|
|
|
|---|---|
|
Hej! Dem sitter på bakaxelbryggan, vet att dem bussningarna aldrig är bytta på min M535:a som nu rullat en bra bit över 36000mil.. Funderar på att byta dessa men vet egentligen inte vad symptomen vid körning är när dem börjar "ta slut/glappa". Är det liknande som när "silentblocken" glappar?,dvs "slingrig gång" samt klonk vid gaspådrag resp. avdrag. Någon som vet? Mvh Janne. | |
|
hmm, låter nästan som länkarmsbussningarna ? jag bytte dessa på min e36a i höstas då den ena blev dålig, med besked! hade hela sommaren hört ett klonkade ljud när man körde över ojämnheter, men inget märktes på bilens väghållning så jag tänkte inte på det... så skulle vi då färdas upp till Mantorp för att se på STCC finalen, 4 pers i bilen (aldrig haft 4 pers i den innan) och nu blev det slingrigt! såfort man körde över ngn ojämnhet så åkte hela bilen i sidled, detta i farten runt 50-60 km/h! vi kom till Jönköping (25 mils körning) där vi kunde konstatera att bussningen var slut...tog hem bilen på släp, missade dock inte STCC finalen för det :) iaf så märktes inget speciellt när man körde själv eller med 2 pers i bilen, dock med 2 pers i baksätet och den ökade tyngden över bakaxeln så ville det inte lira! en annan otrevlig bieffekt av att denna bussning var kass var att hjulvinklarna blev kassa! denna bussning sitter i en "korg" på e36, och man lossar denna korg och rör den i sidled för att ändra toevinkeln, men då bussningen var kass (gummit släppt från inre hylsan) så rörde det sig lite hursomhelst...gjorde framvagnsinställning under sommaren, körde sen på knutstorpsträffen och då blev ratten sne! konstigt tänkte jag, gjorde en framvagnsinställning igen och felet rättas till tillfälligt innan felet konstaterades! kan också ha bidragit till att jag slitit ut 2 st helt nya hancook ventus k102 225/45/17 på ca 1000 mil halvlugn körning. MVH Johan K |
|
|
Ok,tack för ditt svar. Dem ser ut som "glasögon" iaf på E28:an :) Hmm...Jag har inte märkt någonting med väghållningen eller så, men såg faktiskt nu när jag besiktigade vagnen att bussningarna såg lite "slitna" ut...Så ett byte är nog inte fel. Mvh Janne. |
|
|
Dom påverkar inte bilen i kännbar utsträckning, går bra att köra helt utan dessa styrlänkar, dom är till för att minska nigningstendenser vid inbromsning o för att hålla länkarmen stabilare under fjädring, tyvärr brukar dom bli glappa o föra oljud av sig, antingen byter man ut till nya kostar c:a 600 kr/st eller så kör man utan...... MotorNord har dessa till bra pris BMW nr 33321126476 Pris 585kr Länk ///Magnus |
|
|
Ok....Tack för det. Blir nog till att byta nu iaf...Hmm,att dessa små bussningar ändå kan kosta :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.