|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Köpte punkteringsspray på macken där det står att man ska fylla på tills däcket är tillräckligt fyllt. Och hur vet man det? Flaskan är på 300 ml..ska jag fylla på hela flaskan eller? MVH | |
| Fyll hela flaskan om hjulet är tomt eller halvtomt. Om du är osäker så kolla hur mycket luft du har och om dy har för mycket (över 1 kg så släpp ut lite och fyl sedan med hela flaskan och följ instruktionerna på flaskan. Lycka till! | |
| Har 2 bar i däcket. Så jag ska alltså släppa ut luften tills däcktrycket är 1 bar och sedan fylla däcket med alla 300 ml? :) | |
|
Nu förstår jag inte! Har du punktering? Om du har punka, skall du släppa ut all luft ur däcken efter du tagit bort t ex den spik som orsakat punkan. Därefter skall du ansluta flaskan och pumpa upp däcket med den, kör en bit och kolla lufttrycket. Justera det med en vanlig luftfyllare på en bensinstation. Åk sedan till en däckverkstad så de kan kolla däcket och göra en mer permanent lagning, alt. byta ut däcket. Punkteringsspray är en nödlösning i klass med nödreservhjul och är mindre lämpligt att använda som permanentlagning. OBS! Tala om för däckverkstaden att du använt punkteringsspray, eftersom gasen är explosiv som därefter finns i däcket!!! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man kan ju ha "pyspunka" (porig alufälg som ex) som sprayen effektivt sätter stopp för. Man hissar upp bilen, släpper ut luften i däcket, och blåser i spryen, fyller på luft i däcket och ger sig ut och kör några kilometer. Funkar förträfflig :), men gummigubbarna bruka bli lite kinkiga, blir ju en del kladd som är jobbigt att få bort. ///MVH Hasso Länk |
|
Iofs sant Hasso, vid en pyspunka som beror på porig fälg kan punkaspray fungera ganska bra. Men pyspunkan kan även bero på dålig ventil och då hjälper inte punkasprayen så bra eftersom "gegget" lossnar när man trycker i luft första gången efter man sprayat i burken... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har inte punktering men det läcker ut lite luft. Får pumpa typ 1 gång i veckan. Men då åker jag och släpper ut luften till typ 1 bar och fyller på hela flaskan. | |
| Kolla med lite saliv först så det inte är ventilen, är det den hjälper inte punkteringsspray. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.