AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.916

Vilken tändföljd?

Sida 2 av 2
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Nu har jag äntligen lyckats få någon att komma med ner och kolla. Det kommer ingen gnista från tändkablarna, bara från tändspolen. Kamaxeln roterar fram och tillbaka, ska den snurra runt? Kamremmen borde fortfarande vara hel i alla fall.
Markus jag tod aldrig ur rotorn så den sitter kvar.
trucker jag tycker också att det inte borde varit något som gått sönder. Men jag har tagit reda på rätt tändföljd och den startar fortfarande inte. Något måste vara fel/sönder.
Varför kommer det inte gnistsa från kablarna? Är det dåligt? Kan det vara så att fördelaren gått sönder?

Tack för hjälpen
Om det verkligen är kamaxeln du tittar på så skall den snurra runt, inget annat. Gnista direkt efter spolen men inte efter fördelaren, då har du ju ringat in felet bra. Lyft på fördelarens lock och kolla rotorn. Sitter den som den skall, är den öht hel och ren? Snurrar rotorn när motorn snurrar? Är kabeln mellan spolen och fördelaren hel?

FP
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Nu har jag lyft på fördelaren och kollat rotorn. Två skruvar var sönder och den är inte hel och ren. Det är förmodligen rotorn som är problemet va?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Är det skruvarna som håller rotor som är "sönder"??

Har inte locket tagit skada? finns inga sprickor eller lik. i locket?

Troligen har du hittat felet här.......

///Magnus
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Japp skruvarna som håller rotorn är sönder. Jag har inte kollat locket så noggrannt. Jag såg bara hur dåligt skick rotorn var i. Men det låter ju logiskt att det också skulle gått sönder.

Så du tror att det är locket det är fel på och inte rotorn? Lika bra att köpa båda delarna ändå väl?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Nej, det har jag inte sagt, är rotorn defekt så är den, men troligen kan locket också tagit skada!

Bara att byta.....

///Magnus
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Jag menade absolut inte att låta anklagande eller något sådant.
Jag prövar att bara byta rotorn först men förmodligen så behöver fördelarlocket också bytas.

Tack för hjälpen.
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Nu är rotorn bytt. Motorn gick vid några tillfällen 10 sek väldigt ojämnt och dog direkt vid gas.
Med tanke på vad som hänt och gjorts hittills, vad kan det vara som är fel?

I haynes-boken står det att tecken på en trasig fördelare är sprickor på kopparbitarna m.m. Det var svart på kopparbitarna, kanske sprickor. Jag skrapade rent med en kniv.

Skulle motorn troligtvis fungera om jag bytte fördelare? Den kostar ändå 1000 kr och det vill jag inte slänga ut i onödan. Skulle motorn fungera efter byte skulle jag dock mer än gärna betala det.

Vad kan annars vara fel? Det luktar väldigt mycket bensin vid startförsöken. Kan det vara igentäppt på något sätt? Motorn går väldigt ojämnt när den är igång, kan det vara den där lägesgivaren?

Nu har pappa sagt att jag måste få igång den inom 3 veckor annars blir det till skroten med bilen. Jag skulle gärna köra bmw lite till. Jag är tacksam för svar.
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Jag ska skriva en lite enklare fråga. Motorn går enormt ojämnt när den är igång. Kan det bero på fördelaren?
Det låter som den inte går på alla cylindrar, vilket kan bero på att t.ex tändstiften är helt igenkleggade. Borsta och blås rent eller prova tillfälligt med andra stift. Om du startar en stund och stoppar igen så kan du säkert känna om några stift är kalla, undersök dessa i första hand. Bensinlukten kommer säkert av att motorn inte tänder på alla cylindrarna.
Om du menar kopparytorna på insidan av fördelarens lock så är det normalt att dessa blir lite svartbrända, har ingen direkt betydelse för funktionen, gnistan hoppar lika lätt över iaf. Sprickorna som Haynes skriver om menas nog i själva locket, brykar synas som tunna svarta streck i materialet. Till nöds kan du rengöra och stryka på lite vanlig lack om du hittar några tecken på sprickor, eller bara rengöra och testa. Ett tips är att släcka ner och starta upp och titta noga runt fördelare och tändkablar, det får inte synas några gnistor osv, då är det sprickor eller isolationsfel som mycket väl kan göra att motorn misständer osv.

FP
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Eftersom du inte är så kunnig på bilar så finns 2 alternativ:

Lamna in bilen till en verkstad eller låt nån duktig mekaniker titta på bilen.

Alt: bytt delar som tidigare sagt misstänkta fel, börja med fördelarlocket o tändstiften!
Locket kan mycket väl vara orsaken till problemet!

Fördelarlock kostar drygt c:a 750 kr på ex.vis Bildelsimporten/MotorNord/Mekonomen........

///Magnus
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Aldrig i livet att jag lämnar in den på verkstad. Jag ska börja med tändstiften. Det låter troligt att de är problemet, konstigt att jag inte tänkte på dem innan.
Ifall det inte fungerar så får jag köpa fördelarlock också. Funkar inte det så blir det skroten. Nu vet jag i alla fall hur jag ska göra och behöver ingen mer hjälp.

Tackar för hjälpen.
ra
53
railman
BMW 525i - 89
Ok jag behövde visst mer hjälp. Tändstiften är bytta, det går att starta bilen 1-2 ggr och så länge man håller gas så är motorn vid liv. På tomgång går den inte. Jag tog upp och kollade på tändstiften de var redan smutsiga.
Efter 2 starter går det inte att starta. Det är som att tändstiften täpps igen med olja och bensin efter startförsöken.
Varför beter sig bilen så här?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.