|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med mekanismen till höger framruta på tjejens E36 sedan. Rutan går inte att veva upp efter man har fått ner den, den lutas liksom framåt och låser sig när man börjar veva, med följden att den lossnar och ramlar ner. har provat att justera upp den i framkant men utan resultat. Någon som haft liknande problem? Om man måste byta, är det då samma mekanism till vev som till el? | |
|
Jag är ingen expert på det här men jag bytte min ruta som blev sönderslagen för några veckor sedan själv så lite kan jag. Mekanismen som lyfter upp rutan består av två armar som sitter i två glidlager i underkanten av rutan och det låter som om den främre där har hoppat av. Det gör de ibland när man byter någonting (ruta eller mekanism) och hände även mig. Det man kan göra då är att man böjer de där armarna i rätt riktning och då kommer de sitta bättre i lagren. Ett tips är att samtidigt byta de vita plastbitarna som slits och troligtvis är deras slitage anledningen till att armen hoppat av. Om du är osäker på hur man tar av dörrsidan är det bara att söka här i forumet. Jag tror det är samma mekanism till el vev. Mvh Daniel |
|
|
Troligen en av dom vita plastbitarna som har pajat ,dom blir sköra med tiden o bryts sönder |
|
|
Den sitter alltså i när man börjar veva upp den, men sedan vrider sig allt och då hoppar den ut. |
|
|
hmm det felet har jag varit med om.. det är rutan som släppt från nedre fästet av två i underkant ruta. jag löste det med att klämma i rutan i fästet och med lite kemisk metall kita fast rutan igen (kemiskmetall finns på ok mekonomen osv) |
|
|
100 % säkert är det så att en av plastbitarna som glider i skenorna har hoppat ur eller gått sönder. Nya kostar ca 20 kr på BMW. |
|
|
Plastbitarna sitter ju i när man börjar veva upp men sen hoppar de ur. Provade att byta plats på plastbitarna (främre-bakre), för att se att den främre inte var sliten så det var därför. MEN det var givetvis likadant :( |
|
|
Samma problem som jag hade när jag bytte min ruta! Exakt. Antingen kan du justera lutning och position på rutan. Eller så gör du som jag gjorde och lossar o tar av rutan och böjer ut armarna mot plåten. Efter det händer det inte igen. Det sade en vän till mig som är bmw mekaniker var det rätta sättet att lösa det. Det fungerade för mig. Dock behövde rutans position och lutning ställas in igen (vilket jag inte pallat göra ännu) men jag har en beskrivning på hur man gör det. Ser inte så svårt ut men meckigt. Mvh Daniel |
|
| OK, då ska jag ta å bända och vrida lite till i det då :) | |
|
Förresten.. Problemet med inställningen i höjd och sidled gäller ju förstås bara coupé o cab eftersom där inte är någon fönsterram...så det mecket slipper du. |
|
| nja man måste justera på sedan också, för annars hålls inte rutan i listen när man vevar upp. | |
| Har liknande problem på min coupe men där är ju elhissar... Ställer det till det ytterligare eller är det samma mojänger i dörren? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.