|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Svår fråga kanske men hur mycket tror ni att en 525iA Touring 04, Automat, komfort, exclusicepkt, metallic är värd om ca 3år om den har gått gissningsvis 4500mil?? Mvh D |
|
andha45 |
259 begärt handlarpris, 240 netto, 230 privat, 200 rent inbyte |
|
andaha45: Kan man verkligen förvänta sig en rabatt på ny BMW i Sverige på 8% ?? I så fall skulle jag kunna få en fabriksny 05a med samma utrustning för ca 435.400 kr. Med tanke på att den begagnade 525an från 04 kostar 415.000 skulle det innebära ca 4.7% i priskillnad mao kan man köpa en ny bil för nästan lika mycket!! Hur rimligt är det egentligen?! Imorgon skall jag pruta ordentligt annars blir det en ny bil istället, tack för hjälpen! Mvh D |
|
andha45 |
8 % är absolut rimligt. Det är möjligt att det är 7% på vissa modeller men argumentet att "det går inte att pruta på paketen" håller ju inte när det inte är så mkt rabatt (59900 istf 68000 typ). Ska inte avslöja alla detaljer om avtal etc. men 8 % bör du kunna få på en ny BMW! Företag kan få mer men då är BMW med o betalar centralt! En fabriksny har också mer kvar av fri service och vagnskadegaranti. |
|
Hur var det med första stora värderaset? Är det runt 20% för en sån här bil? Är det i så fall 20% av listpriset eller 20% på det rabatterade nybilspriset (8%)?? Finns det officiella källor på typ internet eller MRF eller likn som kan bekräfta ett typiskt värderas? Känns som att det borde vara tämligen lätt att förhandla ned priset om man har denna information med sig till handlaren. Mvh D |
|
|
Du kan väl bluffa lite. Ring en annan handlare och säg att du har en likadan för inbyte så får du ett ungefärligt inbytespris. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Det finns MRFs "gröna lista" som bilhandeln oftast baserar sina inbytespriser på. Det är din bilhandlares mardröm att du ska komma över den. I ditt ställe skulle jag dels kolla på nätet efter fler bilar av den modell och med den utrustning som du är intresserad av, dels ringa några olika pterförsäljare och be om en offert på en nybil med samma spec. Det skulle förvåna mig om du inte kan deala till dig 8% rabatt på det totala nypriset. Sedan har du ett underlag att börja förhandla med din handlare om. Förhandlingar är ett spel, och det är det spelet som är bilhandlarens "yrkeskompetens". Han vill nu att du ska vara så kär i bilen i fråga att du inte vågar ta risken att någon annan köper den före dig för de 415. Du kan å din sida locka honom att göra affär med dig, eftersom han nu vet att du går till en annan handlare om du inte får ett pris som du kan acceptera. Se det som en kul övning i förhandlingsteknik. Och kom i håg regel 1A: när du tänker "jag måste ha den!" är du stekt. Var alltid beredd att lämna bordet. Lycka till! |
|
|
Hej, i fallet e61 skulle jag nog beställa nytt, särskilt med dessa orealistiska begpriser. Några 10-tusen hit eller dit spelar mindre roll på en 400k-affär. Bättre att få en ny bil (produktionsprocesser uppdateras fortlöpande) som dessutom inte stått i en bilhall eller körts som demo. Enda skälet till att köpa beg. är att det är rejält mycket billigare än att köpa nytt, jag antar att om man hittar en 525iT med rätt utrustning ska man betala ungefär vad en "ren" 525 kostar idag (368,000 kr). /M Min bil: Länk |
|
|
Jag var där idag, ordentligt påläst, men säljaren kunde max gå ned till 400.000. Han kanske var för stolt för att sänka priset mer. Han hade dock ingen bra förklaring till varför jag skall köpa en 04a som gått 1600 mil för det priset när jag kan få en ny för 440.000. Jag får fortsätta att leta. Förvänta er en ny tråd med någon annan begbil jag har hittat :) Har sneglat lite på fullutrustade X5or 4.4... Mvh D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.