finare optik såsom kikare eller kikarsikten), men räkna med att "kromet" släpper.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bole
Ingen som vet hur svårt/enkelt det är att byta en sådan reflektorbit och vad det kostar?

---
Min:
Länk Länk
Bole: Lösa reflektorer finns inte. Du måste köpa en helt ny strålkastare i sådanafall.
Du får jaga på skroten i sådanfall.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har sett flera som säljer kompletta lysen på powerbörsen, så du kan ju hålla ögonen öppna.

Men prova först med försiktig rengöring, även om du inte skall räkna med att det fungerar så bra - har du tur fungerar det.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kanske inte uttryckte mig tillräkligt tydligt !!

Jag är bilmek och har rengjort massvis med reflektorer med bärklener, det är sämre att gnugga med vatten än att använda det.

Det går även med elektronik rengöring, sånt som man sprutar på kretskort.

I helgen lossade jag glasen på DE strålkastare till E30 med potta och reflektor i plast genom att lägga hela lyktan i thinner, efter några timmar hade fogen lös upp sig och glset gick att ta bort, all plast och reflektor var opåverkade av thinnret.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kanske även ska tillägga att thinnret i det här fallet var Biltemas förtunning.
Isåkare: Det spelar ingen roll vilket sorts lösningmedel du använder på e46 reflektorer. De blir inte mindre känsliga för det.
Tro mig.

Chromelagret i reflektorn är så fruktansvärt lövtunnt att de lätt löses upp av endast kondensvatten.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.