|
|
|
|---|---|
| Har haft problem med min m5a en längre tid. bilen har gått in på nödkörningsprogram när man varvat den över 4500rpm, Verkstan föreslog vanosbyte, jo tjena tänkte jag. Tog bilen från verkstan och tänkte luska lite vad som skulle kunna vara fel. Men sedan ca en månad tillbaks har bilen gått perfekt och kännts som det varit 50 hk till i motorn. Undrens tid är tydligen inte förbi. Nån som har någon aning vad som kann ha varit fel. | |
| Låter som problem med LMM. Har du testat att rengöra de? | |
| japp det har jag vet inte om jag märkte nån större skillnad, verkstan har även bytt termostat, lambdasond, magnetventil till vanos. Märkte idag att en skruv saknades till kåpan som täcker tändstiften , kan det kommit ner fukt där tro ?, Det sitter ju gummitätningar på skruvarna.nån som har nån aning. | |
| killen som föreslog vanosbyte hadde gjort ett test på vanosen med datorn och sa att testet inte gick igenom på ena sidans vanos, är det sant att man kan testa om vanosen är defekt genom datorn. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
NEJ egentligen inte, vad du ser är att Vanosen inte arbetar som den ska, vore det så enklet så skulle det inte vara så många vanos på M5 utbytt helt i onödan. Vad jag erfarit av alla diskussioner om M5 och Vanosdiagnos, så är det nästan utslutande så att det är följdfel av nåntinga annat som ger felsignal och därför "lurar"vanosen att jobba på fel sätt, vilket sedan indikeras son Vansofel i DIS. Ett lysande exempel är ju Stephans Berglunds M5 där felet kvarstog efter vanosbyte, där en BMW expert (fristående verkstad) hittad en lös låssprint till kamaxelgivarens avläsningsreferens som då inte satt fast (a 10 spänn eller nått) och lurade då Vanosen att "ställa" sig fel i förhållande till motorns belastning. Man ska kunna testa vansos i "bänk" för att konstatera fel, är inget direkt komplicerat system. Det finns också exempel på där felaktiga Luftmassemätare, gett felaktig Vanosdiagnos sekundärt. Det gäller att hitta rätt mekaniker och verkstad om man åker M5 kunnandet är tyvärr väldigt begränsat på vissa BMW verkstäder förutom att läsa av vad som står i DIS och sedan byta delar hej vilt. På kundens bekostnad så klart som får stå för "utbildningen" "Man byter inte motorn till takluckan om det inte finns någon taklucka även om datorn säger så" :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso skrev "Man byter inte motorn till takluckan om det inte finns någon taklucka även om datorn säger så" Jo på BMW-verkstäderna verkar de göra det. |
|
|
det verkar som om alla nån gång i livet kommer spy galla över märkesverkstäder:) Alpina Power! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.