AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
946

Insp 1 innan gratis service går ut

Tjenix!

Har en liten fundering som rör Inspektion 1. Bilen blir 3 år gamal den 9 mars och har nu gått 4200 mil. Enligt bilens dator återsår det 620 mil kvar till Inspektion 1. Eftersom jag inte nyttjar bilen så mycket under vinterhalvåret undrar jag därför om jag överhuvudtaget har någon chans att få bilen servad gratis innan den fria servicen går ut i mars. Tacksam för råd och tips om tillförlitliga serviceverkstäder i , Stockholm- Västerås- och Gävleregionen som erbjuder lånebil under servicetiden.

MVH

Dominik
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
BMW kommer inte godkänna en insp 1 innan milen har uppnåtts, om det inte finns regler i serviceboken för tidsintervaller. Du har ju rätt till en oljeservice iaf, den skall ju göras var 12:e månad oavsett körsträcka.

/Christofer
hubbe>>>Det var ju tråkigt att höra. Vad grundar du ditt svar på? Jag säker på att jag tidigare läst i andra trådar att vissa lyckats få sina bilar servade inom ramen för den fria servicen, med ungefär 4-500 mil kvar enligt bilens dator.

/D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte minns fel, har de satt en gräns på 300 mil.

Fast å andra sidan är det lite märkligt att man sätter sådana gränser eftersom du redan har betalat servicen i nybilspriset! (servicen är knappast gratis ur den synvinkeln)

Mycket beror nog på vilken verkstad som skall göra servicen och hur du lägger fram det hela...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
jag servade min bil när jag hade 600 mil kvar av samma anledning som du har.....

det är inte bara serviceboken som man ska följa, det är själva körningen , tiden mm

kör du mkt, e de viktigt med oljebyte tex, samma sak gäller om bilen står still mkt oxå, oljan blir dåligt då oxå

BMW M-POWER
Gino>>> Det låter ju bra. Själv kör jag nästan inte alls under vinterhalvåret så jag kommer omöjligen att kunna komma upp de ytterligare 600 milen tills det blir dags för service. Kan du tipsa mig om en lämlig aukt. BMW verkstad samt hur jag skall lägga fram det hela för att få servicen godkänd innan den fria servicen går ut?

Oerhört taksam för all hjälp

Dominik
Som jag tolkat det är det bara Bmw Stockholm/Solna som är kinkiga med detta.
Jag hade själva heller inga problem trots 500 mil kvar till service.

De är ju inte den aktuella återförsäljaren som står för servicen utan just Bmw Group.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
GI
2.196
GINO
Lättast e det om du lämnar in den där bilen är köpt (om det är bmw alltså)

bor du i sthlm kan du prova med bmw/solna (det var där jag lämnade in) om de vägrar , ge inte upp säg att du vill ha bilen servad tidigare ....

säg att bilen har tappat prestanda mm så tror jag inte att det blir problem...skulle det bli ngt prova med bilcentralen i segeltorp

hoppas att det går bra
lycka till mvh Gino

BMW M-POWER
GI
2.196
GINO
Lättast e det om du lämnar in den där bilen är köpt (om det är bmw alltså)

bor du i sthlm kan du prova med bmw/solna (det var där jag lämnade in) om de vägrar , ge inte upp säg att du vill ha bilen servad tidigare ....

säg att bilen har tappat prestanda mm så tror jag inte att det blir problem...skulle det bli ngt prova med bilcentralen i segeltorp

hoppas att det går bra
lycka till mvh Gino

Ps. glöm inte att återkomma med hur det gick:-)

BMW M-POWER
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Grundar mitt svar på de uppgifter jag har fått från bekanta och även läst i tidigare trådar här då folk blivit nekade.
Men visst, kan nog skilja från handlare till handlare.
Enklast är nog att ringa och fråga.

/Christofer
Lyfter upp tråden igen. Nu har jag ringt till den lokala BMW återförsäljaren i Uppsala och frågat om Insp 1 innan den fria servicen går ut den 9 mars. trots 500 mil kvar enligt bilens dator så skulle de serva den ändå efter lite argumentation. Har fått tid den 8 mars. Tackar för era synpunkter

MVH Dominik
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Kan det vara på Novation som man är så tillmötesgående måntro?
När jag gjorde oljeservice på min med 130 mil kvar på indikatorn, sa dom att det var lugnt för att dom får göra service upp till 400 mil för tidigt. Det är ju bra att veta.

M v h
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.