|
|
|
|---|---|
|
Tja, rejsade mot en CSL350 igår´vi trafikljuset ja drog han lite vid starten men sen hängde han på mig hyffsat. Nån som vet effekt å så på MB:n | |
|
MB CLS 350 Motorart V 6 Hubraum 3498 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 272 PS - 6000/Min Nm - UMin 350 Nm - 2400/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 7/Automatik Test in ams 22/2004 Gewicht 1774 kg 0 - 80 km/h 4,8 s 0 - 100 km/h 7,0 s 0 - 120 km/h 9,4 s 0 - 130 km/h 11,0 s 0 - 140 km/h 12,6 s 0 - 160 km/h 16,2 s 0 - 180 km/h 21,6 s 0 - 200 km/h - s 400 m, stehender Start 14,9 s 1 km, stehender Start - s Vmax 250 km/h |
|
|
BMW 535i E39 Motorart V 8 Hubraum 3498 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 235 PS - 5700/Min Nm - UMin 320 Nm - 3300/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/manuell Test in ams Testjahrbuch 1997 Gewicht 1665 kg 0 - 80 km/h 5,4 s 0 - 100 km/h 7,5 s 0 - 120 km/h 10,4 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 17,8 s 0 - 180 km/h - s 0 - 200 km/h 30,8 s 400 m, stehender Start - s 1 km, stehender Start 27,8 s Vmax 247 km/h |
|
|
men om jag har chipet från motornord har jag då någon chans att hänga med eller vad tror du? |
|
|
ingen som har en aning |
|
| Har sjäv köpt Superchip från Motornord till en av mina BMW och skilnaden i prestanda var väldigt liten men förbrukningen blev lägre. | |
|
så jag borde inte dra han alltså? |
|
| Om vi räknar med att du får 5 hk av chippet så har du ett vikt effekt förhålande på 6,93 hk/kg och Mercan har 6,55 hk/kg så du borde inte dra honom, tyvärr. | |
|
5hk på ett "chipp" låter lite optimistiskt... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Jo, kanske! Men M femmans resonemang är fullständigt relevant. //Ulf |
|
|
ulfpc > Ja, det betvivlar jag inte! Däremot är jag skeptisk till de fantasisiffror som diverse "chipptrimmare" och luftfiltertillverkare anger. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Tryggve: Om detta är vi helt ense! //Ulf |
|
|
Gurkan28: Jag tror du bestämt behöver en snabbare bil! :D |
|
|
tryggve: Det var bara ett exempel, tror inte att man kan vinna speciellt mycket med hjälp av ett massproducerat chip till en såpass modern bil. Man kan vinna lite effekt genom att chippet optimerar för att man ska köra på 98 oktan. Effekt vinsten kanske ett par hk. Tror de flesta som chippar nyare BMW gör det slippa 250 km/h spärren om man har det. Har själv däremot testat mappning med en Piggybak från Unichip på min M5:a. Det är en separat programmer bar box som man löder ihop med bilens styrbox. Sedan justerar man bilen på rullande landsväg och optimerar den för maximal prestanda. Själv fick jag 20 hk och 30 nm! Och bromspapper på det hela, dessutom får man vara med om man vill. Det blev en klar skilnad före och efter. Det tar nästan en hel dag med montering och mappning så det kostar mar än ett chip men till skilnad mot chippet så får man fler hästar! Angående olika sportluft filter så ger jag inte mycket för sk öppna filter, som leder varm luft in i insuget. Där emot sp använder jag sk insatts filter. Skillnaden mellan ett sådant filter och ett orginal pappfilter är enormt när det gäler luftflöde. Tror dock inte att det ger 10% effekt ökning som vissa överoptimistiska tillverkare uppger men kanske någon hk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.