|
|
|
|---|---|
|
Vet någon hur der styrs, är det med radiovågor? Är det någon som har satt dit egna knappar? Jag ska bara ha en stor TV i mittkonsollen och resterande system gömt. Vill då gärna ha Source och byte av skiva i växlaren på ratten. Det lättaste är väll att ha Sony då de är kompatibla med rattfjärren eller finns det fler fabrikat eller adapters? Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. | |
|
Alla rattens funktioner samlas och genom förs via en släpring vidare ut i bilen. Släpringen kan beskrivas ungefär som en sladdvinda med en enda lång central kabel, när ratten vrids dras kabeln ut och när den vrids mot mitten lindas den upp igen. Kan tänka mig att det blir svårt att modulera om knappfunktioner. Teori: Vad du kan göra är att tex beställa nytt knapprad på ngn sida om du inte har rattuppvärming samt använda den kontakten som switch för Sourceknapp? En IRfjärr fäst vid snett nedanför växelspaken har jag sett på något eftermontage men snyggt var det inte. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Folke, du kanske har någon bra ide? Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
När vi ändå diskuterar multirattar så passar jag på att sticka in en fråga: Är det möjligt att montera in en multiratt i en bil som inte har det från början? (Räcker det med ratten eller måste man ha något mer?) Mvh S4power |
|
|
Ja precis, tänkte ta å köpa en orginalknapp. Men man vill ju inte ha en ir hängande från knappen. Det ska ju helst se ut som orginal. Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Multiratten innehåller en signalprocessor som kommunicerar med signalbussen. Varje knapptryckning innebär att en signal genereras, en specifik kod för en viss applikation (t.ex. öka volymen), signalen överförs från ratten till signalbussen genom släpskon som Asken nämner. Det möjliggör den stora mängden knappar 11 st. (med SMG 13 st. tror jag). Mvh, Steaman |
|
|
Steaman> har du något teoretiskt förslag på hur man ska göra? Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
När vi ändå är inne på multirattar...så har jag en fråga: Kan man byta från den "vanliga" 4-ekrade ratten till den 3-ekrade M-ratten bara rakt av eller måste det till ngt mer? //Calle |
|
|
Jag har för mig att det enda du behöver e en annan Airbag. Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Jag har inte skärskådat överföringen (än) på multiratten. Att det är en databuss är nog helt säkert, vilket gör det svårt att komma åt funktionerna för annat bruk. Överföringen mellan roterande och fast del skulle kunna vara ett par släpkontakter, men typiskt BMW skulle kunna vara en induktiv, kapacitiv eller optisk överföring för att komma ifrån varje typ av mekaniskt slitage. Asken menar du verkligen typ "sladdvinda"? Inte likt BMW tycker jag. SAAB 92 hade en sladd lindad runt den öppna rattstången för tutan som lindades av/på när man svängde. Men BMW...? På min vagn finns knappen för till/från av recirkulation av kupéluften i ratten, denna signal kunde man kanske "frikoppla" nere vid kliman, här finns ju ändå samma knapp. Ett tips kanske, men ger ju bara en till/från-funktion. FP |
|
|
Vicken häftig ide med sladdvinda! Fungerar förmodligen helt glappfritt i motsats till den släpkontakt som hade tutan på min Honda CRX. Saab är roliga. (fast jag skulle inte vilja ha en) Hade tänkt låna en IIC lyssnare på jobbet för lyssna in lite. Verkar mer troligt att det sitter en CAN bestyckad cpu, men någonstanns skall man ju börja. För tillfället så går den lilla fritiden åt till att (kvalitativt) mäta genoratorvin i stereon och lite bandpasslåderitande. Är förtillfället inne på att använda 4st Alpine 8tums basar för att få en tunn låda. Återkommer om generatorvinet när jag är nöjd. Det är ju ett inte helt ovanligt problem. Mulle |
|
|
Å fan, generatorvin fortfarande? Var det inte vi som hade en diskussion för länge sen? Eller jag mixar ihop? Glöm inte att 4st åttor kan flytta ansenlig mängd luft, varför stänga in dom? FP |
|
|
Folke: En beskrivning såsom jag fick den beskriven för mig en gång i världen. skulle jag ge mig på och öppna den skulle antagligen "Sladdvindan" sitta 3 varv runt halsen och spaken för rattjusteringen hamna i näsan:) Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Hej på er! Själv håller jag på med ratt byte i min E39á från 4-ekrad till 3-eker M-ratt med multiknappar. Har ju bytt till SONY STEREO fick tag på en adapter som omvandlar signalen från ratten till stereon Länk adapter "PC9-121" kostar 1000kr drygt. Men behöver en ny Airbag till M-ratten,någon som har bra rabatt hos BMW BMW 4 EVER |
|
|
jodå Folke, det var nog jag! Har blivit av med vinet men det var så kul att jag ville undersöka vilket som var medicinen. Försökte i julas att med oscilloskop att mäta bidragen från de olika delarna, men det var inte tillräckligt bra. Har nu skåp via parallell port på laptop med FFT så nu ska här analyseras! Mobiltelefonen får komma sen. En sak i taget :-) (fast den där pc9-121 måste ju kollas upp) Mulle |
|
|
Så det går alltså att montera en multifunktionsratt i en e39 -97 som inte har multifunktion sedan tidigare bara man har en ny airbag? Och alla knappar fungerar till farthållare och stereo? Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Meningarna går isär om hur mycket som är förmonterat. Själva ratten med kommunikationsbuss osv är kanske den enklaste delen. Möjligen stereons volymreglering också, men för att få en farthållare t.ex måste du ha en centralenhet för denna som tar in lite givarsignaler, och en ställmotor för gasspjället. En sak som är lätt att kolla: På en manuell bil skall det isf sitta en brytare på kopplingspedalen, likadant som den för bromsljuset på bromspedalen. FP |
|
|
ahaaa... men jag har ju steptronic lådan. Får forska lite i det då så återkommer jag om jag har ngt vettigt att skriva :) |
|
|
Två olika bud från BMW verkstäder ang. bil som ej har multifunktionsratt : 1. M-ratt eller multifunktionsratt passar rakt av men knapparna kommer inte att fungera. De går inte att koppla in. 2. Multifunktionsratten passar rakt av, alla knappar utom farthållare fungerar. M-ratten passar inte pga. släp-ring och splines är olika. Verkar nästan som om man måste köpa en ratt och försöka själv för att få någon klarhet.... :) |
|
|
Ska själv byta till multiratt på en E46:a -00. Jag pratade med BMW och de sa att allt var fördraget. Detta stämmer inte, det varierar från bil till bil. Man är tvungen att dra kablar från ljusreglagen. Två till ratten samt en kabel till kontrollboxen i motorrummet. Sammanlagt tre kablar. Fick tag på en BMW original verkstadsmanual av en kille i England och det ser ganska enkelt ut. Har den i pdf-format om någon är intresserad. Också det här med ratten. Rattkrans samt airbag måste bytas (hade den trekantiga). Detta skulle de ha runt 9000 kr för hos BMW. Fick tag på samma delar på Bildelsbasen (i nyskick) för 2500 kr. Bör tillägga att jag gjort jobbet än, ska sätta igång till veckan... |
|
|
”Bör tillägga att jag INTE gjort jobbet än, ska sätta igång till veckan...” Ska det stå! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.