AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.544

Resultat: BMW 330i vs Saab 9-5 Aero (230hk)

Sida 1 av 2
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Efter mycket snack här på AP ang 330 vs 9-5 Aero och 330 vs S60 T5, samt tider som ena gången är fördel för de ena märket o andra gånger för de andra märket, så var en kompis, som oxå skriver här på forumet (flåklypa) ut och skulle testa våra bilar!
Jag med min 330 och han med sin 9-5 Aero (230hk), 0-100 är ju ingen ide p.g.a. fästet, så först provade vi 50-200 km/h, start på tvåans växel, de blev totalt dött lopp, vi låg bredvid varandra hela tiden, den enda skillnad som märktes var att jag kunde dra något längre på växlarna (typ 6400rpm) än honom, så jag tog någon halv billängd då, men när jag växlade så kom han upp bredvid igen!
Så när vi passerade 200 så låg bilarna bredvid varandra, ville inte köra längre p.g.a att bilen inte känns stabil i farter över 200 med vinterdäcken!
Vi provade oxå 100-200 då med start på treans växel, oxå då totalt dött lopp!
Men sen provade vi 90-200 på fyrans växel, och då visade sig verkligen turbomotorns starka mellanregister, jag blev rent ut sagt förnedrad, jag stod still kändes det som, han fick säkert 15-20 meter försprång innan jag fick upp flåset, så när vi passerade 200 så hade han 15-20 meter försprång!
Så kontentan blir att bilarna är lika snabb vid optimala växlingar/varv, men när de gäller segdragning så vinner Saaben!
Nu ska jag inte spekulera i vad som skulle ha hänt om flåklypa hade haft en 250 hk Aero, men ska jag vara ärlig så hade nog dessa 20 hk avgjort saken!

Nu kommer säkert många BMW älskare att opponera sig ang detta resultat, jag har själv haft tiotalet bilar sedan jag var 18år, idag 29, har aldrig varit så nöjd, som jag är med BMW:n, skulle aldrig byta den mot en Saab! Så jag är oxå en BMW optimist!
Men fakta går det inte att blunda för!

Kan oxå berätta att jag gjorde ett exakt lika test förra sommaren, då jag hade en S60 T5, mot en kompis 330! Volvon var snabbare, inte mycket, men jag hade ungefär 10-15 meter försprång vid samtliga tester (50-200, 100-200, 90-200)! Samma sak hände där när vi körde på fyrans växel från 90, förnedring av BMW:n!

Mvh/ Peter
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Tänkte bara tillägga så att folk inte tror att de är något fel på min bil, typ minus motor!
Jag kör 100-200 på mätaren, på runt 17,1-17,2!
kul med lite erfarenheter istället för gissningar.

Vi har numera en 9-5 Aero 250 hk i familjen och vi har testat.
Även en S60T5 finns i bekantsskapskretsen där vi testat.

Våra slutsatser är att detta testet visar verkligheten på ett mycket korrekt sätt: Länk

De är ganska jämt mellan dessa 3 modeller, men 330 drar längsta strået precis som enligt testet från road and track.

Jag inväntar kommentarer från Flåklypa :)
Denna tråden har alla slags förutsättningar för att spåra ur innan kvällen är slut.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Evol-79
Jag tror ändå att tråden kan klara sig från "men polarens dillchips trimmade bla bla".

Då de flesta 330 ägarna här på forumet verkar vara vettiga personer som känner till sin bils prestanda och begränsingar och därmed kan bortse från vem som är snabbas hitt och ditt.

Ha en bra Måndag

Vad trevligt med att någon forumet äntligen gjort slag i saken och genomfört ett test i verkligheten. Kul att ni delar med er!! Resultatet ovan borde egentligen inte förvåna eftersom det är 230hk mot 231hk samt att turbomotorn har något bredare effektkurva. Vid start från stillastående hade resultat kanske blivit annorlunda och mer i stil med det test som Wendtan hänvisar till ovan.

hutz1975 >> Ligger flåpklypa på ungefär samma hastighetsmätartider på 100-200?? Är lite nyfiken på om det skiljde något där eftersom bilarna bevisligen gick ungefär lika fort. Jag har nämligen nyligen stämt av mina hastighetsmätartider mot en ap22:a o det diffade rätt mkt.... :(

T4 -99
Sotam: Sant angående hk, men vikten skiljer ju en del om vi säger så. runt 150-200 kg om jag inte missminner mig.

Länk
wendtan> Det är sant! ;) Vad väger en 330ci? Runt 1500-1550 kg?

T4 -99
Sotam: 1505 kg tjänstevikt.

Länk
Er
151
Eric86
Bmw Ci ("min")
Bmw 120dM -07 (min mors)
Vi BMW fantaster får väl vara glada över att det finns en M3 att ta till om så behövs, då borde varken volvo eller saab sticka ut hakan=)
Som sagt, vi gjorde slag i saken för att reda ut alla frågetecken.
Redan innan testet trodde vi att det skulle bli ruggigt jämnt, inte minst beroende på de mätartider vi klockat. De är i stort sätt helt identiska. Det var nästan så att jag trodde att 330in skulle vara lite snabbare och Hutz trodde snarare tvärtom.

Jag har egentligen inget att tillägga, utan skriver under på Hutz redogörelse. Jag vet att ingen av oss lider av något komplex, utan berättar precis som det var. Jag har även lagt upp en tråd på stcs där jag berättar samma sak. Den generella attityden på stcs är att en Aero tar en 330.

