|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad tycker ni om denna eventuella affär? Jag har bestämt mig för att titta vidare på en 525iA Touring (E60) från 04 för 415.000 kr, hos en lokal bilhandlare. Den har gått 1600mil, har komfortpkt och exclusivepkt, metallic samt automat men tex inte den stora kliman eller navigator. Med tanke på att nypriset är ca 478.000 kr för en motsvarande 05:a orabatterad(!) tycker jag inte att 415.000 återspeglar det där otroliga värderaset för nya bilar som alla pratar om (bara 13% i värdeminskning??). Vad är ett rimligt pris för ovanstående bil med tanke på genomsnittligt prisras för liknande begbilar samt hur mycket påverkas andrahandsvärdet av bilen av faktum att den bara har lilla kliman och ingen navigator? Om jag inte kan få ned priset tillräckligt; vad är rimligt att begära? Vinterhjul på LM-fälgar ser jag som en självklarhet men hur är det med bluetoothtelefon, bensinmotorvärmare, gummimattor, förvaringspaket, bättre stereo etc? Vill verkligen inte bli avlurad mina surt förvärvade pengar!! Mvh D | |
|
Komfortpaketet är ju mer eller mindre 'obligatoriskt', liksom metallic. Exklusivpaket och automat värderas aldrig i livet till fullt pris på en begagnad bil, inte ens på en 'nästan ny'. Utom möjligen hos en BMW-ÅF..... Listpris på en ny 525iT med komfortpaket, metallic och automat hamnar kring 414.000.... den får du utan problem loss för 400.000 inklusive vinterhjul. I det perspektivet är bilen du tittat på åt helskotta för dyr. Pruta till 375.000 eller nåt sånt, eller köp en fabriksny! /// Gunnar E. |
|
andha45 |
Om jag ej minns fel från föräldrainköpta 525 så ingår stora kliman i excl-pkt liksom PDC skinn komf.stolar elvärmestolar bak |
andha45 |
F ö kostade pkt 59900 och jag tror inte att det är värt mer än 35000 på en beg. 04 |
|
Andha45 har rätt.... taget från Länk : EXCLUSIVEPAKET 5-serie (endast med komfortpaket): Klädsel: Läder Dakota. Klimatautomatik med utökad funktion, Komfortstolar med elektrisk inställning och minne till förarstol, Stolsvärme bak, Velourmattor, Ädelträutförande Poppel Masurbrun högglans, Parkeringsdistanskontroll, Lättmetallfälgar Stjärneker 122, 17 tum. 59900kr /// Gunnar E. |
|
|
Angående exclusivepaketet, om man kollar riktigt noga i utrustningslistan (den med alla kryssen) ser man att stora kliman inte har ett kryss för 525:an under exclusivespecen, så det kanske stämmer ändå. Drar det ner andrahandsvärdet mycket att inte ha stora kliman eller?? Angående priset sa handlaren, när jag var där, att "vi kan nog göra något åt priset" men deras netto inköpspris låg tydligen på "400.000 så vi kan nog inte göra så mycket där"... Om priset inte går att få ned så mycket, vad kan jag begära att han utrustar bilen med utöver vinterhjul?? Mvh D |
|
|
415000 är på tok för dyrt! Räkna med en värdeminskning på 20% första gången någon vrider om startnyckeln och sedan kanske 2 kronor per mil för körsträckan. Jag skulle inte ge ner än 375 000 +/- 10 000 kronor. |
|
andha45 |
Stora kliman ingick när bilen köptes i maj 04. 59900 skulle paketet inte kosta utan stora kliman ty då skulle det bli lika "billigt" att köpa delarna separat. |
|
andaha45: vad menade du med maj04? Menar du att Exclusivepaketet i bilar uttagna innan maj04 INTE hade stora kliman? I så fall skulle väl exclusivepaketet ha kostat mindre än 05ans?? Är det någon som kan se vad det exakta nybilspriset var på denna bil med 04as priser? Mvh D |
|
|
Hur var det med att få handlaren att lägga till en massa utrustning utifall man inte kan sänka priset så mycket?? Vad är rimligt att begära? Mvh D |
|
andha45 |
I maj 04 ingick stora klimanm tror det alltid ingår i exl-pkt. Annars vore priset orimligt. 59900 är ändå dyrt för skinn, komf.stolar, PDC, trä, velourmattor, 17" o värmestolar bak. |
andha45 |
Som jfr: rabatt på ny BMW i Sverige 8% i Tyskland 22 % (men då högre listpris o ingen vagnskadegaranti). |
| Visst kan du begära mer utrustning om det är intressant. Men ha lite is i magen, det finns ju fler fiskar i viken än den här, eller hur? Jag tycker att det borde finnas prutmarginal på det begärda priset. | |
|
DarrenB: Tycker också det låter dyrt även med tilläggsextrautrustningen! Du ville ha kurvljus + nåt mer? Mvh |
|
|
Kurvljus låter intressant men enligt handlaren gick det inte att eftermontera. Att byta inredningslister från trä till alu var tydligen också väldigt kostsamt och besvärligt. Var väl snarare att han inte ville göra det för att sälja bilen. Ursäkta tjatet men hur var det med kliman. Går bilar utan stora kliman bort då man kollar begagnat eller?? Man vill ju inte köpa en bil som blir svårsåld då jag skall sälja den vidare. Mvh D |
|
andha45 |
Tycker det verkar skumt att den har exkl.pkt utan stora kliman. Har bilen övriga grejer såsom 17" 245-45 Runflat? |
|
Har svårt att tänka mig att avsaknaden av den utökade klima funktionen kan göra den mer svårsåld. Jag tror snarare att steptroniclådan spelar större roll och gör den mer lättsåld, åtminstone de första åren. Så har i alla fall prisbilden för E39 sett ut. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 "Öl byggde denna vackra bil" |
|
andha45 |
Det jag inte förstår riktigt är varför du vill köpa en nästan ny bil för nästan nypris, som inte har den utrustning du vill ha. Att byta paneler i en ett år gammal bil gör man nog bara om priset är riktigt rätt. Dessutom kommer en ny motor i mars med +36 hk och lägre förbrukning. Den kommer att stå sig bättre i andra hand. |
|
Skulle HELT klart vänta på 218Hk-versionen av 525!! Mvh |
|
|
andaha45: Jag förstår vad du menar. Jag räknar självklart med att få ned priset med några tiotusenlappar samt vinterdäck mm, annars blir det ju inte värt. Har fått ett bud på 440.000 kr på en ny 05a med samma utrustning (visserligen utan vinterdäck) men jag kan tyvärr inte säga vart. Mvh D |
|
andha45 |
Darren, håller med. Om 440 är en lagerbil med gamla motorn tycker jag du ska köpa en med nya motorn. e61 hade en del barnsjukdomar tidigare så om det är en lagerbil - kolla att den är tillverkad så sent som möjligt. Fr om mars 05 lyfts inredningskvaliteten o lite annat smått o gott, bl a förbättrad navi, förutom den bättre motorn. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.