AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.640

Spanien med bil

Sida 1 av 2
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Är det någon som bilat till Solkusten på sista året som har någon kläm på vad vägtullar i Frankrike och Spanien kostade totalt..och måste man betala kontant i Frankrike hört rykten om att tex Shellkortet inte gäller för annat än lastbilar längre..någon som vet
Ja
760
JanF
530i-93
Var där nyligen, körde hela vägen upp/ned.

Biltullarna varierade men om bilen går snålt, som vår V8 så är biltullavgiften ungefär lika stor som bensinkostnaden per mil.

Men, strunta i motorvägarna, vi körde underbara landsvägar upp och ned genom europa.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ok..en del påstår att det ligger på ca 2-2500 kr ToR om man åker in via Mulhouse och till Malaga..skulle det kunna stämma tro..vad gäller storlek på avg. går inte det efter 3 klasser stor mellan liten..??

Hur betalade du..gick det med kort ??
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har för mig att det kostar ca 8kr milen vid motorvägsåka i Frankrike. Alltså blir det en del i längden. Ett tips kan vara att åka på vägar vid sidan av motorvägarna i Fra. De ha ofta väldigt fina vägar går i närheten av motorvägen. Har man lite tidsmarginal så kan man spara några kronor på en sådan åtgärd.

Det finns alltid "hytter" som är bemannade så att man kan pröjsa med kort eller dylikt.

Ett fuling-tips är att åtminstone i Italien finns det nån port i checkkontrollen där det bara sitter en kamera eller nån data eller nåt som registrerar reg-nummret på bilen. Jag råkade av misstag köra genom en sådan och har inte fått några böter ännu i alla fall.
Det var snart 3 år sen. Å det blev alltså gratis då!

mvh
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ok..har faktiskt aldrig vart i Frankrike bara i Tyskland, kan man säga att det är de gamla motorvägen som finns kvar på sidan av de nya betalv. så är det av och till i Spanien har kört en del där
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Nej det är ju inte alltid 2 fältsvägar vid sidan av. Men det finns även det. Men det är värt att kolla upp alternativa vägar. För Frankrike har mycket hög vägstandard på andra vägar oxå. Inte bara på Autorouten som för övrigt måste vara världens finaste... (?!)
Ja
760
JanF
530i-93
Japp, runt 8 kr/mil dvs mer än bränslet...

Småvägar runt om funkar olika bra olika tider på dagen, mitt på dagen och mitt i natten rullar det på bra. Morgon och kvällsrusning inget vidare.......

Bra dumt igentligen med vägtullen, det gör ju att man kör av motorvägen och istället kör igenom byar, städer, skolor, bostadsområden osv. Verka inte så smart eller.....
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Man får skaffa några bra vägkartor innan då..har inte bestämt mig ännu men är sugen på bil i stället för flyg denna gång
Ja
760
JanF
530i-93
Gör som vi gjorde det var kanon. Se saker på vägen, t.ex cruisade vi genom Loiredalen och såg alla slott, taxfreehandla dunderbilligt i Andorra osv. Ska du bara sträckköra så är flyg bättre.
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Här finns en länk till Michelin guide där man kan se vad det kostar!
Länk

Vixit, dum vixit, laetus
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är väl mer eller mindre sträckkörning som är aktuell, tänkte stanna ett tag när jag kommit fram och skönt att ha bil med sig så kan man åka runt lite mer på plats, så får morsan ha sin bil ifred
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det ger så mycket mer att åka bil tycker jag. Har man bara tid så är det helt fantastiskt! Dels får man köra sin bil i alla miljöer o inser hur vackert den fungerar i samtliga miljöer.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Ser du sträckan ner till solkusten bara som en transportsträcka snabbast billigast. Flyg hyr en Fiat punto när du kommer ner, detta är billigast. Vill du uppleva fin natur mysiga små städer bo på billiga roliga hotell. Skaffa bra kartor kör små vägar och upplev Europa. Jag har testat detta flera ggr. Är bara så bra! Vill du köra av dig använd Autoban i Tyskland. I Frakrike, Spanien kör du små vägar, tar det lungt och bara glider! Ett besök i Andorra är att rekomendera, roliga kurviga bergsvägar upp och ned.
MVH

BLJ
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Kan bara hålla med Stavros och bengt. Det är helt fantastiskt att ge sig ut på bilsemester i Europa! Har själv gjort det 5 ggr. första gången med en BMW 520, därefter 2 ggr med en Fiat 128, följt av 2 turer med Mazda! Småvägarna genom Belgien, Luxemburg och Frankrike är underbara. 1988 åkte jag till Frankrike med Fiaten för att besöka Noir-Moutier, TINTIN-ön som ligger utanför Nantes, underbar resa! Fast just 1988 så behövdes det visum för att åka till Frankrike. Körde mest på småvägar genom Frankrike, men blev ändå stoppad vid en pytteliten gränskontoll mitt ute på vischan! Tull-gubbarna blev misstänksamma och rotade igenom hela bilen, allt ifrån askkopp till necessär. (helt sjukt egentligen, varken jag eller Janne ser ut som några terrorister).Till slut höll den ena tullaren upp en Magnecyl mellan sina fingrar och bad om en förklaring. Varken jag eller Janne kunde franska, men jag satte handen på huvudet och ojjade mig, och sen fick vi åka vidare! Inte för att gto80 fick något svar på sin fråga. Men jag kan verkligen rekommendera en bilsemester till Spanien!
/A
Tänk på att inte parkera tätt inpå dom andra bilarna! Då kan jag garantera dig parkeringsskador!
Var i Spanien i somras, där knuffar dom bort bilarna framför/bakom för att ta sig ut ur fickparkeringarna =)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
ErikR: Sånt där förekommer i hela södra Europa, man kan nästan tro att bilarna är fabriksutrustade med parkeringsskador :)

/Masten

www.z3roadster.net/home_sweden
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
ErikR: du kan vara glad om du ens hittar en parkering på solkusten mamma har bott i Fuengirola i 25 år och de sista fem har det blivit något rent ut sagt förjävligt P-platser har blivit handelsvara man kan få ge över 100 tusen för en en egen ruta.

Bengt:Sen vet jag att att flyg är snabbast om man ska åka raka spåret men det var inte riktigt det frågan handlade om utan om någon visste ca.kostnaden med vägavg
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
gto80:
Kolla den här sidan, den kan säkert hjälpa dig!
Länk

/A
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Även alla vägtullpriser anges efter att du angett rutt.
/A
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tack bock och puss det var en bra sida
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Sigdarve

Det var en toppen sida. Såg att dom tom varnade för fartkameror utmed sträckan. Det är SERVICE!!!!

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.