|
|
|
|---|---|
rsarits |
Jag har ända sedan jag köpte 530:n dragits med svagt halvljus, nästan gulaktigt. För nån vecka sedan hade jag den fronten för att fixa höjdinställningsmotorn på ena sidan. Vid inspektion fick jag se att linsen till halvljuset var nästan gråaktig, så jag monterade isär halvljusen och tvättade med K-sprit, både reflektorer och linser, nu är halvljuset som nytt!!! Varken svagt eller gulaktigt. Kan vara värt ett försök innan man lägger ut 900:- på nya insatser. Konstaterade också att reflektorerna är i plast, så det är inte tillrådigt att sätta i starkare lampor. |
|
Har du bilder så vore ju detta ett klockrent mektips! Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
rsarits |
Inga bilder tyvärr, men det är busenkelt att montera isär halvljusen, tre skruvar från baksidan bara. Det jobbiga är att ta loss fronten för att komma åt. |
rsarits |
Om man inte har V8 så går det kanske att komma åt skruvarna utan att demontera hela ljusen. Jag har inte kikat så mycket under huven på bilar med 6:or och 4:or |
|
Det finns ett par utländska mektips på detta: Länk Länk Personligen skulle jag vara försiktig med alla typer av vätska, reflekorytan är MYCKET känslig för beröring. Jag har enbart använt en mjuk trasa för att ta bort beläggningen, och redan då har lite av den blanka ytan försvunnit. Så här ska man inte göra...: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Håller med Erik. Ytan är av plast och är mycket känslig. Jag tog ett polertrassel till reflektorerna på vår 525TDS Touring, det fungerade bra att göra rent med och utan att lämna några repor på ytan. Glaset/linsen däremot kan man tvätta med diskmedel och en trasa. Blir som nytt. Sätt därefter i nya Philips Vision Plus lampor (55w) och du får ett väldigt bra lyse! /Per |
|
|
per_j82 "Bra" i förhållande till vadå? De E34:or som inte fått sig en genomgång? Jag fick då ingen markant skillnad, men halvljuset är inget som man direkt behöver se med då det finns hel-/extraljus, som vi här uppe kan använda non-stop på 2 mil landsväg (pga av populationen =)). |
|
| camata: Pga avsaknad av population menar du....;) | |
|
Hej Alla..=)) Jag kör med 100W H1:or i mina halvljus och har inte märkt att det tar nån skada av detta. Kör även samma 100W i helljusen. Men fastän jag kör 100W i halvljusen så är ljuset rena rama stearin lyktan......ska testa att göra rent dom enl. rsarits metod. ...........................MVH:// HaSa, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
Många av insatserna har blivit dålig med tiden, så att man måste byta reflektorn för att få tillbaka ljuset. firebird_350: 100W i halvljuset är inte att rekommendera, då dessa är av plast och kan skadas. Dessutom blir det större spänningsfall med 100W, så köp en 55W märkeslampa istället. Använd sökfunktionen Länk , detta har diskuterats tidigare. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Erik..=)) Njaaa, inte fan är mina av plast i alla fall....låter då som plåt när man knackar på dom.....utseendet påminner osså om plåt på baksidan när man ser på dom. Finns ju ingen anledning att färgsätta åå polera baksidan på reflektorn till högblankt om man inte vill rostskydda dessa....har en viss färgton åå är högblanka metalliska i utseendet. .......................................MVH:// HaSa, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
|
Ta en titt till, reflekorn i halvljuset är faktiskt i plast. Ytan är inte polerad, utan plasten beläggs med den blanka ytan i en kemisk process. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Hej Igen Erik..=)) Vad jag menar är att den är plåt aktigt färgad och högblank på baksidan. Menar att om det vore plast så brukar ju dom vara svarta åå matta i färgen på baksidan. .....................................MVH:// HaSa, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
fjamsetramsa |
Jag har lackat mina reflektorer med kromspray och jag har jävlar ide sånt ljus så hälften hade räckt.... |
|
Hej Fjamsetramsa..=))...(lustigt namn). Vilken färg har'u använt tro..?? Måste fixa mina, är trött på knapp ledsyn i mörker..=) Åå var har'u köpt färgen?? ............................MVH:// HaSa, Medåker. There is no substitute to cubic inches. |
|
fjamsetramsa |
Fick färgen av en kompis..tror han köpt den på Mekonomen... |
|
Hej Igen...=)) Tackar för tipset Fjamse... ...............MVH:// HaSa..=) There is no substitute to cubic inches. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.