Slutligen vill jag säga att jag väljer en 330 före Aeron varje dag om ekonomi inte är med i beräkningarna.

Flåklypa
Flåklypa: Skulle du inte köpa 330d? :)

Länk
Jag var ruggigt sugen på en 330d, men jag köpte hoj och då blev det lite för mycket pengar.

Jag fick dessutom ett kanonpris på Aeron som jag inte kunde motstå, men var bara lugn. Jag kommer att äga BMW igen. :-)

Flåklypa
Flykåpa: En boxad 330D så får ni testa race igen ;)

/Johan

Min bil: Länk

NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
hade....län.....
Na
85
Nakata
330i Touring
Här kommer mer frågetecken :-)

Har också provar ett liknande test med polarens 95 AeroKombi 02 250 hk mot vår 330it 01. Vi fick ett lite anorlunda resultat till 330ins fördel och jag lovar er ärade forumdeltagare att jag som gammal Aeroägare inte försöker förfördela BMW i detta inlägg.

Tycker att Saab Aeron är en mycket kompetent bil på många sätt!

Men faktum är att vår 330it var något snabbare i alla deltester utom i precis som "Hutz1975" skriver ovan om segragningmomentet 90-200 på fyrans växel. Där var Aeron snabbare men det var inte tal om någon förnedring.

Vi testade också 0-100 bara för skojs skull och visst som väntat var 330in snabbare men inte sådär våldsamt mycket. Polaren är en skicklig förare och på tal om det så tror jag att utfallet av liknande tester beror mycket på förare och bilens skick.

Vår 330it är mycket pigg särskilt efter mjukvaruuppdateringen som jag gjorde i höstas. Jag vill inte starta en milslång tråd nu :-) Men måste bara tilldela er mina erfarenheter samt tillägga att undertecknad tycker att bilarna är nästintill jämlika när det gäller rena fartrsurser rakt fram dock med fördel 330in.

(Vill också påminna er om att testen gjordes med en AERO 250 hk.)

Men om jag får spekulera lite...... Tänk er en fin sommar dag på en helt bilfri 70 väg som slingrar sig vackert i genom, ska vi säga Västra Götaland ( Undetecknad bor ) sträckan är 15 km.

Saaben kommer att få råsmisk :-) Och ovan skrivna spekulation skall prövas på riktig till våren/sommaren. Misstänker att det blir sent på kvällern eller rent av nattetid.

Angående S60 T5 kan jag inte utala mig då jag inte har haft möjlighet att jämföra. Känner ingen som har en :-( i för sig har jag rätt förståndiga kompisar............

Nakata: Även mina jämförelser är med 250 Hk aero.

Vi testade intervaller upp till 200. 0-200, 100-200, 80-140, 0-160.
Detta med både S60 T5 och 9-5 Aero 250 Hk.
Att skriva att de får råsmisk skulle jag dock inte sträcka mig till.

Bilarna är väldigt jämna, S60T5 går bättre än 9-5 Aero enligt mina erfarenheter. 100-200 är det dött lopp med S60T5 mot 330n, annars har 330n ett litet övertag.

Det skulle vara kul att köra intervallet 0-250 med dessa 3 bilar för att konstatera om turbo bilarna tappar "flåset" däruppe eller inte.

Att din touring åker ifrån en 9-5 Aero på det viset du beskriver förvånar mig dock.
Touringen är klart tyngre än sedan/ci.

Länk
Kul med fler erfarenheter.
Ett tillägg. Både Hutz och jag har manuella sedaner, hur var det i ditt fall Nakata? Det är nästan läge att ragga upp en S60 t5 också. Sen dokumenterar man med en filmkamera. :-)

När det gäller körgädje så vinner 330in lika stort som jag gjorde på fyran mellan 90-200. ;-)

Flåklypa
Nakata: låter helt otroligt. Bara att gratulera till en exceptionellt snabb 330 i så fall. Vad menas med "något snabbare"? Jag jagade ikapp en 9-5 aero (250 hk) med min XJR och det var ingen lätt match. Fick använda både sportläge och kickdown... :-) Jag upplevde inte att Jaggan var sådär skitmycket snabbare. SÅ då får jag väl smörj mot en hundra hästar klenare 330?
Bilarna som är använda i mina jämförelser är:

330Ci -01 Manuell
9-5 Aero 250 Hk -02 Manuell Kombi
S60 T5 -02 Manuell

Länk
Na
85
Nakata
330i Touring
Wendtan testen var ju mot en 95Aero kombi alltså kombi vs kombi. Aeron väger också mer än 330it.

Angående min speklulation om ett liknande race och råsmisk eller inte, jag vet hur Aerokombin beter sig i höga farter när vägen svänger, därav påståendet......

Båda två är manuella kombin. Bjoerck, vi var inte så noga med att klocka! Vi körde visa deltester på ett flygfält och några mellan Lidköping Trollhätan där det finns en grym raksträcka som är byggd för att användas för F7 i händelse av krig. Något snabbare betyder att jag var en bilängd/ibland noslängd före...

0-100 & 0-160 var det en bilängd dvs. han var precis bakom mig.
resterande var jämsides men fördel 330in ( noslängd ) utom
90-200 på fyrans växel då vann aeron med knapp marginal (noslängd)

NI
51
NIKO
330I 01 -m.sp2
hur kan ni gämföra en bmw med saab eller volvo.??...........ler.......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.