|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har köpt en begagnad farthållarsats från en e34 95:a och min är en 96:a. Nu har jag letat ordentligt men ej hittat en enda kontakt som kan passa. Ex så är kontakten från f-spaken en 8-polig vit och då borde man ju hitta motsvarande i bilen men icke. Är det så att jag saknar själva kabelsatsen. Någon som vet. ClG Länk | |
|
Här kanske du kan hitta lite matnyttigt ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Hej Har kollat på den sidan men har inte gett något. Hittar fortfarande ex in den kabelstam med kontakt som går till själva motorn där vajern sedan går vidare till insugsspället. Hittar ju dessutom inga andra kontakter heller. ClG Länk |
|
|
Det låter som om din bil helt enkelt inte är förberedd för farthållare. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
Hm Får väl kolla med BMW om de kan ta hem en kabelstam. ClG Länk |
|
|
kabeln till motorn ska sitta rätt långt fram på vänstra framskärmen, nästan vid påfyllningen vid servon. kabeln till databoxen sitter bakom högtalaren nere vid golvet på förarsidan. kontakten till spaken ska sitta där alla andra kontakter till blinkersspak samt spolning sitter men den kan lossna och ligga längre in. Hälsningar Lars |
|
|
Hej alla som svarar. Hittar fortfarande inga kontakter. Bakom högtalaren så finns inget annat än en ledig 4-kantig svart som verkar vara till ett relä. Boxen som jag fick med är blå så då borde rimligtvis det vara en blå som skall vara där. Vi servon hittas ingenting. Kontakten till spaken var ju vit 8-polig och den hittar jag inte heller. Så hittar man inte en av tre så finns de inte fördragna. Det är min teori så det blir väl BMW på måndag. ClG Länk |
|
|
Har du läst denna? : Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Nu vet jag iofs inte vad din sats innehåller för delar, men att t.ex en E34 utan "synlig" farthållare ändå skulle innehållar delar som ställmotor, kabelstam, div. givare, brytare på broms/kopplingspedal osv låter inte troligt. Vad jag menar är att det är en hel del prylar som skall in förutom kabelstammen. FP |
|
|
Jo det är klart att jag har delar men enligt per edvinsson så skulle ju kabelstammen finnas där. Ja borde ju ha hittat något. ClG Länk |
|
|
Helt klart borde du hittat kabelstammen isf. Jag tror inte nån biltillverkare monterar nåt extra om det inte är beställt av köparen/återförsäljaren. FP |
|
|
Hej, Jag monterade en farthållarsats i min bil precis innan jul. Min bil var utrustat från köp med strålkastarspolning, stolsvärme och nackstöd bak inget mera utöver standard utrustningen. Och det fanns kablar fördragna, för farthållare, stora färddatorn, aut avbländbar bakspegel, elhissar(fram/bak) och elstolar då jag har eftermonterat allt detta har jag monterat i min bil. Hälsningar Lars |
|
|
Köpte du bilen ny -92? FP |
|
|
Nej, men jag fick utrustningslistan av BMW. 92 var jag bara 15 år. I varenda litet skrymsle så ligger det kablar och kontakter. Lars |
|
|
Hej alla igen som svarar. Om jag ex hittar den kontakt som skall finnas i motorutrymmet ( den runda som vrids på ) så borde ju de andra finnas också. Jag har letat ordentligt men inte hittat något. Finns det några skrymslen där jag inte varit. Tacksam för alla uppslag. Annars blir det en förfrågan igen till Per Edvinsson om han kan skrota fram en kabelstam. ClG Länk |
|
|
Skulle tro att bilen är specad med viss utrustning och d:o förberedelser av ursprungliga återförsäljaren. Även generalagenten för resp. land och och marknad avgör liksom olika årsmodeller. Därför varierar det starkt mellan bilarna vad gäller förberedelser för olika utrustningar, något som återspeglas inte minst här på forumet. Sen kommer en annan aspekt in på nyare bilar och teknologier där mycket är styrt av microprocessorer. Då kan hårdvaran (kretskort osv) mycket väl vara identisk i de olika bilarna, det skulle kosta MERA att inte bygga så medan de olika funktionerna sedan aktiveras med verkstadens dator osv. FP |
|
|
min 525IX från -92 hade den runda kontakten som vrids på, även kopplingspedalen var förberedd med brytare. däremot hittade jag aldrig kontakten för styrenheten. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
Skall man skrota det hela och bara låta det vara. Nu sitter ju spaken på plats samt motorn som styr spjället så lite sugen är man på att fortsätta och få det klart. Farthållaren är ju en bekvämlighet. ClG Länk |
|
|
Styrdonet för farthållaren skall väl sitta där motorstyrboxen sitter, under det stora plastlocket på höger sida i motorrummet! Kabeln som skall anslutas till boxes har en blå kontakt med 16 stift tror jag det är. Den runda snabbkontakter för ställmotorn bör hittas i trakterna runt vänster fjäderbenstorn. Kolla länken: Länk Kabelsatsen brukar sitta i bilar som har digital kilometerräknare, alltså 525 o uppåt! ///Magnus |
|
|
hej på bilar efter 9/91 så sitter styrdonet vid förarplatsen bakom högtalaren. lars |
|
| Jag hade fortsatt, om det går att få tag på delar till rimlig kostnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.