|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Satt i bilen när jag kom att tänka på en sak. Om man har en dieselmotor, en turbomotor och sugmotor vilken av dessa har bäst prestanda om dom e lika stora?!? Ganska värdelöst vetande men det kan vara kul att få reda på ändå... Sjöberg | |
|
Det är fler variabler än bara motorvolymen att ta hänsyn till, så det går knappast att ge ett generellt svar på... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Man brukar ju räkna att laddtryck * cylvol = ekvivalent motorvom (har för mig att det var på det viset man kom fram till att E23 745i skulle heta just 745i (den har en 3.2 liters turbo-motor som laddar 0,4 bar) 3210 ccm + (0,4 * 3210 ccm) = 4494 ccm nästan som en 4.5 liters motorn.. därav namnet 745i... jag skulle väl tro att en 4.5 liter sugmotor är bättre än turbo.. då man har kraften från botten av registret. Samtidigt tror jag att Bensin är att föredra före Diesel när det gäller prestanda... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Mugge: När det gäller vanliga bruksbilar så kan man inte generalisera att bensinmotorer har bättre prestanda än motsv. diesel. Jämför t.ex. 120i mot 120d, 150 mot 163 Hk. VW Golf GTI mot Golf GTI TDI, samma effekt (150) men högre vrid för dieseln (320 Nm mot 210Nm), också den snabbare. Finns säkert mer exempel och också exempel på motsatsen men utvecklingen de senaste 7-8 åren på diesel har varit enormt stor. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Finns ju en film på Zatzy där en 330Cd och en 330Ci gasar mot varandra från ca 120-220km/h. Och de drar precis jämnt. Så i det fallet va ju inte 240Hk bensin mer än 240hk diesel. /Johan Min bil: Länk |
|
|
Stephan: Vad gäller de bilarna (120 samt GOLF), så är det överladdade dieslar mot sug bensinare... inte rättvist... Sug bensin mot sug diesel. överladdad bensin mot överladdad bensin. sug diesel är inte rolig att köra. V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
| GOlfen är väl överladdad 1,8t | |
|
men det räcker inte att man överladdar.. du får kolla med hur mkt man överladdar också.... fulltryck bör inte jämföras med lättryck osv... V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Kan ju skilja i uväxlingen också... Polarn har en 320d -01 å han körde jämt med mig upp till 120, sen åkte jag ifrån. Ändå har jag nästan 100 kusar mer än han. Får väl hoppas på att han har lägre utväxling... För övrigt så har väl dieseln högre verkningsgrad än bensin. Det har jag hört i alla fall, det är väl bara det att bensinmotorn har hunnit längre i utvecklingen än dieseln. Så har jag fått för mig det i alla fall. Rätta mig om jag har fel. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Vill man så kan man blanda in mkt... vikt, förbrukning, luftmotstånd, utväxling, slaglängd (Mycket viktig egenskap att ta hänsyn till) V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Jo, men jag tänkte om så mkt som möjligt är likadant på bilarna. Vilken som har den bästa prestandan.... Sjöberg |
|
|
För att generalisera. Turbomotorn är starkast, sen är det svårt att säga men bensinaren är nog lite starkare om man räknar på snitteffekt / liter. Flåklypa |
|
|
Vad menas med bästa prestanda? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Med tanke på förbrukad mängd bränsle per hästkraft/vridmoment så vinner väl diesel sedan överladdad bensinare sedan sugmotor och en överladdad motor nåste bli effektivare är en sugmotor på det är mindre massa som rör sig. | |
|
Alltså övergripande prestanda, både acc mässigt, toppfart och segdragning... Ingen av dom är väl bäst på allt men det jag var ute efter var den bästa kompromissen av motor. Men det verkar som om det är turbomotorn. Rätt så?! Sjöberg |
|
| Fast att bygga med turbo är väl att gå en genväg det finns ju många kanonmotorer med lika mycke effekt som en överladdad per liter tex m3 m5 honda v tech alfa motorerna. Och dessa blir ju trevligare anser jag iaf än volvo och saab turbos. | |
