AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.285

Koppla in slutsteg !?

Har ficksat mig ett gammalt Alpine 3539 steg som jag nu hade tänkt o koppla in. Men jag vet i stort sett inget om dethär, hur jag ska koppla in allt mm.
Jag har dragit remote, lågnivån, + mm till skuffen.
Har heller ingen bruksanvisning till steget, men jag har hittat denna på engelska :

Länk

Tanken är väll att driva min baslåda som har 2st 10ór på 350w vardera.
Jag vet ju lite nu tack vare länken, men vet inte riktigt om jag vågar koppla. Hade ju inte vart så roligt om något går sönder.

Mvh
Henke
Skriv bara in 3539 på sidan jag länkade.

Mvh
Henke
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja steget verkar väll vara uppmärkt, är det inte det har du ju som sagt manualen....

Koppla likson remoten till remote och +12 från batt till +12 på steg och -... bla bla bla....

Alltså mer preciserad vad är det du inte förstår så blir det lättare att hjäpa till :)

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Okej, men det är igentligen detdär om brygga kanaler mm som jag inte riktigt förstår. Sen snackar ju folk om att de ska vara si o så med impedansen mm???

Mvh
Henke
Eller ska jag bara koppla in mina basar på vardera kanal o se glad ut typ :-), det är inte direkt något värsting ljud jag är ute efter.

Mvh
Henke
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Om du kollar noga på steget där var du ska koppla in högtalarna så ser du ett streck som går från ena kanalens + till andra kanalens -. Dvs du kan koppla in t.ex en högtalare på dessa två plintar, alltså blir 2 kanaler till 1 kanal. Detta steg är bara 2ohm stabilt, så bryggningen klarar endast 4ohms belastningar som lägst.

Jag förmodar att dina 10" basar ligger på 4ohm vardera, vilket innebär att ska du brygga steget med 2 basar så måste de serie kopplas så impedansen blir 8ohm. Kör du parallellt blir det 2ohm och säkring ryker.

Lättast kanske är att köra 1 bas per kanal.

hoppas jag gjorde lite nytta iaf :)

//Simon
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Karar inte steget 2ohm i bryggat läge??? Det gör ju de flesta steg, Kolla nog i manualen om det är möjligt att köra bryggat i 2ohm eftersom detta ger mest flås...

---
/Chrille
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Väldigt få 2-kanalssteg som klarar 2-ohm bryggat, de måste ju vara stabila vid 1-ohm i stereomode i så fall...

För verkningsgraden på högtalarna spelar det inte roll om Du bryggar steget (Du måste då koppla basarna i serie, då parrallel inkopplingen ger för lågt motstånd) eller kör en högt per kanal.

Jag skulle köra en bas per kanal för att Du då kan få ut dubbelt så stor kabelarea totalt till högt.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hmm jag har kört 2 ohm bryggat på alla US Blaster stegen (i princip) utan att det varit några problem...

---
/Chrille
Med andra ord så struntar jag i o brygga. Jag lägger in mina basar på var sin kanal bara eller?

Mvh
Henke
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo gör så och testa, ditt steg bör kunna driva dina basar på varsin kanal utan problem

deejaywasp: är du verkligen säker på att stegen kan köra i 2ohm bryggat? Det brukar betyda att man brukar kunna köra 1ohm i stereo?!

Oftast är det lite mera "high end" steg som kan köra i 2ohm bryggat. Men jag har ingen erfarenhet av Us blaster

//Simon
Okej, tack.
Ska testa o koppla in basarna på var sin kanal imorrn efter jobbet.

Mvh
Henke
En sak till, steget ska alltså stå på "sterio" nu när jag inte har bryggat kanalerna?

Mvh
Henke
"Stereo" ska det stå :-)

Mvh
Henke
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
T-Gul: Jo om steget har någon omkopplare för stereo eller bryggat så skall den stå på stereo. De flesta steg sköter det automatiskt, men det finns steg som man måste ställa in manuellt.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Har nu kopplat ihop allting och det blev över förväntningarna mycket bra tryck!.
Men jag kopplade in basarna som vanligt in på kanalerna, sen så ska ju steget stå på stereo enligt tidigare inlägg. Men när jag ändrar brytaren till mono(r) eller mono(L) så blir det mycket bättre tryck........varför?, när jag inte har bryggat något.

Mvh
Henke
Ingen som vet alltså varför det pumpar bättre med steget inställt på mono än stereo när jag ej har bryggat!?

Mvh
Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.