AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.212

Bästa motorn

Sida 2 av 2
Ja
760
JanF
530i-93
Och vad gäller turbolag så kompenseras det av turbon kan börja ladda tidigt och det enorma vridet som kommer på lågvarv gör att jag gärna står ut med ett kort lag om jag vet vilket vrid som pumpas ut utan jag behöver varva, t.ex vi omkörningar.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag hävdar ändå att en välgjord (=BMW) bensindriven sugmotor har sina poänger gentemot turbomotorn, annars vore väl alla motorer turboladdade? Visst går det att få ut mer effekt ur en given motorvolym med hjälp av turbo, men effekt är inte allt.
Vad som är 'bäst' handlar ju i mångt och mycket om personliga preferenser, och det är väl tur att vi får lov att tycka olika... annars skulle väl alla köra runt i likadana bilar!
Jag gillar min turbodiesel, men ibland kan jag önska att den inte vore så 'stendöd' på riktigt låga varv (innan turbon börjar ladda), och att inte turbofördröjningen fanns där. Bensin-turbo:s brukar lida ännu värre av dessa åkommor..... visst kan man sätta dit en turbo som 'laddar tidigt', men då får det bli ett litet aggregat som då istället 'stryper' toppeffekten. Att bygga en turbomaskin som både har kort 'lag' och hög toppeffekt är mycket invecklat och dyrt - man får ta till dubbla turboaggregat och andra 'knep' i så fall.

Som sagts tidigare - det finns ingen motorkonstruktion som är 'bäst' på precis allt. Fast blev jag tvungen att välja en skulle jag säga en rak, bensindriven sexa utan överladdning, med 4 ventiler och ett gasspjäll per cylinder. Låter den konstruktionen bekant....??? ;-))

/// Gunnar E.
Ja
760
JanF
530i-93
Jag säger inte att BMW gör dåliga motorer, tvärtom, de gör underbara motorer, tex dubbelvanos 3 liters sexan. Jag ser dock ingen motsats alls, jag skulle gärna ha den motorn, och dessutom med en turbo på den. I min sommarbil sitter en sekventiell dubbelturbo, från tomgång drar en aggresiv turbin upp till 3500 varv, då kommer även en högvolymsturbin in till maxvarv. Trots att bilen är tung med relativt liten motor, kan köras på 0,76 och accar ifrån en E46 M3 så lag behöver inte vara något proble.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Urspårning.... frågan var vilkeen motortyp som gav mest prestanda vid given volym.

***Turbomotorn vinner över sugmotorn.****

En turbomotor kan i teorin få obegränsad effekt med högre tryck= mer bränsle/luft-blandning. I praktiken begränsar motorns fysiska hållbarhet effekten för att få en praktisk motor.

Exempel 1: 80-talets 1,5 liters F1 motor på +1000 hk
Exempel 1: Truckracing. Begränsningen i antalet hk beror på växellådorna. Inte turbodieslarna.

Sen är det en kvarstående fråga om bensin- eller diesel-turbo gör nån skillnad i en teoretisk superöverladdad modell

? Kanske något av bränslena har en fysisk begränsning avseende laddtryck eller temperatur eller nåt annat....???
Visa användare
879
mageng
528iA -99
JanF, är det 535d du har som sommarbil?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
För att svara ordentligt på den ursprungliga frågan:

För en given slagvolym på respektive motortyp, så går det att få ut högre effekt om man överladdar (med turbo eller mekanisk kompressor). I princip kan man höja effekten på vilken motor som helst genom att överladda den.

Vilken motor som sedan är 'bäst' kan alltid diskuteras, eftersom det finns många fler kriterier än maxeffekt.

Själv tycker jag dieslar gör sig bäst med turbo, och att besninmotorer är trevligast som sugmotorer.

/// Gunnar E.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Kan vi ikke bare poengtere at M57D30 og S54B32 motorene er verdens beste bilmotorer uanset kategori :-)
...og at M47D20 og M52B25 motorene når alt kommer til alt er et par fabelaktige kompromiser i begge kategorier :-)
Ja
760
JanF
530i-93
En sak att tänka på.

På en diesel kan man ju ladda hur mycket som helst utan att riskera att den "spikar", bränslet sprutas ju inte in innan det är dags att det ska brinna vilket är en fördel. Dock brinner det långsammare eftersom et inte är förblandat vilket gör att man inte kan varava dieseln på samma sätt.

På bensinmotorn får man gå ned i komp för att undvika spikning, dock kan man varva högre så bränsle/luft är förblandat.

Att jag gillar turbo både på bensin och diesel beror nog på att jag tycker det är bättre ju mer effekt och vrid man har, kan inte få nog.....

PS, Nej mageng, jag har ingen 535d, jag har en mkIV TT DS
Visa användare
879
mageng
528iA -99
mkIV TT DS? e de en ådi? Eller en Supra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.