|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har precis köpt mig en m5 3.6 som jag tycker rasslar en del ifrån kamkedjan. Kan man byta sträckaren utan att behöva demontera en massa delar? På m3 e36 har jag bytt sträckaren och där var det väldigt enkelt, tog kanske 45 min att byta. Jag undrar alltså om det är lika enkelt på m5:an lr om man måste riva hela framkanten för att komma åt? Mvh Jens BMW CS # 5080 | |
|
Har du hör hur en frisk M5 motor låter?? bara undrar lite, för att dem brukar inte låta speciell fint... dem brukar faktisk raslar lite oh så... så jag rekomenderar om du har mojligheten att jämföra lite mot andra friska m5:or M.V.H MAuricio |
|
|
Naturligtvis har jag hört en del m5:or men iofs har jag aldrig lyssnat speciellt noga efter missljud som man gör när det är ens egen bil, jag är nog något av en neurotisk felsökare när det gäller missljud i motorer :) Men som du säger så är det säkert inget farligt detta rassel, är bara så uppmärksam på missljud, får väl antagligen försöka vänta och jämföra mot ngn annan m5:a när man får tillfälle. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
JN: Var det du som köpte Nickes M5:a i Kungsbacka? Jag skulle åka och kika på den i fredags men Nicke ringde vid 14.00 tiden och sa att den blivit såld. Typiskt när man äntligen hittat en M5:a som varkade vara fin. Var den lika fin som den såg ut att vara på bildera? |
|
|
Bjarre: Det stämmer, sorry... Ja den var väldigt fin för sin ålder och mil och all dokumentation såg bra ut. Så det var bara att slå till och jag känner mig ganska nöjd :) Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
jag är också lite neurotisk när det gäller att hitta missljud på bilar. Har du inte kolla om det är det typiska växelådd/kopplings skrammel som många bmw ägare brukar kalla skönhetfel.... min M5 har 2 irriterande skönhet fel om man kan kalla dem det. En som kommer från bakaxel eller hjullagret. Och den andra från kopplingen som blir tyst när jag kopplar in.. HAr varit och kolla detta hos en mekaniker, han provkörde bilen och hörde ingenting mellan jag kunde höra det hela tiden. efteråt kallade han mig neurotisk faktisk...... M.V.H Mauricio.... |
|
| Jag bytte kedjesträckaren i min m5a, den enda du behöver ta bort för att komma åt är spolarvätsketanken. Jag satte i en m3 3.2 sträckare, den är betydligt smidigare än orginalet. | |
|
Tack jugga, det låter bra ska ta o inhandla en sådan då. Förresten, blev din bil tystare efter bytet? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Det hordes inget onormalt rassel innan, möjligen kan motorn ha blivit lite tystare direkt efter uppstart men det kan lika gärna vara inbillning. Orsaken till bytet var en chansning för att få ett konstigt vinande ljud som jag har mellan 1400-1700rpm, det ljudet försvann inte. Nu har jag kört lite drygt 1000 mil sen bytet och M3 sträckaren har funkat fint för övrigt hittills. Artikel numret är 11311405081. Mer info om bytet kan du hitta på amerikanska entusiast sidor, jag har tyvärr ingen länk kvar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.