AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.802

Var drar motorn tjuvluft?

Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Varvtalet ska ju som bekant sjunka när man drar upp oljestickan. Detta sker inte på min bil. Vid servicen för en vecka sedan märkte jag att skruvarna för oljetråget hade börjat skruva ur sig (låg t.o.m. en på botten!). Drog åt dessa och hoppades att problemet skulle ha löst sig. Icke så. Frågan är var motorn troligtvis tar in tjuvluft. Är det motorns undersida (kring tråget) eller är det på insugningssidan? Har dränkt insuget i startgas, men utan resultat. Några idéer?

Freddan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vevhusventilationen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Jag vill också tro att det är där. Om det vore på insugningssidan skulle väl motorns gång påverkas hela tiden (oberoende om man drar upp oljestickan eller inte)?

Freddan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skaffa en flaska startgas och spraya runt insug anslutningar mm,när motorn går på tomgång, varvtalet höjs när bilen får i sig startgasen.

///MVH Hasso
Länk
bmw,m3
Jag märker knappast någomn skillnad på vartalet att de går ner på min bmw m-3 -94 när jag tar bort oljelocket/stickan när bilen är igång. har provat samma sak på alla bmw bilar jag haft å de är många:) men de har varit både och ibland knappt märkbart i bland nästan som bilen stannar.

ska tomgången ändra sig på m-3,an när man lyfter på locket/stickan?

Mvh

Visa användare
69
Freddanson
523iA -99
Ja, det borde den göra om motorn är tät. Kan dock inte säga till 100% att det är så. Kanske finns det variationer beroende på modell och motorstyrning. Går bilen bra för övrigt är det väl inget att oroas över.

Freddan
bmw,m3
Ok! den går 100% så de verkar inte va nåt konstigt på m-3an i allafall även stabil i tomgången.

,,Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.