|
|
|
|---|---|
|
Måste bara berätta hur trevlig min lördags natt blev. Jag var taxi för kvällen åt 3 stycken i min klass. vid halv 1 börja d kalvas å det var dags att beje sig him. Mitt inne i staffanstorps centrum i runt 80-90 smäller det till å jag känner hur bilen börjar dra åt vänster. stannar direkt för å kolla. Jo men visst. vänster framdäck var platt... Skojj, ja tänkte jag det e ju bara å hissa upp den å byta däck. Så bak i baklukan å kollar in den fina verktygslådan. Där låg en 9 å en 12 mm nyckel å en jätte fin tändstifts hyllsa... men inget at få av bultarna med. Rota igenom hela bilen. Utan resultat. Men så kom en av fyllesvinen på att man kan ju stoppa en bil! å be om hjälp... Medans yrhönsen försökte stanna en bil så Tänkte jag att jag kunde hissa upp bilen så länge... Fram den den lila dunken. Vad jag upptäckte var då att eftersom bilen är sänkt å däcket är platt är det rätt liten marginal mellan asfalt å kjolpaket. Så klart fick jag inte under den. Yes, som om det inte kunde bli värre? ***Varning. känsliga läsare. följande text kan få en del att börja gråta... min far tex.*** Efter ett mycket dumt beslut valde jag att köra till den närmsta bemanade bensin macken. Ja, på fälgen. *** slut *** Väl framme på macken går jag in för att köpa ett kors... Parkera så jag hade en liten backe så jag kunde få under dunken. Pumpar upp den efter att ha lossat muttrarna. får av muttrarna.. så klart sitter fälgen fast.. bankar sparkar å gör det mesta på mina fina vinter alu fälgar. Efter 20 minuter får vi loss den. Snabbt fram med reserv hjulet. Tro det eller ej. men den fälgen har nog allrig suttit på en Bmw. 5 bulthål va ju rätt... men avstånden där emellan... I det läget början man fundera på att man kanske ska kolla sånt innan man köper den. men jag hade ju faktist räknat med att reservhjulet passade detfer som det satt fast monterat. Verktygslådan får jag väl skylla mig själ att jag inte kollat... det var typ en månad sedan jag köpte den... Jag var hemma vid halv fyra efter att ha bett en kompis komma å hämta mig å fyllepacket... upp klockan 8 börja 9 sluta 17.20 | |
|
Som man bäddar får man ligga.... men lite otur hade du allt! Själv åker jag ju helt utam både domkraft och reservhjul numera - 1-serien har liksom inte plats för någon reserv utan har begåvats med 'run flat-däck'. Litar inte på det, och dessutom kunde BMW inte få fram vettiga vinterdäck med nödgångsegenskaper, så nu ligger det ett 'M Mobility System II' (Punkteringsvätska och elektrisk luftkompressor) + en punkaspray från macken i bilen. Har f.ö. alltid en punkaspray med i bilen även om jag har reserv, man kan ju få dubbelpunka eller råka ut för fastsittande hjulbultar eller nåt..... ;-)) /// Gunnar E. |
|
|
Liiite otur!? Det där var det värsta jag har läst på länge, gav mig ett gott skratt (det tackar jag för). Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. ;-) Det där med sänkt bil och punktering som gör det svårt att hissa upp bilen var en nackdel jag inte har tänkt på, så nu har jag ytterligare en anledning till att inte sänka bilen, he he. Men jag lider med dig i alla fall, ibland är det så att allt som kan gå fel oftast gör det. /Hammar |
|
|
Om bilen är för låg, kan man köra upp den på en planka eller något annat tillhyggen man kan hitta. Fast detta hade inte hjälpt dig kanske... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jag åkte till Svenska Rallyt förra året o hade låsmuttrarna till fälgarna hemma. Sånt är också rutinerat om något händer... Då hade farsan fått ut o åka lite skog... |
|
| jag har en trä kloss som e som en kil som man kör upp bilen på vid punktering.. funkar utmärkt.. | |
|
Tack för goda råd! Nu e hon hemma igen... ringde till bilhandlaren jag köpt den av å dom fick fixa fram ett nytt reservdäck. Har funderingar på att byta fälgarna runt om till nått snyggare nu medans jag e igång:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.