|
Prestanda är så mycket mer än bara en motor! En effektstark bil utan väghållning, effektiva bromsar eller med en kass förare är inte mycket att hänga i hjulgranen... ;o) Om det är maximal toppeffekt du är ute efter på en given slagvolym, är någon form av överladdning (vanligaste är väl mekanisk eller avgasdriven kompressor) det effektivaste, eftersom det ökar fyllnadsgraden i cylindrarna med övertryck. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Eftersom jag valt en turbodielsel för egen del, måste jag väl hävda att det är den bästa kompromissen..... Skämt åsidå, så beror det självklart på vad du ska använda motorn/bilen till, och vilka kriterier som väger tyngst i just ditt fall. För mig är turbodieseln ett självklart val, eftersom jag har tjänstebil och kör 7.000 mil/år, det mesta på bra landsväg/motorväg. Både ekonomin och dieselmotorns goda vridmoment väger tungt. Icke överladdade dieslar förekommer ju knappt idag, och det är lika bra det eftersom dieslar vinner oerhört mycket på att förses med turbo, samtidigt som nackdelarna är obetydliga (i princip bara kostnad och vikt). I fråga om bensinmotorer, är det inte alls självklart att överladdning är 'det rätta'. Både turbo och mekanisk överladdning har betydande nackdelar på en bensinmotor (dålig bränsleekonomi och dåligt gensvar på gaspådrag är två exempel), samtidigt som det går att få bra prestanda även ur en sugmotor. BMW:s bensinmotorer är bland de bästa sugmotorer som tillverkas. För mig står valet därför mellan turbodiesel och sug-bensinare. För 1-serien är ju dieseln den kvickaste och roligaste motorn samtidigt som den är mest ekonomisk, så valet var lätt! /// Gunnar E. |
|
|
Turbo gör alla motorer bättre enligt mig. Oavsett om man tar en liten snål diesel och med turbo får upp effekten. Eller om man tar en stor M5 motor och laddar på den med turbo. Det är aldrig fel med mer effekt och mera vrid. Och det ju vad turbon ger. |
|
|
Det finns några 'fel' med turbo, särskilt på bensinmotorer: - Den termiska verkningsgraden minskar, eftersom man i allmänhet sänker kompressionsförhållandet för att kunna ladda på lite utan knackningsrisk. - Mottrycket i avgassystemet sänker den mekaniska verkningsgraden (båda dessa faktorer påverkar bränsleekonomin negativt) - "Turbofördröjningen" vid gaspådrag gör bilen svårkörd - Värmeutvecklingen från turboaggregatet gör att många komponenter under huven tar extra stryk - Fler prylar som kostar pengar och kan gå sönder Så att säga att turbo 'gör alla motorer bättre' är väl en fråga om definition av 'bättre' - effekt och vridmoment blir högre, i stort sett samtliga övriga egenskaper hos motorn blir sämre. Turbo på dieslar har färre/mindre framträdande nackdelar, t ex påverkas knappt verkningsgraden alls, och turbofördröjningen är klart mindre framträdande. Dessutom är den möjliga effektvinsten i praktiken betydligt större än för en bensinmotor. Det är inte helt utan anledning de flesta personbilsdieslar har turbo, medan de flesta bensinarna är sugmotorer. /// Gunnar E. |
|
|
Men jag gör ändå samma val oavsett bil. Får jag välja mellan en 1.2 liters diesel på 55 hk utan turbo eller med 90hk med turbo. Får jag välja mellan en M5 med 343 hk utan turbo eller en med 500 hk och turbo så tar jag turbon. -Miskningen i verkningagrad du pratar om kompenseras av mindre vikt och volym för samma effekt. Att släpa runt på en massa volym, cylindrar och tyngd drar också bränsle. -Hållbarheten som du säger blir inte sämre om du räknar på samma givna effekt Ska du få ut samma effekt utan turbo så måste du ha en motor som tokvarvar och det håller inte särskillt länge. Om du t.ex ska dra upp en e39 M5 till 500 hk så kan du göra det vid samma varv och turbo. Ska du plocka 500 hk i E39an utan turbo får du varva 10.000 och det sliter och värmer det med. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.